Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Trykker har ødelagt t-shirt med skæve tryg! Hvad kan jeg gøre?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 27. Jan 12
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg er helt ny iværksætter og har virkelig brug for råd og vejledning!

Jeg har åbnet mit eget tøjfirma og har lokalt i byen hvor jeg bor, fået et godt tilbud på tryk af A. Tilbudet er fra et andet firma som jeg kalder B. De to sammenarbejder men det er A som har formidlet kontakten og som står for at videre sende regningen videre fra B.

Jeg har efter besøg hos B og prøvetryk valgt at få lavet mine ting her.

Jeg har modtaget mine varer med rigtig flotte tryk men på mine t-shirt er der rigtig mange skæve tryk!!!

Jeg har prøvet, målt og kigget alt igennem og må desværre konstaterer at 152 stk. t-shirt kan jeg ikke sælge!

Panik panik for det betyder at jeg pludselig ikke har varer i alle de størrelser eller farver som jeg kan sælge. Starter med udsolgt!!!!

Jeg kontakter A med en flyttekasse proppet med ubrugelige varer og vil hører hvad vi gør herfra. A vil kontakte B og herefter kontakter B mig.

B har hentet varene og siger at han har gennemgået det og der er kun 40 t-shirt som er blevet skæve. Det passer simpelthen ikke (bare det gjorde). Han siger at han beholder dem og så kan jeg bestille nogle nye og han vil trykke uden beregning!!!!!

Jeg bliver ret oprørt da jeg som det første ikke har råd til at bestille nye varer.

2) Vil have mine t-shirt tilbage, da jeg har betalt for disse og er bange for hvor de havner! B fortæller at hvis han sender varene til mig så enten godkender jeg de t-shirt og skal betale for dem eller også sender han dem ådelagte retur til mig!! Jeg siger til ham at jeg ikke vil accepterer nogle af hans forslag.

Igennem A har jeg alligevel modtaget t-shirtene og skal imorgen tidlig mødes med B hos A for at gennemgå 152 stk. t-shirt og der er virkelig dårlig stemning mellem mig og B.

Jeg vil lige nævne, at siden jeg bestilte mine vare, er priserne steget 5 % og hvis jeg igen skal bestille nye vare som de ødelagte varer, så får jeg også fragt oven i da jeg ikke kommer over fragtfri levering!

Regningen for tryk er på over  kr. 9000.- som jeg endnu ikke har betalt.

Hvad kan jeg forlange og hvad gør jeg?

Tak til dem der har læst alt dette og er med endnu ;o)

Med venlig hilsen

Tina

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

skriver du ikke, at trykkeren vil trykke om uden beregning - men det er måske kun trykket? Hvis han vil det er det jo klart at han vil ha mulighed for at destruere de dårlige, så du ikke både får nye - Hvis du skal betale nye T-shirts så skal han erstatte dem, i det omfang I kan være enige om at de er dårlige - alle de 40 eller hvad det er

Du kan så ende med at skulle i retten og I skal føre bevis for godt og dårligt - evt som småsag - du kan lade være med at betale og sende modregning evt for ødelagte t-shirts, men igen er det jo til en besværlig retssat så bedst hvis I kan tale jer overens

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Jan 12
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John Hannover

Han har tilbudt at tykke om uden beregning på de 40 t-shirt som han mener der er skæve.

Jeg er slet ikke i tvivl om at der i alt er 152 stk. som er skæve og derfor ikke kan sælges.Jeg har jo allerede betalt for de indkøbte t-shirt (ikke trykkeren men leverandøren af tøjet!) Hvis jeg skal tage i mod dette tilbud, så skal jeg yderligere ud og betale for de nye t-shirt + fragt (som jeg ikke har betalt sidst, da jeg købte rigtig meget tøj) + prisstigning på 5% siden mit sidste køb!

Jeg ville bare høre om det er et helt normalt  forløb og om hvad jeg kan tillade mig at forlange for hans fejl, på mine vare!

Med venlig hilsen

Tina

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Giv ham de 152 T-shirt og stik ham en regning for dem. Og så siger du til ham at når han har betalt dem skal du nok betale for tryk på dem der var ok. Bagefter finder du en ny trykker der kan lave de 152 du mangler. Du må jo have 9000kr i overskud til det nu. Og glem så alt om A som bare er et forstyrrende element og helt sikkert holder med B. Find dig eventuelt en juridisk kyndig person og tage med til det møde.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 08:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Jeg kommer selv fra en virksomhed der beskæftiger sig med tryk.
Sagen er lidt kringlet, fordi du selv har leveret tøjet til trykkeren.

