Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Økonomi. Nu har jeg forstået det, måske

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

vi har krydset klinger før og i alle fald var Whiskey og Tonny revisor helt klare på at ja, man kan straffes for uagtsomt at krydse 50.000 kr. 

Slet ikke uenig man kan straffes for at passere grænsen.

Cookie - John Hannover:

"Pligten til at lade sig registrere indtræder på det tidspunkt, hvor det er åbenbart, at den momspligtige 

omsætning vil overstige registreringsgrænsen på de 50.000 kr.".

Så er det jo et spørgsmål om hvordan man definerer "hvor det er åbenbart", i øvrigt kalder Skat det jo selv en bundgrænse, i JV D.A.14.2.2.

Cookie - John Hannover:

Jeg vil klart fastholde at man SKAL registrere når det står klart man vil overtige og ikke bruge 50.000 som en bundgrænse

Jeg vil heller ikke sige din holdning til dette er forkert, bare at jeg er af den modsatte holdning. Og jeg kan desvære ikke finde nogen dom eller vejledning fra Skat som klart giver en af os ret.

Så jeg vil ligeledes fastholde min holdning, at man kan vælge at anvende de 50.000 som en bundgrænse.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej. Jeg vil da uden tøven give John ret: Se f.eks. http://skat.dk/skat.aspx?oId=1645653&vId=0:

"Salg over 50.000 kr.

Du skal momsregistreres, når din virksomheds momspligtige salg overstiger 50.000 kr. over en periode på 12 måneder.

Ved du, at dit salg overstiger 50.000 kr., skal du registrere dig senest 8 dage inden, du starter virksomheden."

"Ved du.." vil jeg da også tolke som "Når det er åbenbart.." Jeg skal så indrømme, at denne formulering ikke er helt entydig, når det gælder den situation, hvor man er startet og "pludselig" opdager, at man vil sælge for over 50.000,-. Jeg kan dog ikke se, at det skulle gøre en forskel. De 50.000 kan slet ikke anvendes som bundgrænse - det vil jeg i al fald gerne se dokumentation for.

Men jeg vil fastholde min anbefaling til trådstarter om allerede nu at lade sig momsregistrere, så han får momsfradrag for opstartsudgifterne.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja Jeg forstår heller ikke at man tør råde til at bruge 50.000 som bundgrænse

Jørgens link til skat: http://skat.dk/skat.aspx?oId=1645653&vId=0  Ved du, at dit salg overstiger 50.000 kr., skal du registrere dig senest 8 dage inden, du starter virksomheden.

Skat:https://www.skat.dk/front/appmanager/skat/ntse?_nfls=false&_nfpb=true&_pageLabel=erhverv_vejledning_side&childOid=208740&largeFont=true&parentOid=137721&parentVersionOid=203935&versionId=203935 

og teksten kan vel ikke være mere klar:

Du skal momsregistreres, så snart du regner med at sælge for mere end 50.000 kr. inden for en 12-måneders periode. Du må altså ikke vente, til du har solgt for 50.000 kr. - godt nok med en forsættelse om at man ellers ikke kan trække investeringer fra ,  men SÅ SNART DU REGNER MED er ret klar tekst

Og Advokat Lise Aagaard fra Advodan som også normalt kan sit stof  http://www.ivaerksaetteren.dk/flx/artikler/6/moms-eller-ikke-moms-942/   og jeg citerer fra svaret:

 Det er korrekt, at du ikke skal momsregistreres eller betale moms, hvis din samlede momspligtige omsætning ikke overstiger kr. 50.000 inden for en 12-måneders periode. Det betyder, at hvis omsætningen på noget tidspunkt, når du kigger 12-måneder tilbage, overstiger kr. 50.000, så skal du momsregistreres og betale moms af hele din omsætning i den 12-måneders periode og fremadrettet – det vil sige også af de første kr. 50.000 i 12-måneders perioden. Der er ikke tale om et momsfrit bundfradrag.   
Pligten til at lade sig momsregistrere og betale moms indtræder på det tidspunkt, hvor det er åbenbart, at den momspligtige omsætning vil overstige registreringsgrænsen på de kr. 50.000. Så hvis du allerede nu er i tvivl, om du kommer til at overskride grænsen, bør du overveje at lade dig registrere.

