Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg ændre selskabsform?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Padborg
Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 45
Fra  StarPhoto Dk Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle, jeg håber her er nogen som kan komme med god input vedr. mit spørgsmål.

Jeg ejer i dag en enkeltmandsvirksomhed og det er i og for sig også ok, men jeg vil gerne at min mand også kommer med ind i firmaet, ejermæssigt.

Hvordan er det smartest? Han laver rigtig meget i vores firma, og for at have det hele på det rene og ikke skulle lave lønninger osv. mener jeg at det nok er smartest at han står som medejer, eller?

Hvilken selskabsform er bedst at skifte til, hvis vi vil skifte?

Firmaet består af 2 webshops og et oversættelses / hjemmeside produktions bureau.

Mvh Betina Smile

adogdream.dk - bjb-mode.dk - bjb-group.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

3 muligheder som du kan tale med en revisor om. 

Han kan bliver medhjælpende ægtefælle over overskud kan deles

I kan stifte et I/S sammen og lukke dit enkeltmands - der kan være skattekonsekvens ved at sælge den ind i et I/S som er personlig virksomhed for flere- Se evt Ebog om I/S hvis du vil forberede dig mere

I kan lukke/sælge din enkeltmands til et IVS (selskab) men så er der lidt flere omk og så er er i alle fald lønmodtagere i det begge . Se evt også Ebog IVS 

Sæt dig ind i de muligheder og google videre også og tag så konkret råd fra en revisor ud fra din virksomhed - evt goodwill  - evt omdanne til ApS - og jeres øvrige indtægtsforhold

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Mar 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

I kan evt. lave et interessentselskab (I/S). Det negative ved et I/S selskab er, efter min opfattelse, at stifterne hæfter ubegrænset for virksomhedens gæld - det samme som er gældende for jeres nuværende enkeltmandsvirksomhed, hvor i hæfter med jeres formue mener jeg? Den anden ting er at et I/S-selskab skal bestå af to parter, dvs. at hvis en af jer trækker jer, så vil selskabet ikke længere bestå.

Det negativ ved et IVS selskab er:

- IVS skal indgå i virksomhedens navn, hvilket er negativt hvis man skal indgå aftaler, da det signalerer en tvivlsom eller minimal egen-/indskudskapital.

- Tvunget opsparring på 25% af årets overskud.

- Styrket krav til årsregnskaber

- Når i når grænsen på 49.999 kr. kan i dog vælge at omdanne IVS-selskabet til et ApS - dette er dog ikke et krav men et tilbud.

En sjov og sikker selskabskontruktion er efter min mening:

Lav et I/S-selskab og lav jer hver især et IVS-selskab. Hver af jeres IVS-selskaber skal eje 50% af I/S-selskabet. Dette er en metode at undgå den ubegrænsede hæftelse i I/S-selskabet på, da det nu er to juridiske personer (IVS-selskaberne) som ejer I/S-selskabet. Da IVS-selskaber er selskaber med begrænset hæftelse vil i kun kunne hæfte for I/S selskabets gæld med det indskud i hver især har valgt at indskyde i IVS-selskaberne. Når I/S selskabet genererer overskud, så hiver i det op i hver jeres IVS-selskab og udbetaler det som løn. På den måde undgå i selskabsskatten, og dermed vil der aldrig være et overskud i I/S-selskabet. Dog beskattes i jo så af det i hiver ud som løn fra IVS-selskaberne, men i kan fordele det som i vil mener jeg.

Bare et forslag.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Wulff88:

Det negativ ved et IVS selskab er:

- IVS skal indgå i virksomhedens navn, hvilket er negativt hvis man skal indgå aftaler, da det signalerer en tvivlsom eller minimal egen-/indskudskapital.

- Tvunget opsparring på 25% af årets overskud.

- Styrket krav til årsregnskaber

+ i forhold til I/S faktisk:

lovpligt arbejdsskadeforsikring for hver aktive ejer, uanset løn eller overskud i selskabet

Offentlige regnskaber

Ikke kørepenge efter statens takst uden løn

Ikke fradrag for underskud i begyndelsen i personlig indkomst

Ingen private hævninger overhovedet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Padborg
Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 45
Fra  StarPhoto Dk Skrevet kl. 07:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak skal I have begge 2
jeg synes lidt det lyder som om jeg beholder det hele som det allerede er ☺
alt andet lyder som om selskabsformerne blot er lavet for at forvirre mest muligt ☺

Mvh Betina Smile

adogdream.dk - bjb-mode.dk - bjb-group.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Betina:
alt andet lyder som om selskabsformerne blot er lavet for at forvirre mest muligt ☺

Nej da - De kan fjerne personligt ansvar for økonomien (bank vil dog nok fastholde det) - de er lette at være flere ejere og skifte ejere i, de kan ha holdingselskaber som kan sørge for sambeskatning mellem flere selskaber - de er lette at handle helt eller delvist og og

Men derfor kan det meget vel være en fin beslutning du tar- Mine to E-bøger som jeg her linker til siger meget mere om PERSONLIG VIRKSOMHED  og om IVS SOM SELSKAB det er ikke helt så simplificeret som du skriver der trods alt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bettina.