Det er sådan at ingen dækker selve materialet som kunden kommer med.
I bund og grund er det også fair nok, da kunderne nogen gange kommer med noget værre l.o.r.t. som f.eks. viser sig at give et rigtigt dårligt resultat at trykke på. Jeg skal lige skynde med at skrive at vi ikke trykker på tøj, men vi oplever f.eks. indimellem at kunderne kommer med papir de har fundet et eller andet sted, som de gerne vil have vi trykker på. Og det kan være rigtig svært at sige på forhånd om resultatet bliver godt eller ej, når det ikke er noget papir vi selv skaffer hjem.

Endvidere er der den detalje at kundene jo kan have valgt at købe noget vanvittigt dyrt materiale og igen, så kan man som trykker ikke vide sig sikker på om der kan trykkes ordentligt på det. Endvidere er der altid risiko for spild. Jeg vil endda sige at der praktisk talt altid er nogle enheder som ikke kan bruges pga. fejltryk eller tilsvarende. Og dem er der heller ikke nogen trykkere der vil lægge hovedet på blokken for.

Så det er helt normalt at alle, ikke kun inden for trykkerier, har stående i deres forretningsbetingelser at de IKKE dækker materialet som kunden selv fremskaffer.

Jeg kender ikke til sagens detaljer andet end det du har skrevet. Men jeg vil gætte på at der er noget mere bagved historien.
Men ikke desto mindre, hvis trykket er skævt, så er det skævt. Man kan så diskuterer tolerancen.
Hvis det havde været noget tøj som trykkeren selv havde fremskaffet, så ville det korrekte være at han trykkede dem om på nye trøjer, som han selv skaffede - og for egen regning.

Men når det er tøj du selv har leveret, så har han faktisk ageret korrekt. Han har tilbudt dig at trykke trøjerne om. Men da du selv har leveret trøjerne, så kan han ikke tilbyde at erstatte selve trøjerne. Det ville han kunne (og burde) hvis det var trøjer han havde fremskaffet.

Men det med at han så mener at der er 40 skæve - og du mener at der er +150 skæve - er en svær situation.
For begge kan have ret. Det kommer som sagt an på hvor tolerancen ligger. Det som ville være det rigtige var at I mødtes fysisk og sammen kiggede trøjerne igennem og blev enige om hvilke der var så skæve at de skulle trykkes om og så lavede en aftale ud fra det.

Juridisk set har han ret i at hvis han sender alle trøjerne til dig, så skal du faktisk betale for trykket af dem - selvom de er skæve.
Jeg vil så sige at det tilgengæld forretningsmæssigt ikke vil være det smarteste.

Men det svarer til at vi trykker f.eks. en stak visitkort til en kunde og desværre får skåret dem skævt (den mest klassiske fejl inden for tryksager) og ikke lægger mærke til det. Kunden ringer og siger at kortene er skåret skævt, det er ikke meget, men dog alligevel nok til at kunden godt vil have nogle nye. Vi vil så trykke nogle nye lige kort og sender til kunden. Nu har kunden så pludselig dobbelt så mange kort og så er det kunden finder ud af med sig selv at de skæve kort da også godt kan bruges. Så derved har kunden dobbelt så mange kort til samme pris.
Det er nogle scenarier som udspiller sig hver eneste dag i den grafiske branche. Så derfor har man som producent også lov til at tilbagekalde de forkerte tryk. Og hvis kunden ikke vil udlevere dem, så må det jo være fordi at de basalt set er gode nok til at kunne bruges og derved skal betales for.

Ovenstående scenarie er meget sort/hvidt set og det er heller ikke noget vi i MediaMouse læner os alt for meget op af. Men ikke desto mindre, så er det juridisk holdbart. Vi kan så diskutere om det i den givne situation er et smart træk.
Men vi har f.eks. oplevet at kunder har bestilt 1.000 visitkort til en messe. Og efter to uger kommer de tilbage og siger at den blå farve i logoet ikke er helt i orden og vil have trykt nogle nye. Vi beder om at få kortene retur og kunden svarer så at de nu kun har ca. 150-200 kort tilbage, da de har givet dem allesammen ud på messen. Ergo, de var gode nok til at bruge til det formål de var købt til.
Det er til sådan nogle situationer at det med at varene skal sendes retur, hvis ordren eller dele af den skal krediteres, at det juridiske er godt at have i baghånden.

Men det er også der hvor der bliver rigtigt svært med dine trøjer. For reelt set skal han have trykket tilbage (hvilket jo ikke kan lade sig gøre), så du ikke potentielt pludselig beslutter dig for at trøjerne godt kan sælges alligevel. Men omvendt, så er selve trøjerne jo dine, da det er noget du selv har leveret. Der er vi så tilbage til det skidte ved at trykkeren ikke også har leveret tøjet. For så havde du kunne smide dem i nakken på ham og bede ham om at trykke dem om. Og han havde omvendt også kunne kræve at du netop sendte dem tilbage til ham, når de nu ikke var gode nok i trykket.