Jeg vil derfor absolut fraråde at tro man kan sige de 50.000 kr er bundfradrag og kun se fremad osv Klart farligt i min optik. Jeg ved også, at Whiskey har berettet, at hvis det ses groft uagtsomt kan samme beløb dømmes i bod

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Ja Jeg forstår heller ikke at man tør råde til at bruge 50.000 som bundgrænse

Man skal give den rigtige rådgivning i den rigtige kontekst, og bruge 50.000 kr. som en bundgrænse kan være økonomisk "sund fornuft", dermed ikke sagt det er det rigtige hver gang. Men jeg vil da ikke tøve med at rådgive til at vente med at lade sig registrere, hvis ellers det kan optimere en given virksomheds økonomi.

En situation kunne være, at man sælger for 50.000 kr. til ikke-afgiftspligtige personer (som dermed ikke har fradrag for købsmoms), hvis man er momsregistreret skal der afleveres 10.000 kr. i salgsmoms og fortjenesten er kun 40.000 kr., hvis ikke man er momsregistreret er fortjenesten jo 50.000 kr. For kunden er der ingen forskel eftersom de ikke har fradrag for købsmomsen. Spørgsmålet er så betale 10.000 i afgift eller lade være ?

Rådgivning i samme situation kunne også være helt anderledes, hvis virksomheden fra starten havde brug for en stor anlægsinvestering som de kun kunne få momsfradrag for, hvilket kræver en momsregistrering fra starten.

Min pointe er, at man i et rådgivningsøjemed ikke bevidst skal undlade, at bruge registreringsgrænsen som et parameter til at optimere en virksomheds økonomi. Og risikoen er selvfølgelig også et parameter, men ikke altafgørende. Man skal jo ikke glemme, at ligeså snart man har momsregistret sig opstår nogle helt nye risici(eks. fejlagtig indberetning og manglende indberetning)  som også kan medføre bod, renter eller gebyrer.

Cookie - John Hannover:

Skat:https://www.skat.dk/front/appmanager/skat/ntse?_nfls=false&_nfpb=true&_pageLabel=erhverv_vejledning_side&childOid=208740&largeFont=true&parentOid=137721&parentVersionOid=203935&versionId=203935 

og teksten kan vel ikke være mere klar:

Du skal momsregistreres, så snart du regner med at sælge for mere end 50.000 kr. inden for en 12-måneders periode. Du må altså ikke vente, til du har solgt for 50.000 kr. - godt nok med en forsættelse om at man ellers ikke kan trække investeringer fra ,  men SÅ SNART DU REGNER MED er ret klar tekst.

Teksten er fuldstændig klar, ja. Men den er heller ikke længere gældende. Hvis du vælger den seneste version er den klare tekst netop fjernet, ligeledes er har skat fjernet lignende tekst i den juridiske vejledning.

Endvidere hvis du læser Lise Aagaards artikel nævner hun at de 50.000 kr. ikke er et bundfradrag, hvilket jeg da er fuldstændig enig i (Jeg har heller aldrig påstået andet) Der er kæmpe forskel på om man siger bundfradrag eller bundgrænse! I øvrigt råder hun jo kun til at man skal OVERVEJE en registrering, og videre skriver hun at den overvejelse netop skal tage aspektet, hvilken afgiftsmæssig status ens kunder har, med i sine overvejelser.

Jørgen Kirkegaard (DataKons ApS - 5054 3971):

Men jeg vil fastholde min anbefaling til trådstarter om allerede nu at lade sig momsregistrere, så han får momsfradrag for opstartsudgifterne.

