Hej Thomas Jeg har arbejdet med Adwords og Bing for en del forskellige virksomheder. Hos en stor teleudbyder, hvor jeg havde ansvaret i over fire år, havde vi fire overordnede produktkategorier. Og i én svingede konverteringsraten ml. 2 og 4%, og i en anden lå den ml. ½ og 1%. Og prisen for konverteringen ændrede sig desuden markant jo flere udbydere, der kom af tilsvarende produkter pga øget konkurrence. Men helt overordnet vil jeg sige, at det mest normale er, at den betalte Google-trafik (Adwords/SEM) konverterer bedre end den organiske/gratis (SEO). Og det er logisk nok, for man præsenterer her typisk et mere målrettet og købsorienteret budskab, end man gør i de organiske resultater. Og mange undersøgelser viser også, at jo længere fremme i købsprocessen, en bruger er, jo større chance er der for, at de klikker på et betalt end et gratis resultat. Adwords kan som regel sagtens køre godt, men bliver ofte sat utrolig sløset op. Så der bliver brugt penge på skidt og budskaberne, altså annonceteksterne, bliver håndteret som noget sekundært, der bare skal overstås, selvom de i virkeligheden er det vigtigste. Godt købmandskab sælger, husk det Jeg har lige lavet en Adwords kvalitetsrapport for en stor tøjkæde, som havde haft et Adwordsbureau til at håndtere deres kampagner for dem. De synes bare ikke rigtig, det kørte ordentligt. Rapporten blev på seks A4-sider med forklaringer, problembeskrivelser og løsninger. For selvom de havde betalt sig fra det, var opsætningen elendig og skulle stort set laves helt om. Som flere andre har været inde på, så lad være med at fokusere på din konverteringsrate, men fokusér på om din investering er rentabel. Og kig så på, om dine budskaber i Adwords matcher brugernes søgninger, og om du sender brugerne hen til en side, der matcher deres forventninger. Jeg håber, I får det til at køre og kommer til at tjene godt! Mange hilsner Thomas |
Hej Thomas
Mange tak for dit udførlige svar, jeg er da lidt interesseret i at høre lidt nærmer omkring sådan en rapport og også hvad prisen for sådan en ligger i?
Jeg håber da stadig på at med den rette opsætning så vil vi kunne få en bedre ROI istedet for det vi oplever i dag.
Mvh
Thomas