Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har jeg fat i den lange ende?. Ang bogføring

Side 1 ud af 4 (37 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 29. May 15
Indlæg ialt: 20
Fra  M&N Malerne Skrevet kl. 19:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften Aminoer.

Igen tak til alle for hjælpen på mit forrige emne.

Nu sidder jeg her og fundere da de første fakturaer skal sendes og der skal bogføres.

Vi har startet blødt op, og er stadig lønmodtagere, indtil vi forhåbentlig for så meget at vi skal igang fra 7-? i eget firma.

Men vi har nogle små sager og vil derfor gerne høre om jeg har fat i noget rigtigt :)

Eksempel :

Vi giver et tilbud på maling af lejlighed på 10.000 kr - 12.500 inkl. Moms

Vi køber materialer for 2000 incl moms.

Vi har så en konto til "skat" og en til "moms" jeg vil derfor ud fra dette eksempel, smide 2000 kr ind på moms kontoen, 

da jeg vel kan få 500 kr af materialerne vi har købt tilbage (momsen) og trække dem fra momsen vi sælger?. 2500 - 500 = 2000 kr

og så efter råd, vil jeg smide 45 % af de nu 10.500 kr ind på kontoen til skat = 4725 kr

og tilbage er der så - 5775 kr som vi kan trække ud af firmaet som "løn"

Er dette korrekt forstået, eller har jeg misset noget?.

På forhånd mange tak.

VH. Nicklas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

M&N Malerne:

Vi giver et tilbud på maling af lejlighed på 10.000 kr - 12.500 inkl. Moms

Vi køber materialer for 2000 incl moms.

Vi har så en konto til "skat" og en til "moms" jeg vil derfor ud fra dette eksempel, smide 2000 kr ind på moms kontoen, 

da jeg vel kan få 500 kr af materialerne vi har købt tilbage (momsen) og trække dem fra momsen vi sælger?. 2500 - 500 = 2000 kr

og så efter råd, vil jeg smide 45 % af de nu 10.500 kr ind på kontoen til skat = 4725 kr

og tilbage er der så - 5775 kr som vi kan trække ud af firmaet som "løn"

 Salget 10.000 kr + moms 2.500 kr

Købet 1.600 kr + moms 400 kroner

Du skal af med 2.100 kr i moms

Resultat af virksomheden - altid uden moms - salg 10.000 kr minus køb 1.600 kr = 8.400 kr i overskud. Af det gemmer du så 45% det rækker fint til skat eller 3.780 kr i dit eksempel.

Så skriver du VI er startet - det betyder at I enten er et I/S og når du taler moms, så er I korrekt momsregistrerede eller også er I et selskab f.eks. IVS - man kan ikke være flere i en enkeltmandsvirksomhed

Du kan svinge for 44 kr + moms dankort og læse rigtigt meget mere om enkeltmandsvirksomhed - I/S, regnskab, regler, moms, og og her også om hvorfor der ikke er løn men bare overskud til skat

eller for samme sum få e-bog om IVS med opstart, huskelister og alt det vigtige  også om hvorfor der her er løn til gengæld som eneste måde at få penge ud,, og om de omkostninger man så skal regne med i driften

Over halvdelen af alle små virksomheder og selskaber har klare fejl i regnskabet til skat + rigtigt mange beslutter helt tilfældig selskab eller virksomhedsform og kommer rigtigt dårligt fra start.

Jeres kommune kan også fortælle hvornår skat evt har kursus i jeres område - men i alle fald - sæt dig godt ind i alt uanset du / I vil ha/har I/S eller et IVS eller ApS

god vind med malingen :)  venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 29. May 15
Indlæg ialt: 20
Fra  M&N Malerne Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Arh ja selvfølgelig, køb momsen er 20 % Perfekt mange tak John for et lækkert eksempel også.

Ja vi er startet op som et I/S mig og en partner og vi skulle gerne være korrekt momsregistrerede.

