Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mulighed for skæring, fræsning af skumbogstaver?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Nov 11
Indlæg ialt: 101
Fra  Juncher Design Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg står og skal have lavet en masse skum bogstaver (Gator foam eller lign) og i den forbindelse, ville jeg lige høre om hvad den billigste måde er, at producere dem selv på? Her tænker jeg ikke på en stor ny CNC fræser til 1 mio., men en billigere løsning.

Sådanne bogstaver kan jo både skæres ud med varm tråd (cnc), de kan fræset ud (cnc), de kan skæres ud.

Hvad er den billigste måde, selv at lave dem ordentligt på?

Det skulle gerne kunne lave bogstaver på ca. H: 50cm B: 50cm D:6cm.

Det er bogstaver som dem på billedet jeg skal bruge...

På forhånd tak og rigtig go' weekend! :)

DBH

Ruben

Tilmeldt 8. Nov 11
Indlæg ialt: 101
Fra  Juncher Design Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

...og det skal helst ikke være manuelt, men en automatiseret løsning...

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har været igennem en hel del forskellige løsninger af den slags, og min hårde erfaring er at der ikke er nogen billig måde selv at lave den slags på, hvis det skal være i orden og noget hvor det ikke tager rigtig mange mandetimer at stå og lave.

I MediaMouse har vi derfor i dag en CNC-skærer+fræser fra Zund stående. Det er et monstrum som har kostet os 1,2 million. Men til gengæld kan vi skære, fræse m.m. i materialer fra papir, folie og karton over i skumpap, pvc, acryl og aluminium - i en pladestørrelse op til 1,8 x 3 meter.

Sådan nogen som et "@" i 50 x 50 cm ville i sin tid have taget omkring en time at lave ordentligt i f.eks. skumpap. I dag vil maskinen kunne klare det på under et minut. F.eks. en papfigur i 10 mm pladetykkelse i fuld mandshøjde tager gennemsnitligt 50 sekunder for den at skære ud.

Så jeg vil helt klart anbefale dig at finde nogen som du kan få lavet den slags hos (hint) i stedet for at skulle til selv at finde en metode eller noget udstyr til det. Rent udstyrsmæssigt kommer du ihvertfald meget hurtigt op i et højt prisleje.

Alternativt skal du kigge på en kit-fræser som du selv skal bygge. Der er masse af den slags hvis du googler "homemade router" og lignende. Men jeg syntes selv at det blev alt for GeorgeGearløs-agtigt og ikke nogen professsionelle stabile løsningen. Til gengæld kan du lave dig en lille hjemmebygget fræser til en 3-5 tusinde kroner, hvis du har evnerne, tiden og navnlig tålmodigheden til det. 

/Jesper

Fra Odense
Tilmeldt 10. May 12
Indlæg ialt: 51
Fra  RAM-DATA ApS Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ruben,

Prøv at ta' kontakt til Anders fra ODICO, de har robotter til det, både med tråd og fræser....hvis det er mange finder i nok en god pris... Hvis det er et ønske om produktionsudstyr er de også leveringsdygtige, men som Jesper skriver så koster det kassen ;-)


Dbh

Rune Mortensen

RAM-DATA ApS

Tilmeldt 8. Nov 11
Indlæg ialt: 101
Fra  Juncher Design Skrevet kl. 07:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svar!

Hmm...det anede mig, at der ikke var nogen billigere løsning.

Men rent teknisk, hvordan ville man så lave bogstaverne på de vedhæftede billeder?

De er jo 60mm tykke og lavet i Gator foam. Kan man godt fræse i 60mm godstykkelse med en acceptabel radius ved fx bogstaver med 90gr kanter indvendig?

Ja, må lige tage kontakt til en leverandør så ;) Blir nok først mandag dog...

Mvh

Ruben
Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Den manuelle måde at gøre det pænt på er en opspændt varmetråd i et bord, og det kan du selv lave billigt.

Med lidt øvelse tror jeg du kan lave et bogstav på 5-10 min.

De bedste hilsener

Finn

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Ruben Rasmussen:
Tak for svar!

Hmm...det anede mig, at der ikke var nogen billigere løsning.

Men rent teknisk, hvordan ville man så lave bogstaverne på de vedhæftede billeder?

De er jo 60mm tykke og lavet i Gator foam. Kan man godt fræse i 60mm godstykkelse med en acceptabel radius ved fx bogstaver med 90gr kanter indvendig?

Ja, må lige tage kontakt til en leverandør så ;) Blir nok først mandag dog...

Mvh

Ruben

Der er et hav a billige CNC maskiner - et godt eksempel hvor du kan få de komplette kompetencer i et leje på 10.-20.000kr er Step-Craft som har alle tingene, uanset om det er med folie, skum eller fræst.

Skiltefirmaer laver dette og der er sikkert også trykkerier der gør - mener Lasertryk sendte noget reklame om skubbogstaver på et tidspunkt, men hvis det er en forretning så synes jeg eks Step-Craft ser lovende ud, men der er dusinvis af billige CNC enheder der kan meget af dette.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :

  Jeg kom lige i tanke om at vi på et tidspunkt havde lavet en kort video af vores CNC-skærer/fræser.
Det er så en skumpap-plade med print på, hvor den skærer motivet ud.
Da det er skumpap, så er det en ocillerende kniv vi bruger.
Den kan bruges i emner op til 50 mm. i tykkelsen.



Hvis det er hårdere materialer, så bruger vi fræseren i stedet for.

For at svare på dit spørgsmål omkring indvendige hjørner m.m., så er vores tyndste bit 2 mm. til fræsning i tykkere materiler.
Vi kan sagtens køre med tyndere bits hvis det skal være helt fine detaljer og afslutninger (eller graveringer), men så skal pladerne også være tyndere - ellers holder bittet simpelthen ikke. Men det er også ensbetydende med at afslutningen på f.eks. et indvendigt hjørne (ikke udvendigt) ikke kan blive mindre end 2 mm. i radius.

Den ocillerende kniv er noget anderledes, da den har en stigning på 65 grader fra spidsen hvis vi tager det spidste blad.

/Jesper 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)