Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag for indskud

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. May 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen

Jeg har haft ejerskab af en del af et ApS vi nu har lukket grundet manglende omsætning. I forbindelse med lukningen fremkommer der i følge revisoren et fradrag på den nu tabte indskudte kapital nemlig 90000. Dette skulle have en skattemæssig værdi på 45000 kr. Altså får vi hver et effektivt fradrag på 22500. Vores diskussion går nu på, at jeg mener at fradragets værdi er uafhængig af topskat, skatteprocent indtægtsstørrelse med videre. Fradraget har den værdi det har, ganske som var det et hvilket som helst andet fradrag. Er jeg gal på den eller er det rigtigt det jeg mener?

Freddie  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

fradraget som jo er den tabte indskudskapital har værdi som aktieindkomst/tab på aktieindkomst = for hver 49.900 kr for 2015 til 27% værdi og derover til 42% værdi - hvis I er ægtepar - så dobbelt op 49.900 til 27% værdi. Det er ren tab på aktieindkomst unoterede aktier og giver fradrag med den værdi i anden personlig indkomst uanset top eller anden form for skat, hverken mere eller mindre end de 27/42%  Det vil derfor ikke ha en værdi på 50% som revisor synes at angive

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej og tak for dit yderst kompetente svar! Det vil således sige, at fradraget ender sådan her:

49900*0,27+40100*0,42=30315

Er det sådan jeg skal forstå det?

Bedste hilsner Freddie

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

ja hvis det er 90.000 til jer hver - ellers er det 45.000 til 27% for hver

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Skatten af den negative aktieindkomst beregnes som en negativ skat, som efterfølgende modregnes i andre skatter fra øvrige indkomstforhold.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Skatten af den negative aktieindkomst beregnes som en negativ skat, som efterfølgende modregnes i andre skatter fra øvrige indkomstforhold.
lige for at jeg også selv er sikker - det betyder jo så, at den er fradrag i anden personlig indkomst og har værdien 27% op til de 49.900 og 42% derover for enkelt person. OG Hvis der ikke er positive skatter at tage modregningen i, så overføres den til næste år eller?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Tonny Skov Pedersen:
Skatten af den negative aktieindkomst beregnes som en negativ skat, som efterfølgende modregnes i andre skatter fra øvrige indkomstforhold.
lige for at jeg også selv er sikker - det betyder jo så, at den er fradrag i anden personlig indkomst og har værdien 27% op til de 49.900 og 42% derover for enkelt person. OG Hvis der ikke er positive skatter at tage modregningen i, så overføres den til næste år eller?

vh John Hannover

Vel ikke helt - Skatteværdien i personlig indkomst udgør vel mellem 44% og 59% af de omtalte kr. 49.900...

Fradraget gives netop først til modregning i anden positiv aktieindkomst, hvorefter der beregnes skatten af aktieindkomsten. Der er trods alt tale om et fradrag, som egentlig gives til allerede beskattede midler i forbindelse med indskud/køb af anparterne.

Hvis der resterer en negativ skat fra eksempelvis en negativ aktieindkomst, overføres denne til senere indkomstår. Se evt. http://www.tax.dk/lv/personskat/C_5_2.htm

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Vel ikke helt - Skatteværdien i personlig indkomst udgør vel mellem 44% og 59% af de omtalte kr. 49.900...

Fradraget gives netop først til modregning i anden positiv aktieindkomst, hvorefter der beregnes skatten af aktieindkomsten. Der er trods alt tale om et fradrag, som egentlig gives til allerede beskattede midler i forbindelse med indskud/køb af anparterne.

ja du MÅ jo ha ret som revisor, men det er helt mod alt hvad jeg mente at ha lært, nemlig at såvel som gevinst beskattes 27-42% så er værdien af fradrag også helt samme 27-42% og beregnes ved at det fratrækkes anden aktieindkomst eller  - hvis fra unoterede aktier ved at værdien (de 27-42%) fratrækkkes fra anden skat.

Du siger så, at tab på unoterede aktier kan ha en værdi på 44-59% af tabet - og da du jo plejer at ha ret, så må det vel være sådan, men det er totalt mod alt jeg troede. Det er helt ulogisk for mig, at tab på unoterede aktier kan ha større værdi end gevinst - så er du helt sikker på at fradraget ikke MAX er 27-42% af det tabte?

