Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pervers arbejdsmoral

Side 4 ud af 8 (78 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:35 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter Skouhus:
Robotter ... Selvbetjening o.s.v.
Siger du dermed, at behovet for menneskelig arbejdskraft vil falde? Det stemmer jo ikke med det som Dansk Arbejdsgiverforening har sagt i flere år nu (og fortsat fremturer med), at vi og vore nabolande, bl.a. Tyskland, kommer til at mangle arbejdskraft.

Vort nuværende samfund er, på godt og ondt, så gennemreguleret, at vi har armene bundet ind til kroppen. Forsøger man at ændre lidt hist og lempe lidt her, så hyler enten rød eller blå blok.

Jeg har, til min egen store forundring, i de seneste dage fattet interesse for at sætte mig bedre ind i hvad Alternativet egentlig vil. Vi trænger i hvert fald til at få skyttegravene dækket til og at tænke HELT anderledes.

Må jeg minde om det gamle kommunistiske princip: at yde efter evne og nyde efter behov. Lyder det ikke grundlæggende rigtigt?

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 08:39 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

@Carsten og Lundsby

Man kan ikke tale om værdien af arbejde, med mindre man køre en virksomhed med en nulpunktsomsætning.

Så længe en virksomhed kører med overskud, vil lønnen altid være til forhandling. En regulering i lønnen vil være det samme som en regulering af overskuddet

Vi kan bare se på en række eksempler både i USA og DK. 

I DK er det alm. kendt at løn niveauet i københavn er højere end i jylland for samme arbejde, udelukkende fordi leveomkostningerne er højere.. primært pga. boligpriserne. 

I USA har der igennem flere år været stor fokus på Walmart og MCD i forhold til usle lønninger. Walmart har længe givet en direkte sulteløn til deres ansatte på gulvet, mens de har genereret det ene gigant overskud efter det andet.

Walmart er et konge eksempel på hvad der sker, når en virksomhed får frie tøjler til at udnytte høj arbejdsløshed og andres desperation efter et arbejde.

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:42 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel K:
Walmart er et konge eksempel på hvad der sker, når en virksomhed får frie tøjler til at udnytte høj arbejdsløshed og andres desperation efter et arbejde.
Den la'r vi lige stå et øjeblik. Et laaangt øjeblik!

Desværre er der mange her på Amino der går med en lille Wallmart i maven :-(

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1557
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 09:08 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

KlaMus:
Det stemmer jo ikke med det som Dansk Arbejdsgiverforening

Der er forskeld på at mangle arbejdskraft og så mangle den rigtige arbejdskraft. Jeg tror gerne på at de mangler den rigtige arbejdskraft. (ingenører, programmører etc.)

KlaMus:
Må jeg minde om det gamle kommunistiske princip: at yde efter evne og nyde efter behov. Lyder det ikke grundlæggende rigtigt?

Ja og det virker jo fortræffeligt, se blot hvor godt det går i de sidste kommunistiske højborge Cuba og Nord Korea. Alle har det godt når de både glade og mætte går i seng klokken 20 fordi de har hverken har lys eller Internet til at holde dem vågne hele natten :-))))

 

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 11:01 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Som arbejdsløs skal du tage et anvist arbejde, hvis du kan arbejde. Som kontanthjælpsmodtager skal du efter tre måneder i nytte job. Som dagpengemodtager kommer du i arbejde med løntilskud.

Alle arbejdsgivere i Danmark kan ved henvendelse til Jobcentret få  arbejdskraft. Der er flere arbejdsløse end ledige job. At nedsætte ydelserne til de arbejdsløse, som motivation til at lette røven, giver ingen mening.

Mangel på kvalificeret arbejdskraft falder alene tilbage på arbejdsgiverne - ikke de arbejdsløse. Arbejdsgiverne kan både direkte gennem AMU og såmænd også på universitetsniveau, gennem deres organisationer få indflydelse på antallet af uddannelspladser. Nogle uddannelser kræver at arbejdsgiverne opretter lærepladser, og det har det knebet gevaldigt med. Man skal som bekendt så, for at kunne høste.

Det danske skattesystem baserer sig ikke kun på skat af arbejde, - men af utallige afgifter på alt fra biler til pinocciokugler. 

Lønniveauet i Danmark er derfor ikke tilfældigt. Den Danske Model, hvor det ikke kun er markedet, - altså arbejdsgiverne og de ansatte - men også Folketinget der er med til at sætte lønniveauet, sikrer netop at der bliver en balance i det store regnestykke.

Et lavere lønniveau er der kun én der får glæde af, - nemlig virksomheden. Udover at virksomheden kan flytte overskuddet ud af Danmark (og således ikke betale skat) så er beskatningen  af virksomheder generelt mindre - end personskatten og indtægterne fra afgifterne på det de ansatte bruger rådighedsbeløbet på.

Danmark er kendt for sine Molbohistorier, og den nuværende valgkamp minder om at Danmark er et skib der tager vand ind, og løsningen derfor er at bore nogle huller i bunden så at vandet kan løbe ud.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 11:52 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

KlaMus:

Daniel K:
Walmart er et konge eksempel på hvad der sker, når en virksomhed får frie tøjler til at udnytte høj arbejdsløshed og andres desperation efter et arbejde.
Den la'r vi lige stå et øjeblik. Et laaangt øjeblik!