Og hvis der ikke er nogen nævneværdige opstartsudgifter som giver ret til købsmoms, vil du så stadig anbefale at lade sig momsregistrere fra starten?

 

Nystartet virksomhed; omsætning 10.000 i januar, omsætning 10.000 i februar, omsætning 10.000 i marts, omsætning 10.000 i april, omsætning 10.000 i maj.

Hvornår skal man så efter jeres mening, i den givne situation, pligt til at registrere sig? 1. januar eller 1. juni, måske et sted i midten? Har det nogen betydning, om man i januar ikke aner hvad omsætningen er i februar og frem? 

Jørgen Kirkegaard (DataKons ApS - 5054 3971):

"Ved du.." vil jeg da også tolke som "Når det er åbenbart.." Jeg skal så indrømme, at denne formulering ikke er helt entydig, når det gælder den situation, hvor man er startet og "pludselig" opdager, at man vil sælge for over 50.000,-. Jeg kan dog ikke se, at det skulle gøre en forskel. De 50.000 kan slet ikke anvendes som bundgrænse - det vil jeg i al fald gerne se dokumentation for.

Det vil jeg også gerne de dokumentation for! Men jeg vil også gerne se dokumentation for det modsatte!

Skat har i min optik redigeret alle sine gældende tekster, så de kan tolkes i begge retninger. Og selve momslovgivningen giver jo heller ikke noget entydigt svar.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

nu bliver det nok trættende at jeg linker og har heller ikke tid men teksten er i helt nyeste skatte version helt uændret - 

Lige her skats nyeste - fold ud og se http://skat.dk/skat.aspx?oId=1645653&vId=0  med teksten Ved du, at dit salg overstiger 50.000 kr., skal du registrere dig senest 8 dage inden, du starter virksomheden. 

Det er vel nyeste fra skat som du siger er ændret men IKKE er det - eller er det galt?    Hvis jeg har ret i at det er nyeste, så kan 8 dage INDEN du starter virksomhed vel aldrig forliges med dit forslag Jesper?

Samme gælder den NYESTE 2015-01 juridiske vejledning https://www.skat.dk/SKAT.a spx?oID=2049565 med teksten 

Hvornår overskrides grænsen?

Pligten til at lade sig registrere indtræder på det tidspunkt, hvor det er åbenbart, at den momspligtige omsætning vil overstige registreringsgrænsen på de 50.000 kr.

Det er vel nyeste juridiske vejledning 2015-01 som det vil fremgå - så også der er det helt galt det er ændret.

Vi behøver ikke rådgive ens og jeg forstår sagtens dit point - mener bare det er farligt at vente med registrering efter det måtte stå klar, at man vil overstige 50.000 frem OG tilbage på en 12 mdr periode - Jeg vil slet ikke turde tage ansvar for dit råd om roligt at tage 50 t først og så registrere

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

nu bliver det nok trættende at jeg linker og har heller ikke tid men teksten er i helt nyeste skatte version helt uændret - 

Du behøves heller ikke at linke mere, tror tråden her har alle relevante links

Cookie - John Hannover:

Vi behøver ikke rådgive ens og jeg forstår sagtens dit point - mener bare det er farligt at vente med registrering efter det måtte stå klar, at man vil overstige 50.000 frem OG tilbage på en 12 mdr periode - Jeg vil slet ikke turde tage ansvar for dit råd om roligt at tage 50 t først og så registrere

Og jeg har ligeledes fuld forståelse for din holdning.

Det burde også fremgå af mine indlæg, at det er ikke et generelt råd som jeg ubetinget giver alle. Det er råd som (efter min mening) skal passe ind i en given kontekst, så den virksomhed man rådgiver ikke tager en unødig risici.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Du behøves heller ikke at linke mere, tror tråden her har alle relevante links! 

 nu må du undskylde - men jeg bruger jo tid på links fordi DU helt forkert påstår at teksten er fjernet i nyeste fra skat  OG at den er taget ud af den juridiske vejledning

Hvis det var tilfældet var dit råd ufarligt men du skriver jo faktuelt forkert. Det er vel vigtigt vi er enige om det står eller ikke står i nyeste love og vejledninger eller ej  ellers bliver det jo pjat.

