Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

købe en lejlighed igennem mit holdingselskab og leje den ud til mine børn?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. May 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Ja som overskriften selv siger, vil det så kunne betale sig at købe en lejlighed og så derefter leje den ud til mine børn?

Håber at i kan hjælpe mig.

Hilsen Mark.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :

næppe - du vil være hovedaktionær og børn være så nær kreds at det ikke vil betale sig - deres leje vil sikkert være som hovedaktionær der bor / lejer af eget selskab og der er reglerne meget skrappe. Min umiddelbare fornemmelse er, at det vil være bedre at holde det privat - også fordi rente / skattebesparelsen sikkert kunne være bedre privat (ud over at holding måske ikke er udlejingsselskab som registrering, men det kunne jo løses)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brønshøj
Tilmeldt 12. Aug 14
Indlæg ialt: 86
Fra  Realkreditkonsulenten Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

John Hannover, er jeg for kreativ hvis:

Køb af lejlighed for kontant Holding penge 2mio kr.

Skat ca. 1,2promille = 24000 år.

betaling af rentetab 1% eller det samme som de får ved at sætte pengene i banken = 20000 kr. år.

Dvs. udgiften kan derved holdes på 3666kr. per måned plus de fasteomkostninger til ejendommen.

Dvs. Holdingselskabet skal så beskattes af grundskyld og renter, dermed får holdingselskabet 10000kr. per år for at finansiere 2mio (i meget runde tal)

Det vil jo være en god business for pigerne, men er det tilladt, holdingselskabet er jo ikke stillet hverken bedre eller dårligere end vilkår i banken?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror ikke lige jeg forstår skat 1,2 promille af købssummen - det kan være mig der bare ikke lige hænger med. Jeg er heller ikke med i hvem betaler rentetab 1% - hvis det er selskabet der køber, så er jeg med på at man kan sige, det er så det selskabet går glip af hvis de kan få 1% i rente for kontanterne, men hvorfor betaling af rentetab hvis det er selskabet der køber?

Problemet ligger i, at når selskabet køber, så er selskabet jo ejer af ejendommen, og hvis man  så som hovedaktionær eller så nær beslægtet som datter skal bo i den, så der være beskatning af fri bolig, og den vil normalt klart overgå, hvad man formentlig selv kunne købe - eller leje til. Disse regler er blevet skærpet meget, og gør at det generelt ikke duer med fri bolig (eller udlejning til ) for ejer - og datter indtræder i helt samme situation som nærstående.

Skats tekst:

Værdi af fri helårsbolig for hovedaktionærer/anpartshavere med flere er 5 procent af et særligt beregningsgrundlag. Det særlige beregningsgrundlag udgør det største beløb af:

  • Ejendomsværdien pr. 1. oktober året før indkomståret eller
  • Den kontante anskaffelsessum med tillæg af forbedringer, der er sket efter anskaffelsen, men inden 1. januar i det pågældende indkomstår.

Hertil skal lægges 1 procent af den del af beregningsgrundlaget for ejendomsværdiskatten, der ikke overstiger 3.040.000 kr. og 3 procent af resten. Eventuel egenbetaling fragår i den skattepligtige værdi.

Hvis arbejdsgiveren/selskabet særskilt betaler ejendomsskatter eller øvrige udgifter, for eksempel til varme, renovation, vand, el, rengøring, gartner, fællesantenne og lignende, beskattes disse særskilt.

Reglerne gælder, uanset om det er dig som hovedaktionær/anpartshaver selv eller en nærtstående person, der har helårsboligen til rådighed.

Selskabet indberetter værdien, og den vil fremgå af felt 12 i din selvangivelse. Det gælder også, hvis du er hovedaktionær/-anpartshaver uden at være ansat. Eventuel egenbetaling fragår i den skattepligtige værdi.

Der gælder særlige regler for fri helårsbolig, hvis der ifølge lovgivningen er bopælspligt på ejendommen. Det gælder for eksempel visse landbrugsejendomme. I den situation bliver du beskattet af markedslejen.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar...

