Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fremleje af kontorpladser i erhvervslejemål (kontrakt, moms etc.)

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 7. Apr 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino-brugere,

Jeg har lejet en kælder med min enkeltmandsvirksomhed, som jeg skal bruge som kontor.

Det er med min erhvervslejeaftale tilladt at fremleje pladser ud til folk inden for samme virksomhedskategori. (Designere)

Jeg har dog et par ting, jeg er i tvivl om..

· Hvordan laver jeg en erhvervsfremlejekontrakt til andre enkeltmandsvirksomheder?

· Hvis de ønsker en faktura, skal jeg så iberegne moms, når min egen husleje (for hele lejemålet) ikke er med moms?

· Når min kontrakt ikke er med moms, kan jeg så stadig se lejen som en udgift og dermed trække moms fra?

Bonusinfo: Jeg er ikke momsregistreret og kommer i foreløbigt til at have en betydelig indtjening.

Håber at nogen kan hjælpe :-)
Pft.

Fra Århus
Tilmeldt 23. Jun 14
Indlæg ialt: 168
Fra  Paragraf Advokaterne Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil næppe være nødvendig med en "rigtig" fremlejekontrakt, da du kun udlejer kontorpladser. Dvs. der vil være mulighed for fri opsigelse fra din side, hvis du en dag selv skal bruge pladsen. En sådan udlejning falder nemlig ikke ind under erhvervslejelovens regler. Der kan således være tale om en forholdsvis simpel kontrakt, hvor man aftaler hvem der lejer, hvad der lejes, hvad der skal betales og et gensidigt opsigelsesvarsel.

Hvis der ikke er moms på din husleje, så er det fordi, at ejendommen ikke er momsregistreret. Du kan derfor heller ikke lægge moms på huslejen til dine lejere. Da du selv ikke er momsregistreret, kan du under alle omstændigheder hverken opkræve moms eller fradrage moms i dit regnskab.

Din egen husleje er en udgift du kan trække fra (men du kan ikke trække moms fra, når du ikke opkræves moms).

Advokatfirmaet Paragrafadvokaterne

Advokatbistand - Selskabsret - Ophavsret - Lejeret - Erstatningssager - Inkasso

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Vil lige tilføje at det ikke er din indtjening, men omsætning der danner grundlag for evt momsregistrering :)

jep vigtigt - og evt fremleje omsætning er med som omsætning - så lige så snart du kan se du vil omsætte for (sælge for om du vil) 50.000 kr på 12 mdr uanset kalenderår, så skal du momsregistrere dig - ellers kan du få moms på din omsætningen inden, hvis det var tydeligt du ville overskride

Uanset det ikke som sådan er alm lokaleleje, så bør du lave aftale om opsigelse og brugen (ikke rimeligt at smide folk ud med dags varsel, heller ikke rimeligt hvis lejer sidder og spiller deathmetal for fuld udblæsning og du behøver ro) Få alt klart aftalt inden der sidder andre i din kælder, men så kan det både være penge og gensidig inspiration

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Apr 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for jeres svar! :)

Vil det sige at der ikke er nogen grænse for prisen på fremleje og at det i princippet godt kan være noget, jeg tjener på? (Havde bare tænkt at dele lejen i x antal)
Kan jeg selv udfærdige kontrakten?

Er det ulogisk at lade sig momsregistrere uden betydelig omsætning?
Jeg har jo en masse udgifter i form af elregninger, forsikring, vedligeholdelse (maling og lign.), indkøb af inventar etc.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

hello-hello:

Tusind tak for jeres svar! :)

Vil det sige at der ikke er nogen grænse for prisen på fremleje og at det i princippet godt kan være noget, jeg tjener på? (Havde bare tænkt at dele lejen i x antal)
Kan jeg selv udfærdige kontrakten?

Er det ulogisk at lade sig momsregistrere uden betydelig omsætning?
Jeg har jo en masse udgifter i form af elregninger, forsikring, vedligeholdelse (maling og lign.), indkøb af inventar etc.

ja med mindre noget er udspecificeret fra udlejer, må du tage lige den pris du vil og nej det er ikke spor ulogisk at momsregistrere dig for at kunne få momsfradrag for køb

Vær opmærksom på, at du ikke kan trække moms fra for køb inden momsregistrering hvis du allerede nu har drevet virksomhed uden moms, så vil det kun være fremadrettede køb du kan trække momsen fra på

Vær opmærksom på, at ved aktiver du evt bruger delvist privat, skal momsen deles http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html og brug endeligt et regnskabsprogram der gør moms og alt let for dig

Der er intet i vejen for, at ha mere købsmoms end salgsmoms i starten. Eneste omringindtjening ligger i forhold til skat, hvor du jo på sigt skal kunne vise, at du driver virksomheden med det klare formål, at få overskud.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

og da leje jo for dig var uden moms, så husk, at momsfradrag kun er for ting du har købt med dansk moms tydeligt på regnngen - ikke noget man selv udregner men noget der fremgår fra dansk momsregistreret sælger

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

jep vigtigt - og evt fremleje omsætning er med som omsætning - så lige så snart du kan se du vil omsætte for (sælge for om du vil) 50.000 kr på 12 mdr uanset kalenderår, så skal du momsregistrere dig - ellers kan du få moms på din omsætningen inden, hvis det var tydeligt du ville overskride

Fremleje omsætning er vel stadig omfattet af ML § 13, stk. 1, nr. 8 (forudsat hensigten med fremlejen ikke er en mindre periode end 1 måned)? Og derved er det jo ikke en afgiftspligtig leverance.

50.000 kr. grænsen i ML § 48 gælder for alle afgiftspligtige leverancer ikke al omsætning, så fremleje skal vel ikke tælle med i omsætningsvurderingen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
50.000 kr. grænsen i ML § 48 gælder for alle afgiftspligtige leverancer ikke al omsætning, så fremleje skal vel ikke tælle med i omsætningsvurderingen.
jamen du har jo helt ret Jesper - godt spottet - jeg var for hurtig

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja :) og så er spørgsmålet om viderelejen overhovedet skal kategoriseres som omsætning.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)