Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny virksomhed. Styr på moms, opstartsudgifter og køb fra udlandet.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Apr 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe mig med. Jeg har læst og søgt, men der er stadig nogle ting der er lidt uklare for mig. 
Jeg har en lille virksomhed, som netop er gået fra at være en MPV til en momsregistreret enkeltmandsvirksomhed
Jeg har ikke haft nogen særlig aktivitet endnu, men det er ved at komme igang. Det eneste jeg rigtig har gjort er at købe en del driftmidler og værktøj, men nu er der altså penge på vej ind også, så jeg er ved at lave bogføring i Dinero. Nu er jeg jo momsregistreret, og jeg er igang med at blive importør, så fremadrettet er det ikke noget problem, men hvordan skal jeg sætte de ting jeg allerede har købt ind i regnskabet? 

Der er tale om primært specialværktøj, som altså kun kan bruges til firmaet som jeg har købt for mine egne penge i USA. og tyskland. Tingene er købt før jeg blev momsregistreret, men jeg har betalt moms og told osv af tingene, fordi jeg købte det selv som person og ikke som firma. Hvordan får jeg det ind i firmaregnskabet? Hvad gør jeg af momsen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du har drevet PMV må alt du har købt uanset hvor og - med eller uden moms - bogføres på konti uden moms men hvor alt er omkostning. Du kan være nødt til at lave nye konti i Dinero - Kald dem det samme som de tilsvarende konti med moms og læg dem nummermæssigt tæt på dem -  men tilføj f.eks. PMV til navent.

Du har intet momsfradrag for ting du har købt under PMV tiden eller før den, når du har drevet momsfri virksomhed.

Dit USA køb lyder lidt som fejl da det kræver importregistrering - men det ændrer ikke ved svaret om, at alt er bare omk i regnskabet, uden momsfradrag

Først indkøb foretaget efter du fik momsregistrering må du så tage ind som køb med moms på konti med moms og først fra den dato fakturerer du salg med moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

du må ha konti uden moms til alle dine anskaffelser som PMV - og så er det omkostning det hele - ingen moms på de konti - som kan være konti du må skabe i Dinero - uden moms - Kald dem evt PMV Salg af xxxx PMV køb af xxx osv

Du vil ikke kunne tage momsfradrag for noget inden opstart når du har kørt som PMV og dermed drevet momsfri virksomhed - så må alt ind som ren omkostning - pris og betalt moms og alt.  Det kan lyde som en fejl at du har kunnet købe i USA for det kræver importregistrering men det kan du godt ha fået - men så har du ikke længere været PMV men det ændrer ikke på svaret om ingen moms inden momsregistreringen gik igennem

Alt køb og salg indtil den dag du har fået din momsregistrering - uden moms

Fra momsregistreringen og ikke før - vil køb og salg kunne bogføres på konti med moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Skanderborg
Tilmeldt 12. Jul 07
Indlæg ialt: 82
Fra  MSCH Media Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Jeg står i næsten samme situation, at jeg har et PMV, men nu vil jeg ændre til enkeltmandsvirksomhed, da jeg forventer at komme til at tjene over 50.000 kr. Jeg har sendt en faktura for et par md. siden uden moms. Jeg kan se, at det er muligt at omregistrere tilbage i tiden, dvs. at jeg kan angive at virksomhedsformen skulle have været ændret for fx. 2 md. siden. Hvis jeg vælger det, kan jeg så eftersende en faktura kun på momsbeløbet, til den virksomhed jeg har sendt fakturaen til?

Og hvis det er muligt, giver det så problemer, at jeg ikke har indberettet moms i sidste kvartal?

Eller er det bedre bare at ændre virksomheden fra dags dato og glemme alt om moms for den faktura jeg har fået betaling for? (hvis jeg gør det, skal jeg vel stadig betale det momsbeløb, som jeg faktisk ikke har fået, ik?)

På forhånd tak for svar.

Mvh Marlene 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)