Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat lån med sikkerhed i lager?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 3. Jun 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,
Håber i kan hjælpe mig med lidt juridisk hjælp.

Situation er at min samboende kæreste sammen med en veninde har en web butik (tøj/sko branchen, kørt som et I/S) hvor de sælger vare som er købt af forskellige leverandører i Danmark og udlandet. De er nu desværre gået konkurs, hvilket man jo ikke kan som et I/S. Nu gælder det så om at undgår personlig konkurs og Ribers etc.

De skylder pt. en hel del penge (et sted mellem 300.000-350.000 dkr) til deres leverandører og til skat (moms) og der er desværre nogle flere regninger på vej for vare som er ved at bliver produceret på fabrikker til vintersæsonen (150.000-200.000 dkr), de forsøger at få dem annullere men nok ikke muligt ?

Mit spørgsmål går så på om jeg (som privat person) må låne dem nogle penge med sikkerhed i deres lager. Jeg tænker ex. jeg låner dem 100.000 dkr men får så for 100.000dkr af de nye vare som sikkerhed for de lånte 100.000dkr. Varerne forbliver på deres lager men er mine købt med en kontrakt og specificeret hvilket der er mine. De får lov at sælge dem hvis de kan og når de sælger dem så får jeg pengene tilbage løbene. Herudover skal der være krav om de købe dem tilbage for 100.000 dkr når de kan. Altså ingen gevinst/rente for mig, i denne situation.

Hvis det ikke lykkes dem at overleve uden der kommer kreditorer og tager værdier, kan jeg så stadig beholde min sikkerhed? Og eje for 100.000 i lageret eller et det ikke juridisk gyldig?

Ekstra spørgsmål er det måske muligt at få for 200.000 i sikkerhed for lån på 100.000 dkr, de skal stadig kun betale mig 100.000 tilbage,  men i situationen hvor inkasso kommer og vil tage lageret så er vare for 200.000 mine, som jeg så kan forsøge at sælge til forhåbentligt 100.000 eller mere så jeg ikke taber på det. Er klar over hvis jeg tjener på det så skal det ind rapporters til skat på en eller anden måde.

Ekstra info hvis relevant:

Jeg er privat person uden CVR, moms nummer eller lign.
Firmaet har en kassekredit på 125.000 i banken som de har brugt fuldt ud.
Salg i 2013:  ca. 227.000 dkr (fratrukket returvare)
Salg i 2014:  ca. 326.000 dkr (fratrukket returvare)
Salg i 1. kvartal 2015: 99.000 dkr (fratrukket returvare)

Udgifter pt. i 2015 per md skåret ind til benet, ingen revisor etc. Kun fragt, lagerlokale, bankrenter og websiden: 8000 dkr per md. (96.000 årligt) Lager udgift kan nok halveres i løbet af et ½ års tid, når der færre vare.

Lagerværdi i indkøbspris ligger et sted mellem 500.000 og 1. mio.

Jeg har selvfølgelig en personlig interesse i at undgår de går personlig konkurs men samtidigt går det jo heller ikke at vi begge smadre vores økonomi hvis min kæreste havner i RKI og de næste mange år ikke har noget penge. Jeg har ellers sagt jeg ikke vil blande mig, med nu hvor de har erkendt at det ikke kan løbe rundt, tænker jeg det er fælles interesser at få det lukket hurtigst muligt ned med færrest mulige renter og rykkergebyr fra kreditorer og inkasso firmaerne.

De har begge fuldtidsarbejde ved siden af deres webshop.

Mvh. Jacob

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob42:
min samboende kæreste sammen med en veninde har en web butik (tøj/sko branchen, kørt som et I/S) hvor de sælger vare som er købt af forskellige leverandører i Danmark og udlandet. De er nu desværre gået konkurs, hvilket man jo ikke kan som et I/S. Nu gælder det så om at undgår personlig konkurs og Ribers etc.

