Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Direktør eller Administrerende Direktør

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 25. Feb 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :


Hej Amino

Jeg står til at skulle starte et selskab op med en bekendt, det er nu oprettet

og jeg har bemærket at jeg står som direktør, men min partner står som 

administrerende direktør.

Hvilken praktisk betydninger har det, eller kan det få for mig ?

Da det var aftlalen, at vi skulle stå som ligeværdige, frygter

jeg lidt at jeg kan ende i en situation hvor jeg ikke har kontrollen

over mit eget selskab.

Jeg har kun tidligere erfaring fra I/S og enkeltmands virksomheder,

så er på bar bund når det kommer til selskaber, håber i kan hjælpe.

På forhånd tak for hjælpen.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Adm direktør er normalt ovenover andre direktører. Hvad siger jeres vedtægter, direktørkontrakter og ejeraftale om ledelsesforhold?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Som Arguins siger - så vil adm. dir. oftest være den øverste - men enig i at du må se hvad der måtte stå i jeres ejeraftaler som en del - og i vedtægterne som del to - f.eks. om I tegner selskabet sammen eller din ven kan skrive under på ting alene osv.

Jeg tror mit råd vil være at lige få det hele checket-  ejeraftale - vedtægter - ansættelseskontrakt hos en jurist

En del vil fremgå hvis du går på virk.dk med jeres CVR nummer - hvis du giver det kan vi sikkert prøve at hjælpe med at checke om der er noget bemærkelsesværdigt.

evt kan en jurist som Jacob Tøjner www.ditselskab.dk bruges til at gennemgå tingene, for det kunne lyde lidt som, at der bare er stiftet uden rigtigt gennemarbejdet eraftale, vedtægter osv. Du kan evt også, hvis det er et IVS måske med fordel se E-BOGEN OM IVS som har en del om stiftelse og ejeraftaler osv

Der kan sågar være bagdele ved at være den med tittel Adm.dir (ex mulig problem hos lønmodtagernes garantifond) men der kan være masser af aspekter og det er NU (faktisk inden i stiftede) at du skal ha alt på plads :)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 25. Feb 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret.

Lige nu har vi ingen ejeraftaler, direktør kontrakter eller noget som helst andet.

Der vil heller ikke være nogen form for aktivitet i selskabet før alt er faldet på plads.

I forbindelse med oprettelsen, er der en advokat der har lavet nogen standard vedtægter.

Tanken var at få det hele på plads i perioden frem til vi begynder at have aktivitet i selskabet.

Jeg kan bare ikke lade være med at spekulere over om der kunne ligge nogen bagtanker i at vedkommende har givet sig selv en højere stilling end mig.

Jeg ligger vandret, og har derfor ladet det være op til min kommende forretnings-partner at få papirene og oprettelsen i orden. Hvilket lige nu virker til at have været en rigtig dårlig ide.

Tusind tak for hjælpen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

A&I:
Jeg ligger vandret, og har derfor ladet det være op til min kommende forretnings-partner at få papirene og oprettelsen i orden. Hvilket lige nu virker til at have været en rigtig dårlig ide.
ja det kan det ha været. Netop ejeraftaler og specifikke og ikke bare standard vedtægter skal man lave INDEN man stifter, for siden er det meget mere besværligt at være sikker på enighed - Kan din makker fyre dig som direktør osv - eller du fyre ham - hvad hvis I vil hver sin ting - en vil købe noget den anden vil vente - en vil sælge sine anparter - skal der være forkøbsret - og masser masser af ting som nævnt i bogen

Det kan være en tilfældig fejl men få rettet op i en fart uanset den vandrette position Big Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 25. Feb 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tusind tak for svaret, jeg må jo indrømme at jeg burde have været langt bedre inde i de her ting.

Jeg vil tage dine råd til mig, og se at få læst alt vedrørende materiale. Og få tjekket det hele igennem af en jurist.

Det kunne godt lyde til at den ide jeg havde om, at man bare kan ændre i vedtægter og ejeraftaler løbende som det passer en, er temmelig dårlig.

Med Venlig Hilsen

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det har ingen betydning hvad titel i smykker jer med i jeres tilfælde.

I et selskab er øverste myndighed ejerkredsen (aktionærer, anpartshavere). Derefter kommer bestyrelsen (hvis man har en sådan, det har i sikkert ikke) og dernæst direktørerne.

Ejerne vælger bestyrelsen, der ansætter direktørerne. Er der ingen bestyrelse, er det ejerne, der ansætter (og afskediger) direktørerne.

Så hvis i er ligeværdige ejere kan ingen af jer bestemme over den anden, da "retten til at bestemme" ligger helt oppe på ejerniveauet i sidste ende.

Ligeværdigt ejerskab er godt så længe man er venner - bliver man uvenner, kan det give store problemer med ligeværdigt ejerskab. Derfor skal man have en god ejeraftale, der regulerer, hvordan man så kan skilles.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Statsaut. revisor:
et selskab er øverste myndighed ejerkredsen (aktionærer, anpartshavere). Derefter kommer bestyrelsen (hvis man har en sådan, det har i sikkert ikke) og dernæst direktørerne
klart  men vi kender ikke vedtægterne (som kan være standard og uden problem) og tegningsret  som vel kunne forfordele ham der står som Adm.dir med tegningsret den anden ikke har rent praktisk (og ja så kan der kaldes til XO generalforsamling som så kan bestemme)

Ellers jo helt enig - ting skal aftales mens man er venner

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 25. Feb 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Statsaut. revisor:

Det har ingen betydning hvad titel i smykker jer med i jeres tilfælde.

I et selskab er øverste myndighed ejerkredsen (aktionærer, anpartshavere). Derefter kommer bestyrelsen (hvis man har en sådan, det har i sikkert ikke) og dernæst direktørerne.

Ejerne vælger bestyrelsen, der ansætter direktørerne. Er der ingen bestyrelse, er det ejerne, der ansætter (og afskediger) direktørerne.

Så hvis i er ligeværdige ejere kan ingen af jer bestemme over den anden, da "retten til at bestemme" ligger helt oppe på ejerniveauet i sidste ende.

Ligeværdigt ejerskab er godt så længe man er venner - bliver man uvenner, kan det give store problemer med ligeværdigt ejerskab. Derfor skal man have en god ejeraftale, der regulerer, hvordan man så kan skilles.

Mange tak for svaret.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)