Det er MED i nyeste fra skat OG i nyeste juridiske vejledning - så jeg er da nødt til at rette en så meningsforstyrrende påstand om, noget er helt ændret - når det ikke er. Har du ret i, at det er taget bort fra skat og tilmed ændret i nyeste juridiske vejledning som du skriver, så gør det da en kæmpe forskel, men det er det ikke.

Du vil vel erkende - at det fremgår klart af nyest fra skat Ved du, at dit salg overstiger 50.000 kr., skal du registrere dig senest 8 dage inden, du starter virksomheden 

INDEN du starter er ret klart. Enig eller uenig? 

og nyeste jurdiske vejledning 2015 -01 Pligten til at lade sig registrere indtræder på det tidspunkt, hvor det er åbenbart, at den momspligtige omsætning vil overstige registreringsgrænsen på de 50.000 kr.

Enig eller uenig i at det står i nyeste juridiske vejledning

Jeg linkede dem for at gøre klart, at det IKKE er faldet bort eller ændret som du påstod.

vh John Hannnover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

 nu må du undskylde - men jeg bruger jo tid på links fordi DU helt forkert påstår at teksten er fjernet i nyeste fra skat  OG at den er taget ud af den juridiske vejledning

Hvis det var tilfældet var dit råd ufarligt men du skriver jo faktuelt forkert. Det er vel vigtigt vi er enige om det står eller ikke står i nyeste love og vejledninger eller ej  ellers bliver det jo pjat.

Det er MED i nyeste fra skat OG i nyeste juridiske vejledning - så jeg er da nødt til at rette en så meningsforstyrrende påstand om, noget er helt ændret - når det ikke er. Har du ret i, at det er taget bort fra skat og tilmed ændret i nyeste juridiske vejledning som du skriver, så gør det da en kæmpe forskel, men det er det ikke.

Du vil vel erkende - at det fremgår klart af nyest fra skat Ved du, at dit salg overstiger 50.000 kr., skal du registrere dig senest 8 dage inden, du starter virksomheden 

INDEN du starter er ret klart. Enig eller uenig? 

Jeg er fuldstændig enig i det der står i alle links, på nær gyldigheden i et link.

Du henviste til en vejledning fra 2010, som jeg ikke mener længere kan bruges da senere versioner indeholder en anden tekst.  https://www.skat.dk/front/appmanager/skat/ntse?_nfls=false&_nfpb=true&_pageLabel=erhverv_vejledning_side&childOid=208740&largeFont=true&parentOid=137721&parentVersionOid=203935&versionId=203935 

Og jeg mener, at siden 2010 og frem til idag har teksterne i skats juridiske vejledning ændret sig. Hvor det tidligere var ordet "forventet" som indgik, er det idag "når det er åbenbart". Den ændring betyder alverden for mig i forhold til at kunne bruge og tolke registreringsgrænsen.

Cookie - John Hannover:

og nyeste jurdiske vejledning 2015 -01 Pligten til at lade sig registrere indtræder på det tidspunkt, hvor det er åbenbart, at den momspligtige omsætning vil overstige registreringsgrænsen på de 50.000 kr.

Enig eller uenig i at det står i nyeste juridiske vejledning

Fuldstændig enig i indholdet!

Og netop den fremhævede tekst tolker jeg givetvis anderledes end dig, og jeg respekterer din holdning hertil ligeså meget som jeg håber du respekterer min holdning.

 

Det har ikke på noget tidspunkt fra min side været hensigten, at sige de tekster ikke eksisterer (hvis det har fremstået sådan beklager jeg!) Jeg ville blot give udtryk for, at jeg mener der er sket ændringer i den juridiske vejledning omkring registreringsgrænsen fra 2010 og frem til idag.

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)