Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overførsel af penge fra drift til holding

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Feb 15
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoes!

Et revisor-spørgsmål! (Jeg har ikke nogen reviser endnu da jeg først skal lave første årsregnskab efter 2015).

Jeg har et "Holding Selskab ApS" der ejer et "Drift Selskab 1 ApS".

Jeg planlægger at oprette endnu et selskab, i ejerskab med en partner, lad os kalde det "Drift Selskab 2 ApS".

"Drift Selskab 2 ApS" bliver ejet 50% af mit holding selvskab og 50% af min partners selvskab.

Nu til spørgsmålet:

Jeg har et overskud stående i "Drift Selskab 1 ApS" hvoraf jeg gerne vil sende f.eks. 30.000 op i "Holding Selskab ApS" til oprettelse af "Drift Selskab 2 ApS".

Kan jeg overføre pengene til holding før årsregnskabet for "Drift Selskab 1 ApS" er afsluttet (inkl. betaling af virksomhedsskab mv...).

Eller er pengene i praksis låst indtil regnskabet er opgjort? Jeg ser ikke nogen risiko for at års-resultetet for  "Drift Selskab 1 ApS" efter skat mv. bliver mindre end det overførte beløb.

Mit alternativ er at indbetale beløbet til oprettelse af "Holding Selskab 2 ApS" fra privat lomme.

Vh Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej du kan ikke føre udbytte op i holding før regnskab er slut og der er betalt selskabsskat. Du kan låne penge op evt - men gør ikke noget uden så at ha netop en revisor til at rådgive

Dit alternativ med holding 2 forstod jeg ikke helt - I den type konstruktioner skal man være meget sikker på behovet (ekstra omk trods alt) og jeg ville da ofre en revisor på helt konkret at vurdere

vh john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Feb 15
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John! :-)

Kan jeg så

1: Låne pengene til holding-selskabet fra privat lomme

2: Bruge pengene i holding-selskabet til at oprette drift-selskab med 50% ejerskab

3: Med tiden føre overskud fra drift-selskaber op i holding - og herefter tilbagebetale lånet til mig selv?

Alternativt skal min partner og jeg vel betale de lidt over 50.000 det koster at oprette selskabet fra vores egne, private lommer?

Vh Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Feb 15
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Perfekt John, mange tak igen! :-)

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 08:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu ved jeg slet ikke hvilken type virksomhed du driver, og risikoen af det. 

Men hvis du ejer drift 1 med 100%, og du ikke har planer om at ændre ejer strukturen, så kan man jo overveje at lade drift 1 eje drift 2? 

Der har du jo allerede pengene, du kan investere videre. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

og så husk, at ved lån fra hovedaktionær til selskab SKAL der beregnes, betales og indberettes skat af renten. Markedsrente - som det selskabet skulle gi i rente hos andre. Det er bare simpel aftale - anfordring f.eks. og så rente ?? 4 - 12% nok typisk som långiver opgiver til skat og som selskabet har fradrag for.

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)