Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Give selskab i gave?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. May 15
Indlæg ialt: 4
Fra  Melii Skrevet kl. 00:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det muligt at give sit selskab (IVS, ApS, A/S) i gave til sit barn, hvor barnet så betaler normal gaveafgift på 15 procent af virksomhedens værdi?

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er muligt.

Du bør konferere med en rådgiver, revisor eller advokat såfremt du står med en aktuel case. Dels er der en bundgrænse for hvornår afgift skal beregnes, og dels kan der være alternativer afhængigt af den aktuelle situation.

Tilmeldt 6. May 15
Indlæg ialt: 4
Fra  Melii Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. Det lyder fantastisk at det er muligt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan gi dit barn hvad som helst i gave. op til ca 60.000 kr per forældre  så ca 120.000 kr per ægtepar (60/120). Hus - anparter og dermed selskab.

Eneste du skal er at sikre prisen er markedsmæssig i forbindelse med anparterne. Til 3. person kan du sælge som du vil, men internt i familie, skal prisen være markedsmæssig og her bør du hvis du er i tvivl, få en revisor til lige at hjælpe lidt

Du kan også sælge anparterne, hvis værdien er mere end de ca 60.000 kr (dobbelt hvis I er ægtepar) - Du kan låne dit barn pengene til at købe dem for, og så kan du hvert år gi dit barn en gave, op til de 60/120 som barnet betaler lånet af med. Lånet kan laves rentefrit som anfordringslån

Hvad du IKKE må, er at kombinere de to ting officielt, for så er gaven givet ved aftalens indgåelse, men du må gerne "overraske" barnet hvert år med en gave (60/120) som barnet så hvert år selv beslutter at bruge på at betale lånet tilbage med. Det er lovligt - uanset barnet "køber dit hus, bil, anparter, smykker" eller andet - men det skal holdes helt for sig - Barnets evt køb af noget til over de 60/120 - og gaverne. Første gave kan jo gives så der allerede dagen efter købet nedbringes med 60/120

Har I flere børn, og i ikke ønsker, at ET barn får fordel alene, så kan gaven i giver hvert år også kombineres med at blive givet som arveforskud, så de øvrige børn får tilsvarende mere ved jeres død. Et testamente er klogt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. May 15
Indlæg ialt: 4
Fra  Melii Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad os sige at jeg f.eks. har et selskab som af en fagperson (revisor eller lignende) er blevet vurderet til at være 3.000.000 kroner værd (markedspris). Hvis jeg så overdrager hele virksomheden gratis, kvit og frit på en gang til min søn, så skal sønnen betale en gaveafgift på cirka 15% af virksomhedens værdi over 60.000,- = en gaveafgift til staten på ca. 450.000 kr., som finansieres ved at sælge dele af virksomheden, noget af varelageret, inventar m.m. til en værdi af 450.000. Bagefter kan min søn så drive virksomheden videre uden problemer som var det hans. Er det rigtigt forstået?

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg ville nok nærmere foreslå at overdrage virksomheden imod et gældsbrev, som så årligt afdrages imod årlig gave grænse 60.000. Evt. Kan kombineres med deraf i form af udbytter el. Lign.
Problemet med det du foreslår ovenfor er at varelager mv. Er i virksomheden og derfor ikke bare kan sælges til finansiering, da det først skal besættes s udbytte eller løn inden det kan anvendes til betaling af gaveafgiften.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Gældsbrevmetoden er en mulighed, men med en værdi af virksomheden på 3 mio.kr. er der en meget lang afviklingsperiode, og må der tages højde for de risici der er heri.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hmmm.... det er næppe nogen god idé at søge løsning i dette forum...

Det kan være, at man skulle se på reglerne for succession https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1946385

@ trådstarter - Det anbefales at søge kompetent rådgivning hos kompetente professionelle rådgivere.

Tonny

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)