Det ser ikke ud til at have betydning nu, men de (1,2 promille burde være %) 1,2% svarer bare til de ejendomskatter jeg betaler incl. grundskyld (tror jeg).

Jeg havde bare forventet at børnene kunne nøjes med at betale de faktiske omkostninger, og mente at de derfor skulle betale de renter som holdingselskabet kunne forventes at få fra deres bankkonto, såfremt de ikke havde købt lejligheden.

Men det er jo ligemeget hvis reglerne er anderledes. 5% er jo helt håbløst højt sat, men det er jo ikke din skyld...

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Lejen skal sættes som for uafhængige parter. Hvad det så nærmere er kan være et diskussionspunkt. Hvis det skulle være er fordelen jo, at der så ikke skal afregnes skat inden pengene trækkes ud af selskabet.

Hvis du har nogle ejendomme i tankerne ville jeg bede et advokat kontor med speciale i ejendomme om at assistere med leje kontrakter og beregninger på hvad forskellige lejetyper kunne være fx. Omkostningsbestemt leje mv.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cef:
Lejen skal sættes som for uafhængige parter.

Der er tale om hovedaktionær og der er beregningsgrundlaget fastlagt i LL § 16 stk. 9 (Svarende til John's beskrivelse tidligere).

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Cef:
Lejen skal sættes som for uafhængige parter.

Der er tale om hovedaktionær og der er beregningsgrundlaget fastlagt i LL § 16 stk. 9 (Svarende til John's beskrivelse tidligere).

 

Enig - Jeg har læst forkert på henvisning til § 16 A!

Interessant i øvrigt, at der ved henvisning til denne paragraf argumenteres imod anvendelsen af § 16, stk. 9 - men alligevel ender med en ekstra beskatning efter denne lov !

https://skat.dk/SKAT.aspx?oID=1792976

"

Ud fra ligningslovens § 16 A, stk. 1, er det således en forudsætning for udbyttebeskatning, at klageren har opnået en økonomisk fordel, som han har videregivet til sin datter i form af en fordelagtig leje ved G1 ApS. Ved udlejning på markedsvilkår har SR ikke opnået nogen særlig begunstigelse, hvorfor der heller ikke passerer nogen udlodning gennem klageren til sin datter.

Huslejen i denne sag er netop i overensstemmelse med det niveau (markedsleje), der er fastsat af Huslejenævnet ved kommunen. Samme ville gælde, hvis parterne ikke var interesseforbundne. I henhold til boligreguleringsloven har det således ikke været lovligt at fastsætte et højere huslejeniveau end den aftalte leje mellem G1 ApS og SR.

SKAT foretager en overfortolkning af ligningslovens § 16, stk. 9, uden støtte i ordlyden eller praksis og uden hensyntagen til ligningslovens § 2. Derudover forekommer det at ankenævnet pr. automatik foretager en forhøjelse hos klageren.

Hvis selskabet udlejede lejemålet til 3. mand, ville selskabet heller ikke kunne få mere end markedslejen. Det er således ikke i overensstemmelse med bestemmelsens anvendelsesområde at fiksere en difference mellem den skematiske værdi og markedslejen hos klageren. Dette vil netop stride mod hovedreglen i ligningslovens § 2, ligesom det ville føre til en situation med trippelbeskatning.

Såfremt lejen fastsættes på baggrund af de skematiske regler i ligningslovens § 16, stk. 9, vil det medføre en husleje, der ikke blot er urealistisk for den pågældende lejlighed, men også en husleje, der er væsentlig højere end den leje, der i henhold til den civilretlige regulering (lejeloven/boligreguleringsloven) kan aftales mellem parterne. Civilretten er som udgangspunkt styrende for den skatteretlige bedømmelse, hvilket også gør sig gældende i relation til fastsættelsen af "markedslejen" mellem interesseforbundne parter. Hvis der fastsættes en leje som foretaget af SKAT, vil det medføre en husleje på 40.200 kr. årligt, eller 705 kr. pr. kvm. for lejligheden på Y. Det svarer til ca. 40 % over den markedsleje, der for området er godkendt af Huslejenævnet."

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)