Hejsa Vi er kommet til at tale om, hvor meget og hvor lidt tid og penge der kan / bør bruges ifbm. markedsføring af en webshop. 1. Hvad bruger i af markedsføring til jeres webshops? 2. Hvor meget tid bruger i på det (hvis i selv laver det)? 3. Hvad er jeres budget for markedsførring? 4. Hvilken form for webshop har i? Er der noget jeg har glemt? Mvh Betina |
Hej Betina
Nu er jeg selvfølgelig ikke helt uvildig, da jeg er selvstændig konsulent inden for Google Adwords, Facebook-annoncering o.lign. Men jeg vil godt lige give mit besyv med alligevel.
For det første:
Overvej hvad målet med jeres markedsføring er:
1) er det branding, altså opbygning af kendskab og værditilskrivning til jeres mærke i et marked? Så skal I ud i de lidt større kanaler som f.eks. bannere, og I får sværere ved at måle effekten af jeres indsats
2) er det rent salg?
Mit gæt er, at det er det sidste. Og så bør jeres vinkel være, at hvis der for hver krone, I smider i markedsføring, kommer mere end en krone ud i indtjening, så skal I ikke sætte et loft (med mindre I pludselig får så mange kunder, at I ikke kan håndtere dem alle)
For det andet:
I kan prøve at markedsføre jer selv gratis via f.eks. Facebook. Lav en Facebook-side for jeres virksomhed og få jeres venner til at like siden. Promovér så jeres produkter via søde små posts, så de kommer frem i jeres venners newsfeeds og kan blive delt ud i deres netværk osv. Det ved jeg, at nogle af mine egne venner har succes med
For det tredje:
Hvis du har noget, du kan give gratis som en lille treat til potentielle kunder, så tilbyd dem dette mod at de giver dig deres permission til at kontakte dem via email. Og sørg også for at brugerne kan give dig permission til emailkontakt, når de køber noget i din shop. Når først du begynder at få lidt emails i basen, så kan du sætte email marketing op, hvor du promoverer dine produkter på en god og måske personlig måde.
Og selvom jeg ikke selv sælger email-marketing i min konsulent-butik, så står jeg klart på mål for, at det nok er den billigste og mest effektive måde at skabe webshop-salg på. Det kræver bare, at man finder en måde at skaffe sig brugernes emails og permission på
For det fjerde:
Google og andre søgemaskiner (SEM) er stedet, hvor de potentielle kunder spørger efter produkter og virksomheder. Alle andre steder er det virksomhederne, der spørger efter kunderne. Derfor er det også på Google, at du (efter emails) kan opnå de letteste salg, hvis ellers din Google Adwords-konto er sat ordentligt op.
Jeg har arbejdet med Adwords i både virksomheder og som konsulent, og de fleste steder er det virkelig ringe Adwords-opsætninger, jeg har evalueret og overtaget. F.eks. brugte et B2B-rengøringsselskab tusindvis af kroner på at reklamere med brede søgetermer og kom bl.a. frem på rengøringsmiddelsøgninger. Og et rengøringsselskab er bestemt ikke relevante på sådan en søgning, men det giver alligevel klik, og det koster på budgettet.
Og så er det mere reglen end undtagelsen, at annonceteksterne bliver nedprioriteret, fordi man har gjort SEM til en teknisk disciplin. Og det betyder, at virksomheder ofte svarer kunderne med de samme 3-6 svar/tekster (som desuden tit ligner hinanden), uanset hvad kunden spørger om/søger på. Og det er en helt basal fejl. Hvis man som sælger stod med en kunde i en butik, så ville man jo heller aldrig bare fyre den samme frase af, uanset hvad kunden spurgte om. Man ville lytte og tilpasse sit svar. Det er sådan, man guider og sælger.
Min pointe er: Pas på dine penge og sørg for at få lavet din Adwords-opbygning ordentligt. Så kan du få succes på Google og Bing
For det femte:
Mange har succes med Facebook-annoncering. Jeg har bygget kampagner for flere kunder, og de får rigtig meget god (salgsorienteret) trafik pga de gode muligheder for at segmentere på Facebook og lave relevante annoncer i et "afslappet community", som Facebook jo er. Og hvis du har lidt teknisk snilde og en god forfatter i dig, er det noget, du selv kan prøve at kaste dig ud i
Jeg håber, du kan bruge det
Mange hilsner
Thomas
Email: paludan@mensio.dk
Mobil: 27 28 80 32