Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bedste håndtering af moms på fragt

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 422
Fra  LivetSomSenior ApS Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino.

Jeg har et spørgsmål i forbindelse med fragt til kunder, og momsen heraf. Jeg køber alle mine pakkelabels ved www.pakkelabels.dk. Hver måned får jeg så en faktura fra dem, som er opdelt i to:

- Portoudlæg (uden moms)

- Håndtering (der tillægges 25% moms)

Den bogfører jeg som en porto-omkostning med en fordeling, hvor jeg angiver købsmoms på håndteringsdelen. Spørgsmålet er så, hvordan jeg skal gøre det i forhold til kunderne. Jeg ser helst, at der kun er én linje på kundens faktura, der blot hedder "fragt". Skal det:

- Være en pris uden moms, dvs. at jeg ikke tillægger salgsmoms?

- Være en pris inkl. moms, dvs. at jeg opkræver salgsmoms af hele beløbet?

- Eller er det eneste rigtige at opdele det?

Det skal siges, at jeg ikke sælger fragten til samme pris, som jeg køber den til.

Kan nogen svare? John Hannover? :-)

Jeg ejer LivetSomSenior, som forhandler praktiske hjælpemidler til ældre og handicappede - se vores hjemmeside.

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 422
Fra  LivetSomSenior ApS Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan ingen svare? :-)

Jeg ejer LivetSomSenior, som forhandler praktiske hjælpemidler til ældre og handicappede - se vores hjemmeside.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeppe Vestergaard:

 Spørgsmålet er så, hvordan jeg skal gøre det i forhold til kunderne. Jeg ser helst, at der kun er én linje på kundens faktura, der blot hedder "fragt". Skal det:

- Være en pris uden moms, dvs. at jeg ikke tillægger salgsmoms?

- Være en pris inkl. moms, dvs. at jeg opkræver salgsmoms af hele beløbet?

- Eller er det eneste rigtige at opdele det?

Det skal siges, at jeg ikke sælger fragten til samme pris, som jeg køber den til.

Udgangspunktet for moms af fragt i forhold til dine kunder er, at det skal følge samme princip som varen eller ydelsen du sælger! (Jeg gætter på det er en vare, eftersom vi snakke om fragt). 

Så hvis den vare du sælger er inkl. moms, så skal fragten også være det. Det har ingen betydning herfor, hvordan du skriver det på flere linjer eller blot en linje på selve fakturaen. Det har heller ikke betydning, at du ikke har fuld fradrag for købsmomsen når du selv køber fragten/portoen.

 

Det er kun en undtagelse til at du ikke skal beregne salgsmoms af fragten, og det er hvis du gør brug af udlægsordningen. Men eftersom du ikke sælger fragten til samme pris, er der ingen point i at beskrive den ordning nærmere, da det er et grundlæggende krav at der viderefaktureres til samme pris.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Jeppe Vestergaard:

 Spørgsmålet er så, hvordan jeg skal gøre det i forhold til kunderne. Jeg ser helst, at der kun er én linje på kundens faktura, der blot hedder "fragt". Skal det:

- Være en pris uden moms, dvs. at jeg ikke tillægger salgsmoms?

- Være en pris inkl. moms, dvs. at jeg opkræver salgsmoms af hele beløbet?

- Eller er det eneste rigtige at opdele det?

Det skal siges, at jeg ikke sælger fragten til samme pris, som jeg køber den til.

Udgangspunktet for moms af fragt i forhold til dine kunder er, at det skal følge samme princip som varen eller ydelsen du sælger! (Jeg gætter på det er en vare, eftersom vi snakke om fragt). 

Så hvis den vare du sælger er inkl. moms, så skal fragten også være det. Det har ingen betydning herfor, hvordan du skriver det på flere linjer eller blot en linje på selve fakturaen. 

 

Det er kun en undtagelse til at du ikke skal beregne salgsmoms af fragten, og det er hvis du gør brug af udlægsordningen. Men eftersom du ikke sælger fragten til samme pris, er der ingen point i at beskrive den ordning nærmere, da det er et grundlæggende krav at der viderefaktureres til samme pris.

Man må gerne sælge til højere pris end man køber for - bare man fakturerer og bogfører iht ordningen separat m.m. Køb og salg af momsfri porto skal på egne konti. Så skal man betale moms af overskud på porto - og har man underskud er det ikke moms retur men bare 0 - men man må godt ha fortjeneste på udlægsordningen og ved korrekt brug, slippe med kun moms af fortjenesten (lidt som med brugtmoms samleordning) http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/porto-udlgsordningen.html 

ved korrekt brug får man dermed lidt besvær men en lavere samlet pris mod private kunder

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

ved korrekt brug får man dermed lidt besvær men en lavere samlet pris mod private kunder

Venlig hilsen John Hannover

Men bliver det ikke "meget" besvær for at opnå en relativ lav momsmæssig gevinst.

