Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

CVR? Hvad kan betale sig?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 28. Oct 13
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer! :-)

Jeg er pt. under uddannelse og udfører lidt freelance-opgaver i min fritid.

Hvornår kan det betale sig at oprette et CVR-nummer?

Ser frem til at høre fra jer!

Venlig hilsen

Line

Fra Munkebo
Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 421
Fra  Ansico Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså hvis du forventer at omsætte for mere end 50.000 kr. i løbet af 12 fortløbende måneder så SKAL du jo oprette et CVR og momsregistreres. 

Herunder kan man jo som udgangspunkt selv vælge om man vil køre med uregistreret virksomhed eller evt. et PMV. Ved at have et PMV får du stadig et CVR nummer, men bliver ikke momsregistreret og det er helt gratis. Det kan måske fremstå mere seriøs på den måde.

IT-blogger.dk - en blog om IT-support, udvikling af websider, CMS, SEO og online marketing

Fra Odense
Tilmeldt 28. Oct 13
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Forventer ikke at omsætte for mere end 50.000 kr.

Tænker dog om der er fordele ved fx. at kunne trække et amino plus medlemsskab fra?

Og selvfølgelig det med at det kan virke mere seriøst at have et CVR-nummer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Line M Thorsen:

Jeg er pt. under uddannelse og udfører lidt freelance-opgaver i min fritid.

Hvornår kan det betale sig at oprette et CVR-nummer?

det handler lidt om hvorvidt du er egentlig selvstændig eller om du rent faktisk udfører honorar arbejde (eller lønmodtager arbejde) 
Hvis du ikke har momsregistreret CVR, så SKAL de virksomheder der betaler dig honorar, indberette det til skat på dit CPR nummer uden undtagelse

Selv hvis du har PMV så skal de faktisk også indberette på dit cpr men det tror jeg ikke ret mange gør, og jeg tror heller ikke der har været prøvesager.

Hvis du kan forudse, at du vil komme over 50.000 kr i omsætning på en hver 12 mdr periode - OG det er selvstændigt arbejde og ikke som nævnt honorar eller løn, så SKAL du ha dig et CVR nummer med moms, under 50.000 kr per 12 mdr perioder, så kan du drive det som PMV hvis du vil har et CVR nummer. 

Der er ikke noget der betaler sig bedre end andet, du har samme pligt til at følge bogføringsloven når du fører regnskab og skal opgive dit overskud til skat - eller får det indberettet hvis du er privatperson. Samme skat - samme resultat

Læs evt min E-BOG OM PERSONLIG VIRKSOMHED INKL. PMV m.m. med alt om stiftelse, regnskabspligter, moms, huskelister og meget mere - 

Du kan så også ha visse fordele ved at ha CVR, nemlig i forhold til visse kunder, hvor CVR og moms kan virke mere seriøst. Omvendt, hvis du KUN arbejder for private, så vil det jo ikke være en fordel for dine priser, at du skal lægge moms på

god vind med beslutningen i alle fald

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Munkebo
Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 421
Fra  Ansico Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså selve udgiften du har som virksomhed kan du jo trække fra uanset hvad da du jo betaler skat af dit overskud. Du skal jo også uanset hvad føre regnskab over dine indtægter og udgifter. 

Det er faktisk også muligt at lade sig momsregistrere frivilligt, også selvom du omsætter for under 50.000 kr. Fordelen ved dette er at du så også kan trække købsmomsen fra dine udgifter. Ulempen er at du så skal lægge moms oveni dine salg. Hvis det primært er momsregistrerede virksomheder du sælger til, har dette ingen betydning, fordi de kan bare trække den fra. Men hvis du sælger til private, har det betydning, fordi de kan ikke trække det fra. Så for salg til private er det en fordel ikke at være momsregistreret. En anden ulempe kan være at du hvis du lader dig momsregistrere så skal lave momsregnskab - men dette er let og især hvis du ikke omsætter for mere. 

IT-blogger.dk - en blog om IT-support, udvikling af websider, CMS, SEO og online marketing

Fra Odense
Tilmeldt 28. Oct 13
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, jeg synes stadig det er lidt forvirrende, men pt udfører jeg opgaver med betaling som honorar. Jeg fører regnskab med udgifter og indtægter. :-)

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
det handler lidt om hvorvidt du er egentlig selvstændig eller om du rent faktisk udfører honorar arbejde (eller lønmodtager arbejde) 

Ja, John (eller andre), men hvor er det lige grænsen går?

Hvis du laver konsulentarbejde for firmaer, synes jeg, du skal lade dig momsregistrere, som det er sagt her i tråden, for så får du fradrag for det moms, du selv betaler - og det er min erfaring, at det er lidt "nemmere" at trække f.eks. Amino-kontingent o.lign. fra, hvis du er "selvstændig" - så på med vanten. Og herinde er der jo mange at spørge :-) Held og lykke, anyway.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard (DataKons ApS - 5054 3971):

Cookie - John Hannover:
det handler lidt om hvorvidt du er egentlig selvstændig eller om du rent faktisk udfører honorar arbejde (eller lønmodtager arbejde) 

Ja, John (eller andre), men hvor er det lige grænsen går?

den går ud fra en lang række kriterier. Driver man det som personlig virksomhed er der ikke nogen større risiko for en selv, men måske for den der betaler til en, hvis man ikke klarer skatten. Driver man det som selskab og det ikke er selvstændig virksomhed, så kan der ske triplebeskatning som Bent Zimmermann gennemgår i et underlink til dette om hvordan man kender forskel http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

her er Bents svar fra underlinket som du kan se i sin helhed i mit link (bent er bla.a skattekonsulent for revisorer)

Det er faktisk muligt at være selvstændig erhvervsdrivende med kun en hvervgiver. Eks. på EDB området er det meget almindeligt at konsulenterne får opgaver via et bureau men de laver selv alle aftaler med den underliggende kunde i forhold til arbejdets udførelse. I det samarbejde jeg selv har været en del af gennem en del år så jeg også en risiko for at jeg kun ville fakturere dem og fik et bindende svar på at jeg kunne anses som selvstændig erhvervsdrivende. Fordi risikoen lå hos mig og fordi jeg afholdt alle udgifter.

Hvis Skat efterfølgende kommer og siger at man ikke er selvstændig erhvervsdrivende er det "deep shit". Som personligt erhvervsdrivende betyder det "bare" at man bliver beskattet som løn. Har man lagt indtægterne ind i et selskab bliver man også beskattet personligt men det er endnu værre for selskabet bliver tilskudsbeskattet og lønbeskatningen ændrer ikke ved at midlerne stadig ligger i selskabet. Det kaldes trible beskatning og ikke er lige til at lave om.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)