Hej Aminoer Jeg hjælper en veninde med hendes regnskab. Hun har ved en fejl lagt moms oveni to honorarsedler hun har faktureret. Hvordan opgiver jeg dem til SKAT? Hvis jeg indberetter momsen, er det jo forkert, men hvis jeg ikke indberetter momsen, har kunderne måske gjort det, eftersom der er moms på, og således trukket den fra, hvorimod hun ikke betaler den hvis den ikke bliver indberettet. Så jeg kan ikke se hvordan jeg kan indberette det "rigtigt". Jeg håber I kan hjælpe! Mange tak |
Først skal vi sikre os, at der ikke skulle moms på. Det skulle der hvis det er fra momsregistreret virksomhed hun har faktureret men jo ikke hvis det var som person / CPR
Hvis det er honorar til person, så skal den der betaler det, indberette det til skat helt enkelt. Anden mulighed er der ikke ved honorar
Hvis der ikke skulle moms på fordi det var fra person eller ikke momsregistret, så er hun nødt til at sende en ny faktura uden moms. Det andet vil være ren momssvindel, for som du skriver, trækker modtager købsmoms fra og din veninde betaler ikke moms. Det vil være alvorligt, så hun må så bide i det sure, og sende to kreditnotaer med moms - helt så fakturaerne forsvinder, og så to nye fakturaer uden moms, og hun må så tilbageføre den moms kunden har indbetalt til hende.
Det er den eneste lovlige måde at komme ud af den på - alt andet vil som det foreligger, blive set som momssvindel, og bevidst jo, så bare krediter gamle fejl faktuarer, og send nye uden moms og returner det som er modtaget som moms, men en venlig beklagelse - en teknisk fejl i venindens system eller hvad I vil kalde det.
Venligst John Hannover