Jeg står og skal til at importere varer for første gang. Det handler om hovedtelefoner fra Sydkorea, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg sørger for at produkterne bliver indfortoldet korrekt. Jeg ved at mit EORI-nummer skal stå på pakken, og så skal jeg indberette at der er en pakke på vej, hvis jeg har forstået korrekt. Jeg ved bare ikke hvordan jeg indberetter dette. Det skal siges at min virksomhed er importtørregistreret.
det skal række, at din leverandør har dit EORI nr (eller CVR nr) på pakken + sætter kopi af faktura (hvis beløb skal svare til det du betaler ham via f.eks. netbank)i en plastperm på pakken, så vil post dk eller hvilken speditør der bruges, klare indfortoldingen og du vil få rening fra told siden + du bogfører importmoms hvis du er momsregistreret og varen er til firmabrug
Det er fuldstændig ligegyldigt om dit EORI eller CVR nr. står på pakken. Det vigtige er at dit firma navn står på pakken, samt at en kopi af faktura er vedhæftet pakken (uden på pakken). Normalt vil speditøren med undtagelse af Post Danmark have alle de informationer de skal brug før varen ankommer til DK. den speditør der forestår transporten, vil normalt også fortage indfortoldningen, så du skal ikke selv indberette noget.
Jeg købte for noget tid siden nogle vareprøver fra samme leverandør. Leverandøren havde påført både EORI-nummer og faktura, men inden jeg kunne modtage varene skulle jeg betale moms, præcist som hvis jeg havde købt som privatperson. Dette på trods af at jeg er tilmeldt SKATs sikkerhedsstillelse. Når jeg er tilmeldt denne ordning er det så ikke meningen at jeg får varene med det samme og så betaler told (og evt. moms) en gang om måneden? Og er det meningen at jeg skal betale moms, hvilket jeg så "får tilbage" ved at trække det fra min salgsmoms? Mit firmanavn var ikke påført pakken, da jeg havde læst at det var EORI-nummeret der skulle stå på.
Mit firmanavn var ikke påført pakken, da jeg havde læst at det var EORI-nummeret der skulle stå på.
Det er med al sandsynlighed gået galt fordi du ikke havde de firmanavn på pakken, ikke ret mange ved hvad et EORI nr. men hverken EORI eller CVR nr. er nødvendige på pakken. Jeg formoder den omtalte pakken var sendt med post Danmark, ikke sandt?
Oplever du sådan igen en fejl skal du oplyse speditøren at du er importregistreret.
Da jeg skulle igang med import løber jeg surt i denne vanskelige process. At tage kontakt og få hjælp fra en som virkelig kender til området var ikke alene en stor tidsmæssig gevist, men der blev også sparet en masse hovedbrud.
Nu er der jo ikke det store problem med selve fortoldningen, da det er speditøren der normalt forestår denne. Så der er ingen grund til ved en simpel import at betale en et eksternt firma for en service der ikke er nødvendig. For at lette toldbehandlingen bør man holde sig fra at bruge Post Danmark.
"Et enhedsdokument er en angivelse, som består af et 8-siders blanketsæt. Dette bruges ved ind- og udførsel af varer.
Dokumentet skal påføres alle nødvendige oplysninger.
Handler virksomheden med lande udenfor EU, skal der ALTID udfyldes et enhedsdokument.
Blanketsættet kan købes hos boghandleren."
Her står der jo at jeg skal udfylde et såkaldt enhedsdokument. Det samme står på ivaeksts side (http://ivaekst.dk/vaekst/3/0/1/2/handel-med-lande-uden-for-eu-tredjelande) Jeg vil virkelig gerne have at jeg gør det rigtige første gang så jeg ikke løber ind i en masse problemer når jeg skal have mine varer.
Undskyld mig men hvorfor spørger du os til råd når du alligevel ikke lytter til hvad vi skriver? Hvorfor er det så svært for dig at forstå at du intet skal foretage dig? Indfortoldningen bliver normalt foretaget af den speditør der forestår selve godstransporten.
Det linket du henviser til er åbenbart total forældet da man ikke længere skal udfylde nogen blanket, at foregår online via SKATs Toldsystem.
Undskyld mig men hvorfor spørger du os til råd når du alligevel ikke lytter til hvad vi skriver? Hvorfor er det så svært for dig at forstå at du intet skal foretage dig? Indfortoldningen bliver normalt foretaget af den speditør der forestår selve godstransporten.
Det linket du henviser til er åbenbart total forældet da man ikke længere skal udfylde nogen blanket, at foregår online via SKATs Toldsystem.
Fordi jeg håbede at nogen kunne forklare det så det hele faldt i hak. Jeg sætter stor pris på jeres hjælp, men du må kunne forstå at jeg bliver i tvivl når i siger at jeg ikke skal udfylde noget mens jeg finder flere kilder på nettet der siger at jeg skal.
Men vil det sige at hvis jeg sørger for at min leverandør påfører både mit firmanavn og faktura på pakken, så kan jeg være sikker på at den kommer igennem tolden?