De skylder pt. en hel del penge (et sted mellem 300.000-350.000 dkr) til deres leverandører og til skat (moms) og der er desværre nogle flere regninger på vej for vare som er ved at bliver produceret på fabrikker til vintersæsonen (150.000-200.000 dkr), de forsøger at få dem annullere men nok ikke muligt ?

fat i en advokat / revisor omgående. De har købt et I/S - men de personer som drev det I/S har ansvaret for det frem til din kæreste eller andre, ikke købte som sådan, men indtrådte i - måske i stedet for - andre ejere. De gamle ejere har ansvar for det frem til de solgte og det kunne da nemt lyde som om meget ligger på dem. En ny interessent hæfter kun for den nye gæld, den gamle for den der var stiftet inden dennes udtræden

Du skal ha hende til at få gennemgået handlen, hvem ansvarer for hvad frem til hvornår. Det at man udtræder af I/S betyder ikke, at man så overdrager al ansvar og gæld til nogle nye fuldt og helt - det skal du i alle fald ha gennemgået hurtigt

du er vel også med på at lagerets værdi - de 500.000 til 1 mio er en værdi - så den ikke bare er taget som udgift i det I/S. Læs evt mere om I/S OSV 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob42:
Varerne forbliver på deres lager men er mine købt med en kontrakt og specificeret hvilket der er mine. De får lov at sælge dem hvis de kan og når de sælger dem så får jeg pengene tilbage løbene

Prøv at google virksomhedspant og se om det ikke kunne være en mere fleksibel mulighed. Hvis det er en mulighed så husk tinglysning.

Tilmeldt 3. Jun 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John og Whiskey for svar, tjekker lige op på virksomhedspant.

Jeg har formuleret mig uklart, de (min kæreste og hendes veninde) har selv stiftet firmaet for lidt over to år siden, helt fra bunden.

Jeps helt med på lagret har en værdi (heldigvis) og ikke er en udgift, først i forbindelse med salg af varen kan det trækkes fra som en udgift. (har læst lidt rundet herinde og ved skat).
Men hvis de ”sælger” / giver sikkerhed til mig i lageret så har du selvfølgelig ret i man måske får problem med varen skal ud trækkes ud og ind igen når de forhåbentligt genkøber dem..? men kan måske komme uden om den slags ved at det kun er som sikkerhed, men den går den som privat person?
 
Ang. Revisorer så er vores tillid desværre helt væk, de har været uheldige med to ikke ”knap” så gode af slagsens, jeg lader den være ved det…

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skriver at de er gået konkurs - vil det sige at der er indgivet konkursbegæring?  I givet fald er det kun kurator der har råderet over alle aktiver dvs. du kan disponere over varelageret.

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob42:
Jeg har formuleret mig uklart, de (min kæreste og hendes veninde) har selv stiftet firmaet for lidt over to år siden, helt fra bunden.
ah OK ja så hænger de jo selv på den - lyder ikke rart, og jeg er ikke helt klar på om de ER konkurs og dermed jo personligt og dermed måske ikke har rådighed over varelager, for det er jo en forudsætning for, at du kan sætte det som sikkerhed. Surt med mistet tillid til revisor, og jeg forstå også godt, at der ikke lige flydere med penge til en ny, men jeg synes måske, der er så store penge på spil, at en halv time med en revisor nok kan anbefales - 

god vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:
vil det sige at der er indgivet konkursbegæring?

Mon dog - når det er et interessentskab så vil det også betyde at der indgives konkursbegæring mod interessenterne samtidigt. Lyder mere som et udtryk for tabt kapital og at sejlene skal rebes inden.

Tilmeldt 3. Jun 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 08:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej ikke konkurs, men de har ikke penge til betale, hverken privat eller i firmaet. Målet er undgå konkurs, hvilket jo ved I/S betyder personlig konkurs for dem begge som jeg forstår det. Mit spørgsmål er nu om jeg kan låne dem penge med sikkerhed i lagret? Har læst lidt om Virksomhedspant og lyder fint kan dog ikke helt finde ud af om det må bruges ved lån fra privat personer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

det mener jeg bestemt det må. Det er jo så også både en virksomhedspant og en personligt pant. Jeg vil tro, når Whiskey anbefaler det til situationen, så kan du bruge det i forhold til det IVS - forudsat der ikke ligger en anden der har samme pant inden (bank f.eks. eller vareleverandøren) Whiskey foreslår det ikke ellers, og har check på det

Opgaven er jo så også, at stoppe det hul pengene flyder ud af, for ellers er det jo ikke en god ide at smide gode penge efter dårlige, selv om du får den evt pant. Det er måske ikke så let at sælge det lager, så I skal jo ha sikret jer, at der ikke forsat tabes penge.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
det mener jeg bestemt det må.

Ja det kan også bruges i forhold til private långivere. Der kun et aber dabei  - og det er at virksomhedspant ikke kan bruges mellem nærtstående som defineret i konkurslovens § 2. Nærtstående er der blandt andet "og andre personer, der har stået hinanden særlig nær". Jeg kan faktisk ikke huske om kærester vil falde ind under dette pkt.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)