Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejers ret til at gå ind i et lejet lejemål

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. May 10
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa
Jeg vil lige høre jer om noget. Her den anden dag sad jeg på terrassen, hvor min udlejer pludselig stod på terrassen og sagde hej. Han ville bare lige høre hvordan det gik. Det undrede mig lidt, da vi i princippet kunne have ligget nøgne og solbadet eller noget i den stil. Nu fik jeg så en sms besked at han synes haven var for rodet, og han ville komme ned og rydde op, og gøre haven mere ren. Han skrev så også hvornår vi var hjemme da han skulle bruge strøm til nogle havemaskiner, ellers ville han bare bruge en nøgle til at låse sig ind med. 

Kan han virkelig bare gøre de ting? jeg vil altså lige nævne at jeg elsker at være i haven og ordne ting, men har ikke gjort det i den sidste uge grundet eksamener. Det ligner bestemt ikke lort der.

Mvh Mads

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Udlejer har ingen ret til at gå ind i dit lejemål. Det må han kun hvis det er vigtigt som f.eks. et sprunget vandrør eller ligende. Hvis du har fuld råderet over haven så må han heller ikke begynde at rydde op i den.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

han må bestemt ikke "bare" bruge en nøgle til og låse sig ind og gøre som det passer ham så længe du lejer er det din ejendom ukrænkelig eller hvad det hedder, præcis som alle os der bor til leje i boligselskab, det er jo dit private liv og det rager ikke din udlejer.

Tilmeldt 9. May 12
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig med de andre, udlejer må IKKE benytte sin nøgle til at låse sig ind med.

Dog skal det lige siges, at hvis der i lejekontrakten står at du har brugsret/vedligeholdelsesret til haven, så kan udlejer få den sat i stand for din regning, hvis du misligeholder den (lyder det ikke til du gør). Men udlejer skal give dig skriftligt påbud om at få det bragt i orden inden.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt enig med de andre - Udlejer har ingen ret til adgang til dit lejemål, ikke engang haven.
Med mindre det drejer som om en akut opstået skade med risiko for skader på ejendom og/eller personer.

Jeg kan så komme med en lille historie fra min ungdom om hvor galt det kan gå omkring dette:

Som 18 årig flyttede jeg ind i en fremlejet lejlighed i Helsingør.
Udlejer var en fyr på +40 som var flyttet sammen med en nede på Sydsjælland.

Vi nåede at bo i lejligheden i lidt over et halvt år og set i bakspejlet havde vi nogle tilbagevendende diskussioner omkring skabe man havde glemt at lukke, gardiner der trukket fra, eller omvendt, skidt der var slæbt ind af fodtøj m.m.
Vi ønskede en større lejlighed og overvejede at købe en, så en dag stod foran udstillingsvinduerne hos en ejendomsmægler i Helsingør - og opdagede pludselig en salgsopstilling med BILLEDER AF VORES LEJLIGHED MED VORES TING !

Vi røg selvfølgelig ind til ejendomsmægleren, som fortalte at udlejer havde haft lejligheden til salg i et stykke tid og både de og udlejer havde nøgler til lejligheden.
Så nogen gange havde ejendomsmægleren selv låst sig ind med potentielle købere - andre gang havde ejeren allerede siddet og ventet i lejligheden når de kom.
Men ejendomsmægleren havde også undret sig lidt over at det altid skulle være på nogle specifikke tidspunkter midt på dagen at lejligheden måtte vises frem. Til det havde udlejer fortalt at det var efter vores ønske, da vi ikke ønskede at være til stede ved fremvisningerne...

Så igennem længere tid var der altså folk der havde gået rundt i vores lejlighed, når vi ikke var hjemme - uden vi vidste det.
Jeg krævede så nøglerne udleveret af både ejendomsmægler og udlejer. Udlejer ville ikke udlevere nøglerne og sagde at vi skiftede låsen ud, så ville han få en låsesmed til at brække døren op, da han som udlejer altid havde adgang til lejemålet uanset tidspunktet.

Heldigvis var en ven af familien en ret hardcore advokat inden for det offentlige og han satte os i forbindelse med en kollega med speciale i lejesager. Og han hjalp os igennem sagen og fik stoppet både ejendomsmægler og udlejer. Det endte med at vi flyttede fra lejligheden.

/Jesper

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)