Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ung iværksætter søger råd omkring økonomi

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. May 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg skriver her fordi jeg nu igennem en, for mig, længere periode har gået med nerverne halvt ude på kroppen og til tider har meget svært ved at overskue alt og finde hoved og hale i ellers simple situationer. 
Kort fortalt er jeg selv iværksætter med meget støtte hjemmefra, da min far selv er iværksætter, og jeg har snart 5 års erfaring med hvordan det er at drive en en-mands produktionsvirksomhed i elektronikbranchen. Jeg besluttede i slutningen af 2013 at opgradere mine produktions maskiner så jeg kvalitetsmæssigt kan følge med de bedste. Problemet med denne investering var den økonomiske kamp der har været i de sidste halvandet år. Alt blev taget måned for måned og selvom jeg nu er ved at være ovre det og at oplevelsen har givet mig masser af hår på brystet, så føler jeg stadig ikke at jeg har den is i maven jeg burde have, når det kommer til økonomi
Så mit spørgsmål til her, er om I har nogle gode råd, ord og tanker til en ung iværksætter om svære økonomiske situationer, hvordan man kommer stærkt videre og hvordan man bedst muligt fordeler ressourcer for at opbygge en sund og stærk virksomhed?
Mvh
Alexander
Tilmeldt 28. Jan 11
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 00:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Alexander.
Det er super svært at svare på dine spørgsmål, ud fra vi ikke har dybere indblik i din virksomhed. Det er super godt du er ved at være ovenpå den hårdere konkurrence, og har overlevet priskrigen.
Når du omtaler "is i maven" hvad bunder dette i? Interne investeringer i produktion? Markedsføring? prisjusteringer på dine produkter?
Anyway - jeg har én fast grundregel når det omhandler økonomi - "sørg for at få tiden på din side." Med dette menes at jeg har fokus på ved ganske få ordre at få dækket mine faste mdr. omkostninger ganske hurtigt. Det betyder i min branche at ved blot 1-2 ordre er overskud på bundlinjen fordi jeg har lave faste omkostninger.

Nogle af de variable omkostninger kunne godt blive til faste - og billigere i det lange løb, men de beholdes under de variable for at kunne modstå drastiske ændringer i markedet.
Ligeledes ved investeringer - ingen krone er investeret før den er tjent - så ventes hellere til den næste ordre med at forbedre kvaliteten mv.

Der hvor jeg syntes mange virksomheder virkelig kæmper, er når de er afhængig af at skulle sælge xxx antal produkter, hvor overskuddet kun bliver tjent om fredagen, fordi lønninger, husleje og lån skal betales.

Jeg har ikke tjent millioner, men har en ganske fornuftig virksomhed, som er god og robust på det økonomiske plan.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Fint nok princip Morten. Hårdt sat op hedder det vel "Money in before Money out"

En type beslutning om, at man helt enkelt ikke bruger penge før man har tjent pengene som indtægt og overskud i forhold til det daglige.

Det sinker naturligvis i forhold til at tage chancen med kredit og låntagning, men det er bestemt et princip mange har stor glæde af. 

Det står i stærk modstrid til den med at kaste sig ud i køb af ting der måske lige så godt kunne vente, måske fordi man mener overskud til skat skal væk. Man glemmer, at overskud er en delforudsætning for vækst og man risiker at få købt ting, som mindst lige så godt kunne ha ventet til senere. Modvægten til det er "køb det som er nødvendigt og vent med alt det som kunne være sjovt at ha"

Selvfinanciering er for mange nøglen til success

Dette var ikke en kritik af trådstarter som jo virker til at ha klaret sin store investering, bare en generel betragtning om et princip, som for mange skaber ganske meget ro

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. May 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten,

Tak for det fine svar. Jeg beklager manglende detaljer - Jeg forsøgte at holde det kort.

P.t tjener jeg penge på underleverandørarbejde i elektronikbranchen og ved salg af egne high end audio produkter. Prissætning er mine produkter er ikke et problem, da jeg som enkeltmands virksomhed kan udregne MSRP anderledes end mine konkurrenter, hvilket gør at de fleste af mine produkter er omkring 20-30% billigere end konkurrenternes.

Min bekymring i forhold til økonomi er hver gang jeg har for mange regninger og jeg derfor afhænger af at lave et salg hurtigt. Jeg har som sagt stået i situationen næsten hver måned siden slut 2013 og jeg har alligevel klaret mig så jeg ved det hele nok skal gå. Min irritation er den bekymring der følger med hver gang kassekreditten er ved at ramme loftet, så i bund og grund er det vel råd vedrørende sådanne økonomiske situationer og hvordan man kan undgå det i fremtiden.

Jeg er 100% enig  med din grundregel og jeg forsøger faktisk at drive virksomhed på den måde i det omfang jeg nu kan da jeg godt kan lide trygge rammer. Jeg har dog lært at hvis man vil flytte sig gevaldigt må man investere tungt i ting der virkeligt kan flytte virksomheden - i mit tilfælde produktionsmaskiner.

Tilmeldt 24. May 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Jeg har i min virksomhed været nødt til at optage banklån, men de var taget for at få likviditet til at designe og producere mine egne produkter, da hvert enkelt produkt har en høj kostpris. I min branche er jeg nødt til at lagerføre meget pga. lange leveringstider og jeg kan desværre ikke altid leve efter "Money in before Money out", også selvom jeg gerne ville.

Jeg arbejder p.t mod at blive gældfri, men har lært hvor stor en fordel det kan være at investere. Har du erfaring med større investeringer og økonomien bag det, som du eventuelt vil dele med mig?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej ikke som sådan generelle erfaringer. Jeg er skam da også enig i, at mange med fordel kan investere via lån, det gælder jo de fleste der virkeligt vokser. money in before money out er mest til mindre virksomheder og folk der som jeg husker trådstarter beskrive det, har nerverne uden på tøjet.

Begge dele kan sagtens fungere. Investerer man, skal man helst kunne tåle at tage tabet der kan komme, hvis ikke de budgetter, som man virkelig skal være omhyggelig med at bygge på markedsundersøgelser og andet, holder. Det giver mulighed for langt stejlere vækst men også i sagegns natur, en risiko, som også kan være personlig økonomisk, da bank og andre ofte vil kræve selvskyldner kaution. Langt fra alle har kontrol OG nerver vil det, og derfor er det for mange klogt at

1 spar op til de omkostninger der er lige omkring opstart - eller skaf lån baseret på gennemarbejdet plan - regn med ting koster mere end du først tror

2 se til at du kan klare mindst det første år med 0 kroner i indtægt - Det betyder for nogen, ha deltid med noget andet ved siden af. De færreste nye "forretninger" generere en indtægt man kan leve af (slet ikke som familie) det første år - og for mange DE første par år

3 gør dig hele tiden klart, at du skal kunne klare også en situation hvor projektet ikke forløber som oprindelig planlagt, så du ikke skal behøve gå helt ned med flaget

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. May 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg takker for et godt svar!

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12652
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 24. May 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ravn,

Jeg ser ikke min økonomiske situation som et problem, tværtimod. Jeg søger blot råd om hvordan man kommer stærkt videre når ens største udgifter er ved at være ovre. Så vidt jeg kan se så hjælper rådgiver de om turnarounds og eventuelle konkurser hvilket jeg ikke føler jeg har brug for. 

Ved du om de rådgiver om selvfinansieret vækst og fordeling af ressourcer? 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)