Nu skriver du ikke om nuværende eller forventede omsætning. Og endnu vigtigere: Du skriver ikke, om der er gæld i firmaet. Hvis der IKKE er gæld, og hvis overskuddet er relativt højt og du ønsker, at I er lige stillet, f. eks. ved skilsmisse eller andet, synes jeg, I skulle overveje at lave det om til et ApS og have et Holding hver, som så ejer f.eks. 50/50 eller 51/49 af selskabet. Men, man skal op i en vis volumen, før dette kan betale sig. Man skal også have en ide om, at dele af selskabet på et tidspunkt skal kunne skille ud/sælges fra, nye skal dannes/overtages osv. og her er det især af skattemæssige årsager en idé at have holdingselskaber.

Jeg vil - som de andre - anbefale dig at tage en kort snak med en revisor. Han/hun vil relativt hurtigt (=billigt) kunne tage bestik af situationen og kunne give et svar. Du kan eventuelt skrive hans/hendes anbefaling herinde, så kan vi se på det igen.

Og selv om vores forslag lyder indviklede, så vil det sandsynligvis være endnu mere indviklet at skulle dele din enkeltmandsvirksomhed, hvis dette skulle blive relevant. Så på med vanten og find den bedste løsning for jer :-).

Held og lykke med det.

Fra Padborg
Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 45
Fra  StarPhoto Dk Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard (DataKons ApS - 5054 3971):

Hej Bettina.

Nu skriver du ikke om nuværende eller forventede omsætning. Og endnu vigtigere: Du skriver ikke, om der er gæld i firmaet. Hvis der IKKE er gæld, og hvis overskuddet er relativt højt og du ønsker, at I er lige stillet, f. eks. ved skilsmisse eller andet, synes jeg, I skulle overveje at lave det om til et ApS og have et Holding hver, som så ejer f.eks. 50/50 eller 51/49 af selskabet. Men, man skal op i en vis volumen, før dette kan betale sig. Man skal også have en ide om, at dele af selskabet på et tidspunkt skal kunne skille ud/sælges fra, nye skal dannes/overtages osv. og her er det især af skattemæssige årsager en idé at have holdingselskaber.

Jeg vil - som de andre - anbefale dig at tage en kort snak med en revisor. Han/hun vil relativt hurtigt (=billigt) kunne tage bestik af situationen og kunne give et svar. Du kan eventuelt skrive hans/hendes anbefaling herinde, så kan vi se på det igen.

Og selv om vores forslag lyder indviklede, så vil det sandsynligvis være endnu mere indviklet at skulle dele din enkeltmandsvirksomhed, hvis dette skulle blive relevant. Så på med vanten og find den bedste løsning for jer :-).

Held og lykke med det.

Hej Jørgen

Vi har (endnu) ikke den store omsætning (ingen gæld) og regskabet kan derfor ikke bære ret meget ud over vareindkøb + diverse faste udgifter, så derfor mener jeg ikke det for os PT kan svare sig at ændre, med de regler og beløb dette indebærer :)

Mvh Betina Smile

adogdream.dk - bjb-mode.dk - bjb-group.dk

Fra Padborg
Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 45
Fra  StarPhoto Dk Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Betina:
alt andet lyder som om selskabsformerne blot er lavet for at forvirre mest muligt ☺

Nej da - De kan fjerne personligt ansvar for økonomien (bank vil dog nok fastholde det) - de er lette at være flere ejere og skifte ejere i, de kan ha holdingselskaber som kan sørge for sambeskatning mellem flere selskaber - de er lette at handle helt eller delvist og og

Men derfor kan det meget vel være en fin beslutning du tar- Mine to E-bøger som jeg her linker til siger meget mere om PERSONLIG VIRKSOMHED  og om IVS SOM SELSKAB det er ikke helt så simplificeret som du skriver der trods alt

vh John Hannover

Tak John

Jeg vil lige få kigget på de e-bøger :)  Jeg tror dog at formen som den er i dag, nok er det mest passende for os :)

Mvh Betina Smile

adogdream.dk - bjb-mode.dk - bjb-group.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Betina:
Vi har (endnu) ikke den store omsætning (ingen gæld) og regskabet kan derfor ikke bære ret meget ud over vareindkøb + diverse faste udgifter, så derfor mener jeg ikke det for os PT kan svare sig at ændre, med de regler og beløb dette indebærer :)
lyder også fornuftigt for mig - men husk lige, at vareindkøb - ud over kolde kontanter, ikke er en udgift. Om I har penge i banken eller i varer, er ligemeget. Varer på lager skal regnes som værdi og ikke udgift før end i sælger dem

se evt PERSONLIG VIRKSOMHED - men jeg tror det er en fornuftigt beslutning at køre videre som I gør. Jeg tror ikke jeg helt forstår hvor forskellen skulle ligge ved skilsmisse - personlig virksomhed ligger til en CPR person og ikke et ægtepar - så det burde være samme sag som selskab ved skilsmisse. Overtager ægtefællen ikke anparter ved skilsmisse, så overtager denne vel heller ikke en persons personlige virksomhed, det har mere at gøre med, om den der ikke er ejer, kan hævde, at skulle ha andel fordi, den der ikke er ejer (af anpart eller personlig virksomhed) har undværet indkomst for at lade den anden fokusere på sit firma. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)