Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man låne penge til sit Holding til indskud i et nyt driftselskab?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. May 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Eksperter.

Jeg står og skal oprette et nyt driftselskab ejet 50% af mit holding selskab, men der er ingen penge i Holding selskabet. Kan jeg låne penge til mit Holding selskab fra min personlige opsparing og når/hvis der kommer et overskud i Holding selskabet i fremtiden, trække det samme beløb ud igen skattefrit?

Tak for hjælpen!

Mvh. Anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Holding skal ha en kapital til at stifte for - og det skal jo være holdings egne penge. Hvis det låner, så vil det jo stadigt ha 0 i kapital - nemlig f.eks 50.000 kr i kontanter og 50.000 kr i gæld = 0 kroner, og det kan man ikke stifte selskaber for. Jeg vil ikke afvise der kan findes løsninger, men tag en revisor til at udføre det - en rigtig godkendt/registreret en af slagsen. Evt advokat J Tøjner www.ditselskab.dk kan komme med div forslag (du kan i sagens natur lave kapitalforhøjelse, men det er vel det du vil undgå)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad forhindre at holding ikke kan stifte et selskab for lånte penge? Afgørende må være at holding er opmærksom på reglerne omkring kapitalkrav.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Hvad forhindre at holding ikke kan stifte et selskab for lånte penge? Afgørende må være at holding er opmærksom på reglerne omkring kapitalkrav.
det var måske for simpelt - men holding har ingen penge og har det så kapitial til at stifte ved at låne til stiftelsen (alt andet lig ex kunne overskud i døtre gøre det muligt?) det var sådan derfor jeg skrev der kunne være løsninger - men når man spørger så enkelt, så vælger jeg det simple nej, MEN med klart at der kan findes løsninger som jeg ikke mener trådstarter skal rode sig ud i, uden at ha fat i en revisor eller advokat. Tvivler på de fleste ved nok om kapitalkrav i sådan et forhold ud fra spørgsmålet- uden at gå til en proff - præcis derfor skrev jeg der KAN være løsninger med lånet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
så vælger jeg det simple nej,

Som så ikke er det rigtige svar i forhold til trådstarters spørgsmål. Der er jo ikke noget som forhindrer trådstarter i at låne sit selskab penge. Det bliver selskabet hverken rigere eller fattigere af (bortset fra renteudgiften). At selskabet så stifter et selskab ændrer som udgangspunkt heller ikke noget.  Det afgørende er alene at reglerne om kapitalkrav er overholdt. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik du er nødt til at se svaret i helhed - som inkluderer at der kan være muligheder i forhold til lånet. Nej det ændrer ikke som udgangspunkt spor ved at selskabet låner penge er vi enige om, og jeg vil fastholde at det eneste kloge svar her hvor trådstarter isoleret bare vil vide om han så kan stifte nyt for de lånte penge er, nej det er ikke løsningen for at stifte nyt drift hos et holding der som beskrevet har 0 penge - at låne holding pengene -  men at der KAN findes løsninger som så kræver at trådstater tar hjælp. Kan være løsninger stod der klart. Jeg svarer blot trådstarter at de lånte penge ikke er svaret der løser dette alene - er vi ikke enige i det?

Jeg tror ikke trådstarter klare løsningen uden hjælp fra revisor eller advokat eller anden konkret rådgivning der gør meget dybere ind. - du tror måske han klarer dem med svaret:

Ja måske, lånte penge gør bare ingen forskel på selskabets kapital som sådan, det afgørende er at selskabet overholder kapitalkravene. Nu er det så med i alle fald Stick out tongue

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Svaret til trådstarter (som jeg læser hans spørgsmål) vil fra min side være JA det er der ingen problem i.

Du må gerne låne dit holdingselskab f.eks. 50.000 fra din egen personlige formue. Holdingselskabet kan så bruge de kr. 50.000 til at stiftet et datterselskab med (driftsselskabet). De kr. 50.000 ender dermed at ligge i driftsselskabet, hvor du vel også skal bruge nogle penge Smile

Når driftsselskabet så bliver i stand til at genere overskud, kan det udlodde f.eks. kr. 50.000 til holdingselskabet (det er skattefrit). Derefter kan holdingselskabet betale dig dine kr. 50.000 tilbage. Og det er der heller ingen skat i, det er jo bare tilbagebetaling af lån.

Husk at lånet mellem dig og holdingselskabet skal forrentes.

PS Til John, går ud fra det ikke var mig "Henrik" du skrev til, da jeg jo ikke har svaret tidligere i tråden, men måske "Whiskey", der så også hedder HenrikSmile

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Statsaut. revisor:
PS Til John, går ud fra det ikke var mig "Henrik" du skrev til, da jeg jo ikke har svaret tidligere i tråden, men måske "Whiskey", der så også hedder HenrikSmile
bøjer mig helt da pengene jo ikke forsvinder som værdi som beskrevet - bliver i drift jo sorry og ja Whiskey har samme navn- - gammel vane - men ja det har han :)  Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. May 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Mange tak for jeres svar. Jeg sætter pris på en hurtig og konstruktiv dialog :) mvh. Anders

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

John, jeg troede faktisk, at Whiskey var en vellært pige med det profilbillede og det kække brugernavn.

Men så blev man da så klog Embarrassed

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)