Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Behandling af udgiftsført regning i 2014, leverandør oplyser at varer ikke kan leveres

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Dec 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er, 

Jeg håber, at I kan give os nogle input vedrørende behandling af udgiftsført regning i 2014, som aldrig blev betalt. Vi har bestilt en vare i slutning af 2014 og udgiftsført den i 2014, dvs. vores balance post viste at vi skylder penge til vores leverandør. Leverandøren vender til os tilbage i 2015 at oplyse at varen ikke kan leveres. Vi har ikke betalt for den vare, kun udgiftsførte og trak momsen fra. Hvordan kan vi behandler dette regnskabsmæssigt? Vi kan godt annullere udgift, men hvad skal vi gør med købsmoms?

Tusind tak for jeres hjælp.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

når du anullerer, så vil momsen vel automatisk også blive annulleret går jeg ud fra, du modposter jo. Du må vel ha fået en faktura som du har bogført efter og nu skal du jo ha en kreditnota som du bogfører efter, du har jo vel næppe bare trukket købsmoms fra et eller andet du ikke har fået faktura på i 2014. Hvis du har det, så skal du vist ændre rutine helt i regnskabet og KUN bogføre efter faktura og kun når købsmoms fremgår.

Det andet er ikke lovligt og du vil blive napset i en skatte/momskontrol for at trække moms og udgift fra uden faktura

En faktura vil normalt følge med leverance men jo kan være forudopkrævet - hvad momsen så er - hører til 2014 - mens selve beløbet så altid skulle ha været posteret om fra 2014 udgift til 2015 udgift ved efterpostering af årsregnskabet med mindre ligegyldigt småt beløb.

Har du fået faktura i 2014 - så bør du nu ha kreditnota for 2014 vil jeg mene

Er det her noget du føler dig usikker ved, så fat en online bogholder, for så kan du ha problemer du ikke lige selv kender.

Mindre beløb ville jeg nok bare tage ind som kreditnota i 2015 - mere betydende beløb bør efterposteres i 2014 og dermed rettelse af moms for 2014 (let nok hos skat) og nyt resultat til skat.

Aldrig beløb ind uden faktura og slet slet ikke momsbeløb ind uden faktura -  Først faktura - så kreditnota - og altid ompostering af forudbetalinger o.l ved årsskifte (med mindre der er ligegyldige småbeløb - ligesom jeg mener skat godkender f.eks. telefon abonnement betalt december som dækker januar - af praktiske årsager)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Dec 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, 

Tusind tak for dit hurtige svar. Nu forstår jeg, hvad har vi gjort forkert. Vi havde bestilt varen online, og fik bekræftelse af køb og tænkte at vi kan bogføre dette med det samme. Heldigvis er momsbeløb meget små.

Kan du venligst fortælle mig, hvordan laver jeg kreditnota i 2015? Hvad skal jeg debitere / kreditere.

Tak, tak, tak!  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis du ikke har fået faktura så måtte du absolut slet ikke bogføre. Du kan så heller ikke selv lave kreditnota, det var jo din kunde der skulle lave sådan en når han havde faktureret uden at sende vare

Du må så bare lave bilag med forklaring og bogføre lige modsat af hvad du gjorde i 2014 ved "købet"  Dér brugte du en købskonto og så kreditorer udestående som modpost. På købskonto var der vel moms og dermed blev momsen bogført.

Nu bogfører du modsat - kredit den konto du bogførte køb på og debit kreditorer udestående så skal momsen jo gerne igen blive korrekt og beløbet forsvinde fra dit udestående - men

  1. Aldrig bogføre uden faktura
  2. ALDRIG moms postering uden en faktura hvor dansk moms fra momsregistreret fremgår

Håber så også det var dansk køb og ikke udenlandsk køb hvor der slet ikke skulle alm moms på

Det er den slags "små" fejl som skat så let ser ved kontrol og så kører de dybere, så du skal følge reglerne Big Smile Små beløb - så sker der intet her ved modpost i 2015 vil jeg mene

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Dec 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, 

Tusind tak for dit svar og hjælpen. Jeg har annulleret vores køb. Og købsmoms står nu i kredit. Som jeg forstår bliver købmoms i kredit i vores åbningsbalance 2015, også regner vi dem ind ved betaling af moms for første kvartal. Forstår jeg dette korrekt? 

Tusind tak. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

ja hvis du har bogført det i 2015 - husk så ret fortegn hvis din købsmoms er modsat her - altså en indtægt - og så tror jeg du får mulighed for at skrive en forklaring

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Dec 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 00:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak, John, at du har brugt din tid for at hjælpe os. :) Nu vil jeg aldrig bogføre før der kommer en endelig faktura. 

Hilsen,

Olga

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)