Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på salg til "udlandet"

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Et trivielt spørgsmål, men alligevel er jeg i tvivl.

Hvis vi sælger en vare til en kunde i EU skal vi opkræve dansk moms, men ikke hvis vi sælger noget til en kunde i Kinesien eller Nørre Amerika, right?

Er det noget med en beløbsgrænse - altså hvis vi sælger for mere eller mindre end f.eks. 20.000 til et givent EU-land ... opkræve moms eller ej og hvordan foregår det med dokumentationen for dette eventuelt?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

KlaMus:

Hvis vi sælger en vare til en kunde i EU skal vi opkræve dansk moms, men ikke hvis vi sælger noget til en kunde i Kinesien eller Nørre Amerika, right?

Hvis ellers det er til en ikke-afgiftspligtig person (typisk privatpersoner) så er det helt korrekt dansk moms på salget. Hvis varen sælges til en lignende person udenfor EU så er der som udgangspunkt stadig dansk moms på salget, dog i det omfang varen udføres (fysisk krydser EU´s ydre grænser) så er salget fritaget for moms på salget.

KlaMus:

hvordan foregår det med dokumentationen for dette eventuelt?

Dokumentationen i forhold til om varen krydser grænsen? prøv at læse http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=2166358&vId=0, den er lidt lang men i korte træk drejer det sig om at det er din pligt som sælger, at have bevis for at varen rent fysisk krydser en landegrænse

KlaMus:

Er det noget med en beløbsgrænse - altså hvis vi sælger for mere eller mindre end f.eks. 20.000 til et givent EU-land 

Der er nogle fjernsalgsregler i hver enkelt EU-land. I DK er denne beløbsgrænse 280.000 kr., jeg kender ikke grænserne i de andre lande.

NB; Ved fjernsalg forstås salg af varer, fra et EU-land til et andet EU-land, hvor varerne direkte eller indirekte forsendes eller transporteres af sælgeren eller på dennes vegne til en køber, og køberen er en ikke-afgiftspligtig person (typisk privatpersoner)

Fra København
Tilmeldt 13. May 15
Indlæg ialt: 13
Fra  Kaffetilbud.dk Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Det nemmeste er at skrive direkte til skat på deres hjemmeside. De er relativt hurtig og meget tydelig med deres svar.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Hvis ellers det er til en ikke-afgiftspligtig person (typisk privatpersoner) så er det helt korrekt dansk moms på salget. Hvis varen sælges til en lignende person udenfor EU så er der som udgangspunkt stadig dansk moms på salget, dog i det omfang varen udføres (fysisk krydser EU´s ydre grænser) så er salget fritaget for moms på salget.
Et helt forrygende svar. Mange tak.

Vi sælger musik-CD'er til privatpersoner. Hvis vi kan undgå at opkræve dansk moms på en CD der sendes fysisk til Langtbortistan, vil vi bestemt have en konkurrendefordel.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

KlaMus:
Vi sælger musik-CD'er til privatpersoner. Hvis vi kan undgå at opkræve dansk moms på en CD der sendes fysisk til Langtbortistan, vil vi bestemt have en konkurrendefordel
min i så fald samme som alle andre der sender til det land i princippet har. Til gengæld betaler privatpersonen i Langtbortistan så muligvis told og givet Langtbortistan moms/VAT hvis de har noget sådan ved importen - beregnes så på pris inkl fragt som jo er lidt dyr til Langtbortistan (og told hvis lokal moms)

Salg til private i EU af varer - Dansk moms på -  (indtil man når den høje grænse hvor man SKAL lokalt momsregistreres)       

Salg af digitale ydelser til private i EU - Momsregistrering krævet i hvert EU land lige fra krone 1   

Salg til momsregistrerede i EU - ikke dansk moms - indberetning som EU salg uden moms

Salg til private OG firmaer uden for EU - ikke dansk moms, der betales lokal told og moms afhængigt af landets regler

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Salg til private i EU af varer - Dansk moms på -  (indtil man når den høje grænse hvor man SKAL lokalt momsregistreres)       

Salg af digitale ydelser til private i EU - Momsregistrering krævet i hvert EU land lige fra krone 1

Tak for svaret, John, men disse to linjer forstår jeg ikke helt. Som jeg læser første linje, er der også her tale om "fra krone 1". Beløbsgrænsen for momsregistrering i et givent land kommer vi aldrig op på alligevel.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 07:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Der er nogle fjernsalgsregler i hver enkelt EU-land. I DK er denne beløbsgrænse 280.000 kr., jeg kender ikke grænserne i de andre lande.

Beløbsgrænsen for fjernsalg til andre EU-lande er enten 100.000 Euro eller 35.000 Euro. Så vidt jeg husker er grænsen 100.000 Euro når der er tale om danske virksomheder.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:12
Hvor mange stjerner giver du? :

KlaMus:

Som jeg læser første linje, er der også her tale om "fra krone 1".

Nej det er ikke fra krone 1. Hvert enkelt EU-land har en fjernsalgsgrænse, i DK er den grænse 280.000 kr. pr. år. Grænserne i de enkelte lande ligger i spændet mellem 35.000 - 100.000 Euro pr. år, men det er det enkelte land som bestemmer hvor de vil ligge indenfor det interval.

For dig er det dog ikke en samlet grænse men en individuel grænse for hvert land. Er din omsætning under 35.000 Euro pr. år i både Sverige, Tyskland, osv. er det ikke noget du skal tænke over. Men er din omsætning i Sverige på mere end 35.000 Euro pr. år så skal du undersøge momsloven i Sverige og finde den præcise grænse, hvis den er over skal du momsregistreres i det land.

KlaMus:

Cookie - John Hannover:
    

Salg af digitale ydelser til private i EU - Momsregistrering krævet i hvert EU land lige fra krone 1

Tak for svaret, John, men disse to linjer forstår jeg ikke helt. Som jeg læser første linje, er der også her tale om "fra krone 1". Beløbsgrænsen for momsregistrering i et givent land kommer vi aldrig op på alligevel.

Jeg er næsten sikker på det John henviser til er ydelser omfattet af one-stop ordningen. Nu ved jeg ikke om i sælger nogle af de omfattede ydelser, men prøv at kigge på det her link http://skat.dk/skat.aspx?oId=80028&vId=0 

Det er kun hvis i kan svare ja til jeres ydelser er omfattet heraf, det reelt har relevans for din butik. (Husk med musik er der ikke tale om salg af fysiske CD´er, men levering via en eller anden form for download eller streaming)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Beløbsgrænsen for fjernsalg til andre EU-lande er enten 100.000 Euro eller 35.000 Euro. Så vidt jeg husker er grænsen 100.000 Euro når der er tale om danske virksomheder.

Er der en særgrænse for danske virksomheder? 
 
For nu slog jeg satsen op i den svenske momslov, og der er fjernssalgsgrænsen umiddelbart på 320.000 SEK. Men jeg kan ikke finde noget om danske virksomheder skulle have en højere grænse.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Er der en særgrænse for danske virksomheder? 

Nej - Beløbsgrænsen for fjernsalg i EU-lande er enten 100.000 Euro eller 35.000 Euro. Det er så blevet til 280.000 danske kroner i Danmark (Svarende nogenlunde til den lave sats i EU). På samme måde i Sverige. 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)