Svar fra skat selv: http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/sau/spm/595/svar/1236856/1510030.pdf 

Tab på unoterede aktier er ikke kildeartsbegrænsede. En negativ aktieindkomst fra unoterede aktier kan derfor fradrages i anden positiv aktieindkomst, uanset om der er tale om indkomst fra noterede eller unoterede aktier. Er det ikke muligt at fradrage hele den negative aktieindkomst i anden positiv aktieindkomst, beregnes skatteværdien af den resterende negative aktieindkomst, og beløbet modregnes i de almindelige indkomstskatter. Skatten af den negative aktieindkomst udregnes med samme procentsatser og beløbsgrænser som for positiv aktieindkomst

eller fra https://www.nykredit.dk/staticcontent/files/skatteguide-privat-portefoelje.pdf  hvor det i det fede tilmed udregnes med de 27%

citat:

Tab ved salg af unoterede aktier solgt efter den 1. januar 2006 kan – uanset ejertid - modregnes i anden aktieindkomst fx udbytte af aktier. Overstiger tabet anden aktieindkomst i indkomståret, beregnes der i det pågældende indkomstår en skatteværdi af tabet på 27 % eller 42 %. Denne ”skatteværdi” modregnes i indkomstårets øvrige indkomstskatter. Eksempel: Salg af en unoteret aktie har givet et tab på 10.000 kr. Samme år er en anden aktie solgt med en fortjeneste på 8.000 kr. Tabet modregnes i fortjenesten, så der ikke bliver en skat at betale. Der beregnes en skatteværdi af det resterende tab på 27 % af 2.000 kr. = 540 13 kr., som modregnes i slutskatten.

 Og ERNST & YOUNG http://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/EY_-_Aktieavancebeskatning_for_personer/$FILE/Aktieavancebeskatning-for-personer-2014.pdf 

Tab på personers unoterede aktier Tab på unoterede aktier kan fratrækkes i aktieindkomsten uanset ejertid. Hvis aktieindkomsten bliver negativ, beregnes en negativ skat af aktieindkomsten, og denne negative skat modregnes i slutskatten. Det kræver, at aktierne i ingen del af ejertiden har været børsnoteret. Den negative skat udgør 27% af årets tab op til 49.200 kr., og 42% af tab over 49.200 kr. Der gælder en dobbelt bundgrænse for ægtefæller.

her ex fra berlingske business http://www.business.dk/skat/saadan-ser-skatten-ud-paa-aktier-og-obligationer-for-private  citat

Aktier på ureguleret marked (unoterede)

Gevinst: Avance ved salg af unoterede aktier bliver beskattet på samme måde som de børsnoterede aktier.

Tab: Realiseret tab på aktier kan fradrages direkte i det år, hvor aktierne er solgt. Et tab giver et skattemæssigt fradragsværdi i anden indkomst på mellem 28 procent og 42 procent i året, hvor tabet realiseres.  (og de 28% er fra før nedsættelse til 27)

Jeg har som du ser svært ved lige at gi mig på at tab på unoterede aktier (eller noterede) kan ha værdi af 44 til 59% - jeg mener aldrig over de 27-42% ???

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Tonny Skov Pedersen:

Vel ikke helt - Skatteværdien i personlig indkomst udgør vel mellem 44% og 59% af de omtalte kr. 49.900...

Fradraget gives netop først til modregning i anden positiv aktieindkomst, hvorefter der beregnes skatten af aktieindkomsten. Der er trods alt tale om et fradrag, som egentlig gives til allerede beskattede midler i forbindelse med indskud/køb af anparterne.

ja du MÅ jo ha ret som revisor, men det er helt mod alt hvad jeg mente at ha lært, nemlig at såvel som gevinst beskattes 27-42% så er værdien af fradrag også helt samme 27-42% og beregnes ved at det fratrækkes anden aktieindkomst eller  - hvis fra unoterede aktier ved at værdien (de 27-42%) fratrækkkes fra anden skat.

Du siger så, at tab på unoterede aktier kan ha en værdi på 44-59% af tabet - og da du jo plejer at ha ret, så må det vel være sådan, men det er totalt mod alt jeg troede. Det er helt ulogisk for mig, at tab på unoterede aktier kan ha større værdi end gevinst - så er du helt sikker på at fradraget ikke MAX er 27-42% af det tabte?

Det var måske lidt uklart, men jeg siger netop ikke, at fradraget i aktieindkomst kan sidestilles med fradrag i personlig indkomst...Tværtimod.

Hvis de omtalt kr. 49.900 var et fradrag i oersonlig indkomst, så ville skatteværdien udgøre mellem 44 - 59%, hvilet i modsætning til aktieindkomst er normalt 27% eller masx. 42%.

Håber dette bringer "forvirringen" til en standsningSkype-Wondering

Iøvrigt er jeg enigt i dit indlæg.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

puh der var jeg lige forvirret på et højere plan - men herligt - 27 - 42% som er skatteværdien af aktietabet i fradrags som kroner -  som så trækkes fra anden personlig indkomst

skønt   vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)