Ifølge virk.dk er alt i skønneste orden. 

Tror lige kortet bliver hevet frem, ser ud til at være meget brugbar og en god investering af 44 kr. !

Også derfor jeg lige får opsummeret det sidste inden de første fakturaer skal afsted, man har hørt mange ting om skæve starter og skal helst undgå de veje. :)

Endnu en gang tusind tak for et fantastisk svar John.

 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 01:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Mht moms kan jeg understrege som John siger, at alle kalkulationer skal være uden moms (Bortset fra, at det kan være klogt at lægge momsbeløbene til side, indtil de skal betales). Moms er jo ikke jeres penge, men penge, som I opkræver på statens vegne - ligesom de heller ikke er en "skat" eller "afgift" for jeres firma. 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 01:08
Hvor mange stjerner giver du? :

M&N Malerne:
Vi har startet blødt op

..og lige en ting til: Hvis I ER startet, skal I huske, at I kan fratrække udgifter i opstartsperioden. Denne kan være op til 6 måneder før egentlig registreringsdato og posteres som udgift pr. startdatoen. Er I f.eks. blevet momsregistreret 1/4 2015 kan I fratrække relevant moms fra 1/10 2014. Dette kan godt løbe op..

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard (DataKons ApS - 5054 3971):
Hvis I ER startet, skal I huske, at I kan fratrække udgifter i opstartsperioden.
forudsat ingen af dem har drevet noget uden moms - f.eks malet som privat uden moms på en eneste regning inden opstart, så bortfalder momsfradraget omg - og forudsat så også at det er ting der er købt til opstart og ikke anvendt privat delvist inden og at der ligger en original regning med moms - men så klart ja

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 29. May 15
Indlæg ialt: 20
Fra  M&N Malerne Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har begge sendt et par fakturaer som privat uden moms, vil det så gøre at vi ikke kan smide vores nyindkøbte "slibemaskine" ind i firmaet og derved trække momsen fra ?

Selvom den dog ikke er blevet brugt på det private arbejde.

Vh. Nicklas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :

ja - hvis man har faktureret noget privat så vil jeg absolut ikke mene I kan lægge noget ind - heller ikke selv om I siger i ikke har brugt lige den ting. I har drevet ikke momspligtigtig virksomhed og så må man ikke tage ting ind med moms - hvordan skulle nogen kunne styre om det ene eller andet lige var blevet brugt eller ikke. Det er klart krav, at man ikke har drivet aktivitet uden moms.

I må derimod tage hele maskinens pris ind - i princip ved at sælge den til det I har givet for den med moms ind til virksomheden - som beløb uden moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja fradrag (både med moms og uden moms) er godt i opstartsfasen. derfor også godt at lade sig momsregistrerer fra start af, også uden de "berømte" 50.000 kr. i omsætning er nået.

Slibemaskinen skal nu bruges og overvejelser som afskrivninger bliver nu bragt på banen. Og om det er straks afskrivninger, liniær eller saldometoden m.m. Eller andre betragtninger af skattetekniske årsager.

Ja der er meget man skal kunne også som malerfirma.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 07:06
Hvor mange stjerner giver du? :

M&N Malerne:

Vi har begge sendt et par fakturaer som privat uden moms, vil det så gøre at vi ikke kan smide vores nyindkøbte "slibemaskine" ind i firmaet og derved trække momsen fra ?

Selvom den dog ikke er blevet brugt på det private arbejde.

Vh. Nicklas

Nu ved jeg ikke hvor meget en slibemaskine koster ?

Men hvis prisen på slibemaskinen overstiger det samlede beløb på de 2 fakturaer i har lavet uden moms? kunne i måske overveje at kreditere de 2 fakturaer og lave dem med moms (med en dato efter momsregistrering er gennemført) hvorefter i så kunne fratrække købsmomsen på slibemaskinen.

Side 1 ud af 4 (37 indlæg)