Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af skrivebord, m.m. til "hjemmekontor"

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude :-)

Jeg startede sidste år en enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg laver lidt forskelligt. Den ene side er rengøring og den anden er konsulentarbejde i form af energioptimeringer. Når jeg kan være til møde eller skal arbejde ude, så har det været nødvendigt for mig at købe en bærbar. Det betyder at den naturligvis kan klare de programmer, som er nødvendige for at få min virksomhed til at køre.

Mit første spørgsmål går så på:
Må jeg købe et skrivebord i firmaet, hvis jeg IKKE har noget seperat kontor? (Mit "kontor" er vores soveværelse, så derfor må jeg selvfølgelig ikke trække strøm, m.m. fra).

Andet spørgsmål går på:
Da jeg også har en stationær herhjemme, som jeg nyder at sidde ved (Ja, jeg har ikke noget skrivebord! No), men den kan ikke længere klare de tunge programmer. Må jeg så opgradere denne ved at købe nye dele til den?

Jeg er ikke så skarp på dette område og vil ikke komme i problemer, som kunne være at jeg jo allerede har en bærbar til dette formål.

På forhånd tak :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Skrivebord som står i soveværelset ville jeg ikke tage med. Hvis det 100% kun kan bruges som skrivebord til firmaet kunne det gå, men mon ikke der i soveværelset lægges meget andet på skrivebordet, og så vil du ha bøvl - betal det selv vil jeg sige eller hør skat hvis du vil være sikkert 

Computer - i det omfang det er noget du køber fordi du skal bruge det i virksomheden, så er der fradrag for købet DOG må du ikke trække hele momsen fra hverken på bærbar eller stationær, hvis du bruger dem privat også, hvad jo nemt kunne være tilfældet i hjemmet. Med dem og alt andet du bruger delvis privat, skal du foretage seriøs afvejning af procent brug privat og firma og så dele momsen så du kun fradrager moms af firmabruget - et punkt skat vel altid har med ved evt kontrol http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html 

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Endnu en gang, tak for din assistance! Det er altid til stor hjælp!

Efter dit indlæg samt blogindlæg, så kan jeg konkludere og nævne følgende:
 - Min indkøbte bærbar bliver kun brugt i virksomheden, da jeg har anden bærbar til studie, m.m. Derved ingen delt moms.
 - Hvis jeg købte skrivebord eller opgradering til computer, så ville det utvivlsomt også blive brugt privat. Derved skal jeg foretage en vurdering af privat/erhverv.

Det rejser så et par andre spørgsmål:

 - Vil der være meget regnskabsmæssigt arbejde ved at foretage et køb som skrivebord eller nye computerdele? Selvom jeg til dagligt læser økonomi, så forsøger jeg dog at drive virksomheden så enkelt som muligt ;-)

 - Dernæst: Hvornår tjekker SKAT hvad der er brugt privat/erhverv, og hvordan vil de fastsætte dette? Skal man udlevere ejendele? Er dette i forbindelse med de også vil se regnskab, m.m.? Jeg må indrømme, selvom jeg ikke mener at jeg gør noget forkert, så føler jeg mig allerede skyldig, når jeg køber noget til virksomheden.

Tusind tak for din hjælp :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

der vil være det arbejde som er beskrevet i delt moms http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html for at få momsen korrekt - det arbejde kan man jo sige der er

Skrivebord skal du som sagt i alle fald, når det står i soveværelset være klar på skat vil se klare tegn på at det er anskaffet for firma behov helt klart - fyld ikke andet end firma ting i og på for at de ikke måske forkaster hele fradraget og ikke kun momsen - skrivebord i lille lejlighed og placering i soveværelse KAN gi ??

De anvender såkaldt fornuft og din begrundelse - Ja de kan komme og checke skrivebord/soveværelse/computer osv. Du skal ikke rode med noget andet, end lave en seriøs bedømmelse af forholdet så præcist du kan, så vil de normalt acceptere det. Hvis de mener det er konstrueret, så har skat ret til selv at sætte den fordeling de mener korrekt eller helt forkaste et køb som rent privat.

ER det til virksomheden og du bruger tingene der, så skal du ikke ha dårlig samvittighed, men du skal fordele moms korrekt, og være helt klar over, at f.eks. en lænestol i privat soveværelset, selvom du siger du kun sidder og tænker firma i den - den vil de formentlig forkaste som udgift. 

Personligt holdt jeg også et skrivebord ude hvis jeg havde det i privat soveværelse, for jeg ville bruge det til tøj, babyting og alt muligt, nok så meget som for firmaet - men det er en afvejning. Det koster jo ikke alverden.

