Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Det som årsrapporten ikke fortæller..

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jun 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Ærø Whisky Aps.

Iværksætterhuset

Havnevejen 1, 5985 Søby, Ærø

Tlf. 61 22 26 91

cvr. 35 23 08 82

www.ærøwhisky.dk

e-post: whisky@outlook.dk

Bank: 0847 – 0000277460

Det som årsrapporten ikke fortæller.                                                    Dato 20.05.2015

Banker og investorer spørger ofte til årsrapporten for at få indblik i virksomhedens økonomi.

Men i vort tilfælde er alle vigtige emner slet ikke er indeholdt i årsrapporten.

Virksomhedens forretningsgrundlag, produktets kvalitet og ide for at nævne helt indlysende mangler i årsrapporten. Det forhold, at vi med opstart af whisky-produktion har 3-4 år`s produktionstid, og dermed en meget anderledes virksomhedstype, som kræver en helt særlig fokus på likviditet og planlægning. Vi står således med en forretningsplan, nogle opnåede resultater og en årsrapport som ikke overhovedet indrager disse forhold. Årsrapporten har jo også et helt andet formål, nemlig at leve op til lovgivningen.

Det jeg oplever, er, at banker / investorer tillægger årsrapporten alt for stor betydning. At de ikke i særlig grad giver sig tid til, at se ind i virksomhedens liv i bred forstand.

Min påstand er derfor, at læser du vores årsberetninger og samtlige opdateringer på virksomhedens facebook-side, og vore vedtægter , er du ganske godt orienteret. Og noget bedre, end hvis du forlader dig på årsrapporten alene.

Opnåede resultater ( som du ikke ser i årsrapporten )

          3 år med omfattende undersøgelser inden for vort område.Herunder især produktion og markedsforhold.

          3 år med opbygning af faglige netværk. Nationalt som internationalt.

  • 14 tønder med single malt / bæredygtig Whisky af Ærø Råvarer er nu produceret.

    Alle med fuld sporbarhed til den enkelte mark på Ærø, hvorfra kornet kom.

  • Forsøg / produktionsudvikling vedr. produktion med enzym ( i stedet for malt ) af Økologisk korn.

     

       Ejergruppen udvidet fra 1 til over 200. Ansvarlig kapital øget fra 80.000 kr. til over 500.000

       Tegning af folkeaktier løber til Marts 2016. Ovennævnte tal er dem som er registreret  på vor kapitalkonto pr. 20.05.2015

    

    Den gamle købmandsgaard i Ærøskøbing er vor fremtidige produktionssted. Ejerne af købmandsgaarden er også en del af ejergruppen bag Ærø Whisky.

     I et partnerskab har vi vundet en Realdania konkurrence ( se www.undervaerker.dk ), som giver Købmandsgaarden 700.000 kr til renovering og indretning af   

     destilleri-bygning.

  • Vores første produktion / pilotprojekt blev tildelt 80.000 kr. i LAG midler ( EU midler )

  • Til Selve etableringen af destilleri er vi indstillet til 250.000 kr. i støtte til indkøb af destilleri-udstyr. Dette ligeledes af LAG midler ( EU – penge )

Har du også en ubrugelig årsrapport :) ?

Hører gerne relevante & faglige betragtninger på et nødvendigvis meget kortfattet indlæg.. 

Med venlig hilsen

Michael Nielsen

Ærø Whisky.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

ærø whisky:
Har du også en ubrugelig årsrapport :) ?

Det er du/I jo selv ansvarlige for.

Der er intet der forhindrer dig i at medtage alle oplysningerne i årsrapporten. Det er der efterhånden mange virksomheder der gør.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

masser af skøn whiskey/whisky i denne tråd. Ja du må jo medtage alt det du vil, men mit indtryk er, at banker og investorer nu faktisk deler den op, og specielt ved nye firmaer beder om en forretningsplan og et budget. Det er så der man normalt vil forklarer, at whisky skal modne lidt osv - og at der derfor er xx pengebehov og dermed et likviditetsbudget. Jeg tror ikke i så vanskelig en sag, at en årsrapport vil dække alt. Det er klart man kan beskrive hvad man laver og hvad årsag er til resultat og forventninger, men skal den mere eller mindre dække en forretningsplan, så tror jeg der så vil skulle stå ting, man måske ikke vil ha alle med på en lytter på).

Alle der har interesse, kan så få en god årsrapport med alle basale forklaringer + forretningsplan og budget osv.

En anden sag er, at jeg tror helt enkelt ikke, at man i dagens investerings-klima, skal satse på at få banker med, med mindre man kan stille en fuld personlig sikkerhed der er så god som sikkerhed inden for 80% af fastejendom eller bundne midler (guld i kisten).

Jeg tror det er en sag for investorer - eller faktisk måske crowdfunding hvor whisky og en flaske når det hele går op i højere enhed kan være interessant og disse skal plejes personligt og har pitch materiale der fanger.

God vind med projektet i alle fald, lyder spændende

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)