 

Trådstarter skriver at der i forbindelse med indkøb, at nogle af udgifterne til fragt er inkl. moms. De udgifter skal jo enten holdes ude af udlægget ellers kan indgå men uden at få fradrag for købsmomsen. Så den samlede lavere pris til kunderne afhænger også af fordelingen mellem de indkøbte fragtydelser med eller uden moms! (eftersom man lidt firkantet kan sige butikken selv taber momsfradraget på den indkøbte fragt/porto)

 

Derudover skal der på fakturaerne jo minimum være 2 linjer til fragt. En linje uden moms til viderefakturering af fragt/porto (den linje må gennemsnitlig set ikke overstige de momsfrie indkøb) Derudover skal der så være en linje med fragt inkl. moms (den gevinst som butikken har på moms)

 

Så jeg vil da mene man ikke uden videre skal kaste sig ud i denne udlægsordning, webshoppen skal have et vist omfang før det (efter min mening) er besværet værd.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg er enig Jesper - det kræver en indsats at bruge udlægsordningen som SKAL bruges præcist efter reglerne - og det er ikke altid besværet værd. Jeg peger bare på, at når tingene - porto uden moms og anden fragt holdes især, så må der godt være samlet fortjeneste på porto/fragt - som så bare udløser moms af fortjenesten alene. For visse forretning (og ja afhængigt af omfang) kan det spare i forhold til prisen, så det betyder noget for kunder og omsætning

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 422
Fra  LivetSomSenior ApS Skrevet kl. 08:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres gode svar, som har kastet lidt lys over sagen. Det virker umiddelbart lidt komplekst - som jeg forstår det, forholder det sig som følger (tænkt eksempel):

- Jeg køber fragt for 100 kroner. Heraf er 40 kr. belagt med 25% moms. Dermed er beløbet ex moms altså 60 + (40x0,8) = 92 kroner.

- Moms udgør 25% af 40 kr. = 8 kr.

- Hvis jeg sælger fragten til 100 kroner skal det være inkl. moms. Derfor er min pris ud mod kunden altså 80 kr. ekskl. moms.

- Omkostningsmæssigt kan jeg så bogføre en omkostning på 92 kr. og købsmoms på 8 kr.

- Salgsmæssigt kan jeg bogføre et salg på 80 kr. og salgsmoms på 20 kr.

- Min "bundlinje" på salget bliver -12 kr. i direkte omkostninger og -12 kr. i moms

Er det korrekt forstået? Er det virkeligt så kompliceret for alle webshops? :-)

Jeg ejer LivetSomSenior, som forhandler praktiske hjælpemidler til ældre og handicappede - se vores hjemmeside.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeppe Vestergaard:

Tak for jeres gode svar, som har kastet lidt lys over sagen. Det virker umiddelbart lidt komplekst - som jeg forstår det, forholder det sig som følger (tænkt eksempel):

- Jeg køber fragt for 100 kroner. Heraf er 40 kr. belagt med 25% moms. Dermed er beløbet ex moms altså 60 + (40x0,8) = 92 kroner.

- Moms udgør 25% af 40 kr. = 8 kr.

- Hvis jeg sælger fragten til 100 kroner skal det være inkl. moms. Derfor er min pris ud mod kunden altså 80 kr. ekskl. moms.

- Omkostningsmæssigt kan jeg så bogføre en omkostning på 92 kr. og købsmoms på 8 kr.

- Salgsmæssigt kan jeg bogføre et salg på 80 kr. og salgsmoms på 20 kr.

- Min "bundlinje" på salget bliver -12 kr. i direkte omkostninger og -12 kr. i moms

Er det korrekt forstået? Er det virkeligt så kompliceret for alle webshops? :-)

Hej Jeppe,

Som John påpeger er kravene til en webshop for udlægsordningen ikke helt så firkantede for andre der anvender samme ordning.

 

Ud fra dit eksempel, hvor købet af fragt er det samme som det du sælger fragt for, kan du med fordel anvende udlægsordningen. I dette tilfælde undlader du helt at beregne moms, de 40+60 i køb bogføres på samme konto uden der beregnes moms på noget af beløbet, når du sælger laver du en særskilt linje på fakturaen hvor du lægger fragtomkostninger på for 100 kr. og på fakturaen beregner du KUN salgsmoms af dit varesalg. (når du bogfører salget skal fragten du sælger bogføres på samme konto som købet, så den konto i sidste ende går i 0)

Regnestykket bliver derfor 100 - 100 = 0, du taber ikke noget på momsen.

 

Hvis du sælger fragten for mere end 100 kr., så skal der beregnes moms af den fragt som lægger udover de 100 kr. og den fragt skal enten have endnu en særskilt linje på fakturaen eller alternativt tillægges varens pris. (Det er her det efter min mening bliver besværligt at anvende udlægsordningen)

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 422
Fra  LivetSomSenior ApS Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper.

Mange tak for din hjælp. Et sidste spørgsmål - jeg sælger faktisk (næsten) altid fragten til mindre end hvad jeg køber den for. Derfor har jeg altså underskud - kan jeg så stadig godt bruge din beskrevne fremgangsmåde?

Jeppe

Jeg ejer LivetSomSenior, som forhandler praktiske hjælpemidler til ældre og handicappede - se vores hjemmeside.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeppe Vestergaard:

Hej Jesper.

Mange tak for din hjælp. Et sidste spørgsmål - jeg sælger faktisk (næsten) altid fragten til mindre end hvad jeg køber den for. Derfor har jeg altså underskud - kan jeg så stadig godt bruge din beskrevne fremgangsmåde?

Jeppe

Det kan du godt!

Og du kan få faktisk også få lidt momsfradrag, i det omfang dit tab på den fragten er dækket af den del af dit indkøb til fragt er belagt med moms.

 

Eksempel; du køber fragt for 60 kr. (uden moms) og 40 kr. (inkl. moms) ialt 100 kr. Du sælger fragt for 50 kr. (uden moms og på særskilt fakturalinje), af dit tab på 50 kr. kan du maks få momsfradrag for det du har købt inkl. moms (altså i dette tilfælde 40 kr.), dvs. 8 kr. i fradrag for købsmoms, de sidste 10 kr. bogføres som udgift uden momsberegning.

Alternativt; Du sælger fragt for 70 kr. (uden moms og på særskilt fakturalinje), af dit tab på 30kr. kan du maks få momsfradrag for det du har købt inkl. moms (altså i dette tilfælde 30 kr.), dvs. 6 kr. i fradrag for købsmoms.

 

Håber det giver mening

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)