Desværre er der mange her på Amino der går med en lille Wallmart i maven :-(



Men de har skabt 2 millioner arbejdspladser og givet billigere varer til befolkningen, så intet et sort eller hvidt.

De bedste hilsner

Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:05 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

KlaMus:
Peter Skouhus:
Robotter ... Selvbetjening o.s.v.
Siger du dermed, at behovet for menneskelig arbejdskraft vil falde? Det stemmer jo ikke med det som Dansk Arbejdsgiverforening har sagt i flere år nu (og fortsat fremturer med), at vi og vore nabolande, bl.a. Tyskland, kommer til at mangle arbejdskraft.

ja jeg hører til de som faktisk ikke tror vi kommer til at mangle arbejdskraft. Du skal ikke mange år tilbage før f.eks. landbrug beskæftigede halvdelen af os. det klares nu af ganske få i forhold til tidligere. Det samme gælder industrien - der skal færre og færre til, og bl.a. grundet lønniveauet, som vi nok ikke kan gøre det store ved uden tab af velfærd eller - ændrede omkostninger også for alt fra udlandet.

Det som er arbejdskraftstungt flytter ud af Danmark. Det er sket med rigtigt meget industri og det kommer til at ske på administrationsiden. Der er langt mere at spare ved at outsource IT, regnskab osv end der er ved produktion. Det er lidt sværere, og man ofte skulle ha danske i ledelsen og styringen i begyndelsen, men det kommer til at øge.

Jeg tror det er en fejlvurdering, baseret på at vi bliver flere ældre, at vi kommer til at mangle arbejdskraft faktisk. Man kan så undre sig over, at alle påstår det, og helt specielt i lyset af arbejdskraftens fri bevægelighed. Der kan blive svingninger fra år til år - men generel mangel tror jeg faktisk ikke på

--------------------

Jeg synes også diskussionen om hvorvidt der er tilskyndelse nok til at tage arbejde er ret syg. Det er da ikke mærkeligt, at hvis man har fulde dagpenge ca 17.500 kr om måneden, så er man ikke vild med at tage et job til 19.000 kr hos en bager osv.

1.500 kr mere før skat eller 1000 efter, og så er der transport og man har besvær med at aflevere og hente børn. Det kræver da ikke videnskabsmænd at forstå, at det ikke er et stort incitament, specielt når man så også ved, at skulle man igen blive arbejdsløs, så er understøttelsen meget lavere, da den så baserer sig på de 19.000 kr lønnen var

Kontanthjælps forskellen er større, men det er vel heller ikke raketvidenskab at forstå, at uanset om det er 3 eller 5000 kr før skat eller 2000-3000 efter skat, så er der folk der ikke synes de penge er værd at gå på arbejde efter, specielt hvis der er en vis afstand, og de egentligt har det godt med at kunne være der når ungerne kommer fra børnehave/skole.

Ja ikke jordens bedste arbejdsmoral, men er det sådan rigtigt mærkeligt - NÆH det synes jeg som ikke.,

Jamen man SKAL jo være til rådighed vil Helle og Morten så skrige. Ja ja - men behold cigaren i munden når du går ind i bagerbutikken som job centeret har sendt dig til samtale hos - og nævn lige for indehaveren, at du har så utroligt svært ved at komme op om morgenen - selvom du sætter 5 vækkeure.

Kombiner det gerne med en hættetrøje med hætten oppe, og en rygtekst "fuck it all" - så kan det godt være du slipper for jobbet - men du har jo søgt.

Jeg har ikke løsningen desværre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 12:13 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi kommer til at mangle jobs til folk i stor stil, det ligger helt fast.
Læs f.eks. denne glimrende artikel

http://www.information.dk/534948

De bedste hilsner

Martin

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 12:20 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Thorborg:
Men de har skabt 2 millioner arbejdspladser og givet billigere varer til befolkningen, så intet et sort eller hvidt.

Har du så husket at modregne de arbejdspladser der mistes pga. Walmart effekten??

For hver gang Walmart åbner en ny butik, så medføre dette ekstrem butiksdød i nærområdet = mistet arbejdspladser. 

Men vil du mene at Walmarts seneste overskud på 16.3 mia $ ikke giver mulighed for at øge lønnen for dem på gulvet??

Bottom line så handler det i bund og grund om hvor stor del af kagen der skal gå til henholdsvis top og bund.

Lavere løn = større overskud og omvendt.. 

Man kan ren faktisk argumentere for, at jo lavere løn folk får, desto mindre købekraft har de = lavere efterspørgsel = lavere omsætning og overskud.. 

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:33 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Thorborg:
Men de har skabt 2 millioner arbejdspladser og givet billigere varer til befolkningen, så intet et sort eller hvidt.
Så regner du da vist helt tilbage til industrialiseringens begyndelse i midten af 1800-tallet. Herfra skal du så trække roepolakkerne i perioden 1893-1929 ;-)

Uanset det astrononomiske tal du disker op med, så mener du altså at det suverænt er arbejdsgiveren der skal kunne fastsætte lønnen ... eller hvad? Jeg mener til gengæld, at Danmark, som helhed, var bedre tjent med at sende Wallmart-iværksættere ud af landet ... til Bangladesh, f.eks.

Side 4 ud af 8 (78 indlæg)