Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart Aps vs. A/S

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 16. May 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg overvejer med en potentiel investor at stifte selskab

Planen er at jeg skal eje 40pct. af virksomheden, hvorfor jeg vil skulle indskyde 200tkr. ved etablering af et A/S.

En af vores store opstartsudgifter bliver min løn - jeg er den eneste aflønnede.

Foruden aktiekapitalen vil investor låne den fornødne opstartskapital til virksomheden, forventet i niveai 500-1.000tkr.

Vores aftale er at jeg er garanteret en fast løn i 24mdr., men jegt ænker at det er tåbeligt at indskyde nettokroner i et selskab, for herefter at udbetale dem igen mod skat og am-bidrag??

Vil en af jer komme med nogle fif, eller gode råd til valg af virksomhed og overvejelser jeg og vi skal gøre os i denne forbindelse...

På forhånd tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :

med de beløb skal I da ha en revisor ind over - men der er ingen måde DU kan få penge ud af et selskab - uden der er betalt skat og am bidrag - du er nødt til at sætte dig ind i de ting der, inden din investor hopper skrigende bort- for investor ved da formentlig hvad der er muligt, og det er aldrig muligt, at få penge ud af et selskab, som du beskriver det, uden det er som løn eller udbytte - og grundliggende er skat ens

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

sorenoluf:

Vores aftale er at jeg er garanteret en fast løn i 24mdr., men jegt ænker at det er tåbeligt at indskyde nettokroner i et selskab, for herefter at udbetale dem igen mod skat og am-bidrag??

Det er helt korrekt set.

Jeg er ikke ekspert på området men tænker umiddelbart at du kan overveje at:

 1. Beløbet svarende til de første 24md løn fratrækkes fra dit indskud mod at du ikke får løn i denne periode.

 2. Du låner selskabet beløbet svarende til de første 24md løn, og i stedet for løn modtager du månedligt en tilbagebetaling af dette.

Jeg går dog ud fra at du ejer dine aktier via et holdingselskab? Hvis dine penge allerede står her, så kommer du alligevel aldrig uden om at blive beskattet ved udbetaling til løn.

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Poulsen:

sorenoluf:

Vores aftale er at jeg er garanteret en fast løn i 24mdr., men jegt ænker at det er tåbeligt at indskyde nettokroner i et selskab, for herefter at udbetale dem igen mod skat og am-bidrag??

Det er helt korrekt set.

Jeg er ikke ekspert på området men tænker umiddelbart at du kan overveje at:

 1. Beløbet svarende til de første 24md løn fratrækkes fra dit indskud mod at du ikke får løn i denne periode.

 2. Du låner selskabet beløbet svarende til de første 24md løn, og i stedet for løn modtager du månedligt en tilbagebetaling af dette.

Jeg går dog ud fra at du ejer dine aktier via et holdingselskab? Hvis dine penge allerede står her, så kommer du alligevel aldrig uden om at blive beskattet ved udbetaling til løn.

Ah duer ikke rigtigt

1 - udløser da beskatning som løn af den fordel der opnås ved værdi af det sparede indskud lige og aldeles omgående -(med mindre man vil kunne straffes for skattesnyd)

2 - Ja det kan da gøres men det gør da ikke ham til ejer. Låner selskabet penge når han ikke er ejer eller for at få større andel, gir da ikke en ejerandel, og pengene betales jo tilbage - ved ikke rigtigt hvor du vil hen med det?

Sagt ligeud - to ret forvirrede forslag der ikke ændrer ved, at man ikke kan få ejerandel i et eksisternede ApS eller A/S eller nyt selskab uden at bruge beskattede midler på de to måder du her foreslår

vh John Hannover

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 00:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
2. Du låner selskabet beløbet svarende til de første 24md løn, og i stedet for løn modtager du månedligt en tilbagebetaling af dette.

John, jeg kan godt se idéen i dette, hvis f.eks. tilbagebetalingen så blev brugt til løbende at købe aktier - lidt bøvlet, men er det ikke muligt? De 200.000 vil jo så være SorenOlufs "risiko", først som lån til firmaet, og senere efterhånden som egentligt indskud ifa køb af aktier.

F.eks.

Investor indskyder f.eks. 500.000 (for at få aktiekapitalen op på de krævede 500.000) og låner firmaet 300.000 (i stedet for omvendt) og får dermed 100% af aktierne. SorenOluf låner firmaet 200.000. 

Efterhånden som Søren Oluf skulle have haft løn, får han tilbagebetaling, f.eks. 4 gange á 50.000 kr., som han så de 4 gange køber 10% af aktierne for.

Det kræver selvfølgelig en masse, f.eks. at investor indskyder 500.000 i stedet for 300.000, at aktierne kan sælges til pari, om SorenOluf har opsparede midler at leve for indtil videre osv. osv. Har jeg overset noget?

Som du skriver, bør SorenOluf selvfølgelig få fat i en revisor - han/hun vil hurtigt kunne tjene sin hyre ind. Og så en advokat til aktieejeroverenskomsten.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard (DataKons ApS - 5054 3971):

Cookie - John Hannover:
2. Du låner selskabet beløbet svarende til de første 24md løn, og i stedet for løn modtager du månedligt en tilbagebetaling af dette.

John, jeg kan godt se idéen i dette,

Investor indskyder f.eks. 500.000 (for at få aktiekapitalen op på de krævede 500.000) og låner firmaet 300.000 (i stedet for omvendt) og får dermed 100% af aktierne

SorenOluf låner firmaet 200.000. 