Det var en lang smøre, men jeg håber at du kan bruge det alligevel.
Som sagt, så bør I sammen kigge på trøjerne og blive enige om hvilke der er skæve og skal trykkes om.
Du får ham ikke til at dække tabet på selve trøjerne, men han skal sørme lave nogle nye lige tryk uden beregning. Og så kan han jo overveje om han ikke også burde give dit lidt rabat på den eksisterende faktura som et plaster på såret - alt efter hvor skævt han nu engang har trykt trøjerne.

/Jesper

Fra Gistrup
Tilmeldt 13. May 09
Indlæg ialt: 2186
Fra  Tex-tryk Broderi og tryk på tøj i Aalborg Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg ved ikke hvad loven siger men vi hos Tex-tryk har en måde at drive forretning på og det er If you break you pay 

Mine hjemmesider: Tryk på tøj -  Tryk på t-shirts

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 09:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Men jeg læser heller ikke tråden som om trøjerne er blevet decideret ødelagt, men mere en tvist om at der er noget tryk der ifølge trådstarter sidder skævt på 150 enheder - og ifølge trykkeren kun sidder skævt på 40 enheder.

Så det lyder ikke som om trykkeren decideret har tilsidesat ren moral og etik omkring håndtering af kunders materiale og ligefrem ødelagt tøjet.

Et lille teoretisk scenarie. En kunde går ud og køber 200 Gant-poloer til 540 kr. stykket og afleverer dem til dig.
Trykkeren trykker på dem og efterfølgende siger kunden af 100 styk er ubrugelige pga. trykket er skævt.
Du kigger på dem og konstaterer at du mener at 25 styk er skæve. Kunden vil have at du erstatter de 100 styk til en stykpris på 540 kr.
Du mener stadig at det kun er max. 25 der er skæve. Basalt set hænger der 54.000 kr. tøj og svæver ude i den blå luft i dette scenarie.

Det er den tvist som jeg har opfattet tråden til at handle om. Og den er svær.

Det er jo ikke ligesom når vi i MediaMouse f.eks. sætter folier på ruder, biler og lignende. Der har vi en decideret forsikring der dækker hvis vi ødelægget noget.
Bemærk at jeg skriver ødelægger, ligesom Thomas også skrev. Men sådan noget som tryk kan man ikke forsikre.

/Jesper


Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:
Det er sådan at ingen dækker selve materialet som kunden kommer med.

 Det virker som udeforstående helt vildt på mig at materialet normalt ikke dækkes - det er jo ødelagt, og af Trykkeren??

 

Fra Gistrup
Tilmeldt 13. May 09
Indlæg ialt: 2186
Fra  Tex-tryk Broderi og tryk på tøj i Aalborg Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Er helt enig med Jesper det er meget urimeligt. 

Et andet eks.

Du aflever din bil hos et klargøringsfirma og du bruger for meget kræft på deres poleringsmaskine og lakken på din bil er ødelagt.

Hvem betaler for dette ? helt sikkert ikke mig som har indleveret bilen.

Man kan skrive sig ud af det som mange trykkerier gør. Vores handelsbetingelser er her http://tex-tryk.dk/om-os/handelsbetingelser og som i kan se er der under Fortrydelsesret da vi ikke tager vare retur det er trykt på ikke fejl tryk men bare et tryk som kunde måske har fortrudt han/hun har fået lavet men ikke kan li sig design. Den kan jeg ikke dække. 

Mine hjemmesider: Tryk på tøj -  Tryk på t-shirts

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

  Det er faktisk ikke anderledes end hvis du afleverer din bil til service hos en autoværksted.

Hvis autoværkstedet f.eks. skal skifte kølervæske på køleren (for at tage noget lavpraktisk), og proppen på køleren går i stykker når den åbnes, så vil værkstedet i mange tilfælde skrive proppen på regningen. Der kan så diskuteres om mekanikkeren havde været for voldsom imod proppen eller om proppen bare var svag.

For at tage noget mere voldsomt: Mekanikeren stiller bilen uden for værkstedet imens den venter på at du kommer og afhenter den. Han går i igang med den næste bil og han har noget travlt da han bakker denne bil ud - så han kommer til at bakke den lige ind i siden af din bil som holder uden for.

I det tilfælde er det faktisk DIN forsikring som skal dække skaden da det er din bil. Mekanikerens forsikringer dækker ikke skader på andres indleverede marteriale (fuldstændig lige som jeg skrev i mit tidligere svar til trådstarter). Så der er ikke nogen forskel på om det er en trøje eller en bil.

Men igen, ligesom jeg skrev i mit svar, så er der forskel på hvad der jurisk gælder og hvordan man som leverandør vælger at håndtere sagen.
De fleste autoværksteder med faglig stolthed vil også gå ind og ud af egen lomme dække skaden, selvom det egentlig er kundens egen forsikring der skal dække.

/Jesper

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)