Husk du også ved evt lukning skal ha tingene ud igen - solgt til 3.part (uden moms hvis momsreg ellers med moms) eller til dig selv med moms, også selv om de er afskrevet, så du skal ha overblik over dem

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ingen tvivl om, at det skrivebord også vil blive fyldt med alt muligt andet. Der skal vi vist ikke forsøge at bilde os selv noget andet ind :P Jeg tror derved det vil være en dårlig at anskaffe sig i firmaet. Problemet er bare, at det er en lille 2-værelses lejlighed og mit kontor i dag er spisebordet. Men så må jeg ud at investere i et privat ;-)

Men det du skriver på din blog, og nævner her, ang. at fordele på flere konti, er det også gældende, hvis man ikke har et decideret regnskab, men blot indtægt/udgift-oversigt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

som nævnt - er det et skrivebord du SKAL bruge til firmaet - så fradrag - men delt moms. Separat bankkonto er en fordel i regnskabet fordi du bogfører næsten alt mod bank - og så kan du hele tiden stemme af mod bank. Du skal i alle fald ha en konto som dit CVR er tilknyttet som NemKonto i alle fald - men det kan være en personlig konto hvis banken bare tilknytter CVR

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

som nævnt - er det et skrivebord du SKAL bruge til firmaet - så fradrag - men delt moms. Separat bankkonto er en fordel i regnskabet fordi du bogfører næsten alt mod bank - og så kan du hele tiden stemme af mod bank. Du skal i alle fald ha en konto som dit CVR er tilknyttet som NemKonto i alle fald - men det kan være en personlig konto hvis banken bare tilknytter CVR

vh John H

Hej John

Hvordan og hvor finder du en regel, som giver fuldt fradrag for et skrivebord, men momsen skal reguleres for privat andel?

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Hvordan og hvor finder du en regel, som giver fuldt fradrag for et skrivebord, men momsen skal reguleres for privat andel?
det må vel gælde fuldt som for computer - telefon og alt andet - momslovens  § 38 stk 2.

http://www.tax.dk/lv/moms/J_2_1_2.htm  eller her under puntet "privat anvendelse" http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1645725  - under forudsætning at aktivet er købt til firmabrug og dermed kan anerkendes som udgifts fradrag

Aktiver der købes og anvendes i virksomheden og som udgiftmæssigt fuldt kan fratrækkes, kan momsmæssigt kun fratrækkes i forhold til firma% andelen - gælder både for virksomhed eller for selskab der stiller aktiver til rådighed i hjemmet hos ansatte, hvor aktivet anvendes privat - og må vel gælde for et skrivebord i hjemmets soveværelse og som trådstarter beskriver i høj vil blive brugt til private ting - men er vigtigt at ha for firmaet - helt delt moms f.eks som for en computer der også bruges privat - eller?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Tonny Skov Pedersen:
Hvordan og hvor finder du en regel, som giver fuldt fradrag for et skrivebord, men momsen skal reguleres for privat andel?
det må vel gælde fuldt som for computer - telefon og alt andet - momslovens  § 38 stk 2.

http://www.tax.dk/lv/moms/J_2_1_2.htm  eller her under puntet "privat anvendelse" http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1645725  - under forudsætning at aktivet er købt til firmabrug og dermed kan anerkendes som udgifts fradrag

Aktiver der købes og anvendes i virksomheden og som udgiftmæssigt fuldt kan fratrækkes, kan momsmæssigt kun fratrækkes i forhold til firma% andelen - gælder både for virksomhed eller for selskab der stiller aktiver til rådighed i hjemmet hos ansatte, hvor aktivet anvendes privat - og må vel gælde for et skrivebord i hjemmets soveværelse og som trådstarter beskriver i høj vil blive brugt til private ting - men er vigtigt at ha for firmaet - helt delt moms f.eks som for en computer der også bruges privat - eller?

vh John Hannover

Jep, det er jeg med på, men det gælder vel kun momsern, når vin taler om et skrivebord.

Hvordsn med fuldt fradrag for skrivebordet jvf. skattereglernem når det anvendes privat? Skal fradragsretten ikke begrænses tilsvarende?

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Jep, det er jeg med på, men det gælder vel kun momsern, når vin taler om et skrivebord.

Hvordsn med fuldt fradrag for skrivebordet jvf. skattereglernem når det anvendes privat? Skal fradragsretten ikke begrænses tilsvarende?

vidste jeg ikke - Skal den? En computer som anskaffes for firmabrug men som bruges delvis privat lad os sige 50/50 - kan fradrages fuldt ud i firmaet men momsen kun halvt momsfradrag - resten af momsen tilmed også fradrag som udgift. 

Skulle det så ikke - HVIS skrivebordet også er anskaffet fordi det er nødvendigt som arbejdsplads - men står i soveværelset og som trådstarter skriver, også fyldes med privat - MEN stadigt - købt helt som en computer, fordi det er nødvendigt at ha et sted at sidde og arbejde med firmaets computer - give fuldt fradrag som omkostning - helt som computer, printer osv? Den ville man vel aldrig skulle tage halvt fradrag for som udgift kun - hvis købt til firmaet

Er et skrivebord omfattet af andre regler end computer købt til firmaet men også anvendt privat med andre ord?

(mit råd var at lade være med at købe det overhovedet i firmaet når det står i privat soveværelse - men omvendt - hvis man må og det er nødvendigt at ha sted at sidde med firmaets computer og ting - såååå??)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)