Efterhånden som Søren Oluf skulle have haft løn, får han tilbagebetaling, f.eks. 4 gange á 50.000 kr., som han så de 4 gange køber 10% af aktierne for.hvis f.eks. tilbagebetalingen så blev brugt til løbende at købe aktier - lidt bøvlet, men er det ikke muligt? De 200.000 vil jo så være SorenOlufs "risiko", først som lån til firmaet, og senere efterhånden som egentligt indskud ifa køb af aktier.

forkert brug af citat funktionen Jørgen - du får mig citeret for noget en helt anden har sagt.

Hvad tanken skulle være i at SorenOluf skulle låne selskabet 200.000 kr - for så at bruge betagebetalingen til at købe aktier for kan jeg ikke se. Hvis han har 200.000 kr og vil ha aktier kan han da bare købe dem med det samme men det er muligt jeg slet ikke forstår hvad du vil.

Det som jeg modsagde og som dit citat rev i stykker var, at man kunne få aktier i stedet for løn uden skat for nu at skære det skarpt til

DET TRÅDSTARTER VIL er at investere 200.000 kr og få dem ved at arbejde gratis - som aktier - for at spare skat af indtægt ved arbejde og det kan man ikke lige som de forslag der så fulgte heller ikke løser det, og dit forslag også er på en lidt anden planet end det trådstarter ville - spare personlig skat af de 200.000 han vil ha aktier for

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 02:07
Hvor mange stjerner giver du? :

John, først en STOR undskyldning for fejl-citat. Korrekt, jeg citerer dig for at citere en anden for noget, du derefter modsiger. Sorry!!

Cookie - John Hannover:
og dit forslag også er på en lidt anden planet end det trådstarter ville - spare personlig skat af de 200.000 han vil ha aktier for

Trådstarter skriver " jegt ænker at det er tåbeligt at indskyde nettokroner i et selskab, for herefter at udbetale dem igen mod skat og am-bidrag??

Vil en af jer komme med nogle fif, eller gode råd til valg af virksomhed og overvejelser jeg og vi skal gøre os i denne forbindelse..."

Han har jo ret i, at det - i al fald livkiditetsmæssigt - er "tåbeligt" at indskyde penge for så at få ca. halvdelen tilbage løbende. Dette er selvfølgelig kun relevant, hvis det er over en længere periode. Men summasummarum ja, du har ret i, at man selvfølgelig ikke kan købe aktier for ubeskattede midler og derfor lisså godt kan gøre det 'den rigtige vej'. Jeg vil dog fastholde, at mit - lidt bøvlede - forslag KAN være en løsning på hans umiddelbare "problem", hvis det er likviditetsmæssigt. Det kan selvfølgelig IKKE (som i din fortolkning af spørgsmålet) bruges til at undgå skatten. Så ja, vi tolker måske "problemet" fra hver sin planet :-).

Tilmeldt 16. May 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen og tak for jeres svar - jeg har fulgt dialogen, men overladt svarene til jer :-)

Jeg er ikke ude på at snyde i skat men forespørger netop på, hvad der er mest smart at gøre ifm. oprettelse af selskab. Det vigtige for mig er jo netop at sikre mine ejerandele, mens det samtidig virker uklogt at indskyde nettokroner og igen udbetale disse mod beskatning.

Til orientering er min egenkapital i øjeblikket en del af min private formue - oprettelse af holdingselskab er en naturlighed når dete hel ruller. Hvad med at indskyde beløbet på en iværksætterkonto først? Kan jeg herved som alene-indehaver af mit holdingselskab fratrække beløbet mod en senere tilbagebetaling af fradraget i rater - det er sådan jeg læser reglerne.

Kan man værdiansætte min egenfinansiering/løn som en form for goodwill og derved betragte dem som et indskud i virksomheden - blot en tanke?

Vi kan vel også starte med et mindre indskud mod forpligtigelse om at vi senere indskyder den fulde kapital i virksomheden?

Igen en stor tak for jeres tid og input - jeg har meget at lære! Tongue Tied

 

/Søren

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

sorenoluf:
Det vigtige for mig er jo netop at sikre mine ejerandele, mens det samtidig virker uklogt at indskyde nettokroner og igen udbetale disse mod beskatning
det er nok der du går galt. Du indskyder aktie/anpart kapital, helt som hvis du køber aktier i Novo.

De aktier har deres værdi og den kan stige og falde. Stiger den så kan du få pengene ud ved at sælge eller lukke, og så er det du har købt dem for, skattefrit, gevinst er skat på aktieindkoms, tab fradrag på samme. 

Det er slet ikke de samme penge du tager ud igen med skat som løn - der er slet ingen sammenhæng. Det du investerer i aktier, bliver i selskabet som værdi, det er jo kapitalgrundlaget i forhold til kreditorer og alt.

Iværksætter konto ja - det kan din bank fortælle om, men skatte fordelen opløses jo ved køb af aktier for den over tid

Du kan værdisætte din løn ligesom du vil, du må få den i aktier, smågrise eller andet - goodwill noget besværligt - MEN der skal være en 100% reel værdisætning og du skal så beskattes af værdien helt som løn. Det er ingen skattemæssig fordel at få løn i aktier eller smågrise, bare besværligt. 

Ja I kan starte med mindre indskud - men så skal i jo foretage kapitalforhøjelse ved yderligere indskud så det er heller ikke bare lige at - 

Der kan findes løsninger med optioner og andet - ikke at det på sigt ændrer noget, men der kan da kigges rundt - før eller siden - snarest før, vil det være fuldt beskattede midler - også via iværksætterkonti og andet - og det er jo også så den værdi du ejer - i beskattede midler, nu i dit eget selskab frem for i Novo

Det er ikke ret meget anderledes end at købe aktier i Novo - det skal man gøre med beskattede midler og så har man den værdi - i Novo eller eget selskab

Tag fat i en revisor og sid en halv time med ham og test kreativiteten - det er langt bedre end at få mystiske forslag herinde Big Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. May 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak og enig!

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)