Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan undgås fortrydelsesretten ved køb af digitalt indhold?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Mar 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Som så mange andre går jeg også med en lille idé, som kort fortalt går ud på at forbinde to privatpersoner, der ønsker at sælge/købe et digitalt produkt/indhold af hinanden, hvorved jeg vil opkræve en minimal procent(1%) af salget/købet for at have forbundet de to med hinanden. Den ene procent er det der skal skabe noget omsætning og ligesom få tingene til at køre rundt. Kort sagt finder køber en sælger gennem mig, og når køber har accepterer købet modtager denne produktet, og pengene trækkes fra køber og sendes til sælger (minus 1%).

Jeg er bevidst om, at i og med jeg deltager aktivt i salgs-/købsprocessen i form af den ene procent jeg tager, så er salget ikke længere et rent civilretligt køb, men nu et formidlet civilretligt køb, hvilket med andre ord vil sige, at køber kan gøre 14 dages fortrydelsesret gældende over for mig.

Men sagen er den at jeg jo kun er formidler, hvilket vil sige at jeg aldrig nogensinde ligger inde med selve produktet, og dermed vil det være håbløst hvis køberne begynder at kræve fortrydelse over for mig, og jeg skal begynde at betale penge retur til køber og dermed selv få produktet retur fra køber....

Da produktet er et digitalt produkt/indhold, er mit spørgsmål derfor; hvordan forbrugeraftalelovens §18, stk. 2, nr. 13 i praksis fungerer? Eller hvordan man på anden vis kan undgå de 14 dages fortrydelsesret?

""""""""""""""""""""

Kapitel 4

Fortrydelsesret

Fortrydelsesrettens område

§ 18. Forbrugeren kan træde tilbage fra aftalen (fortrydelsesret) i overensstemmelse med reglerne i dette kapitel ved aftaler om fjernsalg og ved aftaler indgået uden for den erhvervsdrivendes forretningssted.

Stk. 2. Reglerne i dette kapitel gælder ikke for

.... 13) levering af digitalt indhold, som ikke leveres på et fysisk medium, hvis udførelsen er påbegyndt med forbrugerens forudgående udtrykkelige samtykke og anerkendelse af, at vedkommende dermed mister sin fortrydelsesret"

"""""""""""""""""""""

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

E-handelsjura skriver:

Selv om der som nævnt er 14 dages fortrydelsesret ved køb af digitalt indhold, der ikke leveres på et fysisk medium, har sælger mulighed for at aftale med forbrugeren, at der ikke skal være nogen fortrydelsesret.

Dette forudsætter:

  • at sælger forud for salget gør forbrugeren opmærksom på, at der ikke er nogen fortrydelsesret i forbindelse med det konkrete køb
  • at sælger får forbrugerens forudgående udtrykkelige samtykke til at påbegynde udførelsen inden fortrydelsesfristens udløb samt forbrugerens forudgående anerkendelse af, at fortrydelsesretten bortfalder, når udførelsen påbegyndes
  • at sælger efter salget og inden påbegyndelsen af udførelsen giver forbrugeren en bekræftelse af aftalen på et varigt medium
  • at sælger efter salget og inden påbegyndelsen af udførelsen giver forbrugeren en kopi af forbrugerens udtrykkelige samtykke til og anerkendelse af, at denne mister fortrydelsesretten, når udførelsen påbegyndes

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Uden at have gravet dybere ned i bemærkningerne, forarbejdningen og betænkningen til loven har jeg derfor et par spørgsmål:

1) Hvornår er noget et "digitalt indhold/produkt"? Vil fx en DSB sms-billet være dækket af begrebet?

2) Er en computer eller smartphone et "ikke fysisk medium"? 

3) Hvornår er betingelsen "forbrugerens udtrykkelige samtykke og anerkendelse af, at vedkommende dermed mister sin fortrydelsesret" opfyldt? 

Gælder det blot om at få udfærdiget nogle af de velkendte handelsbetingelser som køber er 'tvunget' til at acceptere/sætte-flueben-ved før at købet kan gennemføres og samtidig have et link til mine handelsbetingelser? På den måde kan man vel få køberen til at acceptere at give afkald på sin fortrydelsesret, hvis jeg samtidig antager at "udførelsen er påbegyndt", så snart køber har accepteret handelsbetingelserne. Når købet og handelsbetingelserne er accepteret er det vel bare at sende en e-mail/faktura til køber med en kopi af købet og forbrugerens samtykke på sit afkald af fortrydelsesretten?

Yderligere:

Slyngeskolen.dk der udbyder kurser udtrykker forbrugerens afkald på fortrydelsesret på følgende måde:

"Som forbruger har du normalt 14 dages fortrydelsesret. Denne fortrydelsesret bortfalder ved digitalt leverede varer og ydelser, så snart det købte tages i brug, da det derefter ikke kan tilbageleveres. Produktet betragtes som taget i brug, når du har gennemført betalingen og modtaget din faktura og dermed adgang til det pågældende kursus eller online workshop."

Saxo.com udtrykker det således:

"Der ydes ikke fortrydelsesret på digitale varer (f.eks. e-bøger eller lydbøger til download), såfremt download er påbegyndt."

På forhånd tak for svarerne, og beklager hvis det hele er blevet formuleret lidt kringlet.

Tilmeldt 10. Mar 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøver lige igen. Nogen som ved noget om dette emne?

På forhånd tak.

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2209
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har købt en del online kurser, og der er normalt ingen fortrydelsesret. Det fremgår klart og tydeligt af handelsbetingelserne, og så burde den ikke være længere. Men noget andet er, at nogle tilbyder pengene tilbage-garanti, fordi de forventer at sælge mere ved at tage den risiko på sig. Så spørgsmålet er jo, om det er værd at overveje den strategi. Jeg har hørt fra andre, at der kun er meget få, der kræver pengene igen - det afhænger selvfølgelig i sidste ende af kvalitet og kundegruppe. Men det kræver jo ikke ekstra arbejde eller udgift at sende det digitale produkt, når det først er skabt, så det er da værd at overveje en garanti. 

Tekstforfatter, korrekturlæser, cand.mag., specialist i Emotionelle Kundetyper

Få en rådgivning for 0 kroner her.

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2209
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

PS - Lad være med at kopiere online tekst. :)

Tekstforfatter, korrekturlæser, cand.mag., specialist i Emotionelle Kundetyper

Få en rådgivning for 0 kroner her.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)