Hej Alle, Jeg er netop hjemvendt fra et utrolig inspirerende "Conversions@Google" event i Dublin. Der var dog et spørgsmål jeg aldrig fik besvaret, da jeg var der ovre, og som jeg derfor har gået og tænkt lidt over. De store emner på konventet var cross-device tracking og design for mobile-web. I forbindelse med cross device tracking var en af de hovedpointerne, at folk typisk surfer på mobilen, og når de fandt det de ville have så hoppede de over på desktop / ipad og gennemførte købet. Dette gav en rigtig dårlig CR for mobil-versionen af sitet, mens desktop fremstod som værende langt bedre og i en positiv udvikling (hvilket ikke altid helt var sandhenden) Men her kom jeg til at tænke på, at dette jo er en kæmpe problem for affiliate branchen, hvis folk søger og surfter på affiliate sider og måske også trykker på et affiliate-link eller 2, men salget / konverteringen vil ofte ske på et andet større device i en anden browser, og dermed er der ingen kommision til affiliaten. Mit spørgmål er så - arbejdes der på en cross-device måde at tracke afiliate conversions? Eller er det komplet umuligt, da man jo arbejder med browser specifikke cookies? Det kunne være spændende at høre fra en som Ken Schultz eller Adservice Media som også er aktiv herinde. Mvh. Thomas |
Hej Thomas,
Meget relevant bold du smider op i luften.
Cross Device tracking har, som du selv påpeger, været en voksende udfordring for affiliate gennem længere tid. Der er dog (heldigvis) store forskelle på, hvilken niche du er i, og den sandsynlighed der er, for at folk klikker på ét device, og afslutter transaktionen på et andet.
Rigtig mange firmaer arbejder på at finde en løsning, men vi vurderer, at det indtil nu mest er varm luft, når tracking-firmaer proklamerer at de har løst problemet med cross-device tracking.
- Facebook og Google er blandt de firmaer som er tættest på, da de jo drager stor nytte af at kunne følge brugeren på tværs af devices, da en bruger typisk er logget ind på sin mobil og sin pc/mac med samme Facebook/Google+ bruger. Det giver enorme fordele, som mindre tracking-firmaer slet ikke kan hamle op med.
- En anden metode under udvikling er den såkaldte "Canvas Fingerprinting". Den udforskes blandt andet af den populære toolbar AddThis, er noget mere teknisk (identificerer grafikkortet på devices mm.) og uigennemskuelig for forbrugeren. Helt nøjagtig og fejlfri er metoden dog ikke.
- En tredje metode er call-back tracking, hvor trackingen sker vha. et server- eller API-kald, frem for en cookie. Det giver mest mening på f.eks. Casino-kampagner, hvor man løbende får en RevShare. Når brugeren har afgivet nogle oplysninger, sørger annoncørens server for at sende den nøjagtige afregning til mediet, uanset hvilket device brugeren er logget ind med. Dette er dog kun muligt, da brugeren er "logget ind" og dermed kan identificeres.
Som nævnt først, afhænger risikoen for frafald af, hvilken niche man beskæftiger sig med. Jo længere beslutningsproces produktet/servicen har, jo større risiko er der, for at brugeren afslutter transaktionen på et andet device, hvor affiliate-cookien ikke ligger. I vores branche vil sammenligningssider af komplekse produkter have den største teoretiske risiko - men da de samtidig ligger som sidste led i købsbeslutningsprocessen, anser vi risikoen for begrænset.
Omvendt er risikoen for tab af konverteringer meget lav ved promovering af konkurrencer og sign-up kampagner, hvor forbrugeren deltager her og nu, og altså ikke venter flere dage på at deltage i en konkurrence.
Arbejder du med webshop-kampagner inden for en bestemt niche, kommer du bedst problemet til livs, ved så vidt muligt at sørge for, at du er sidste trin i købsbeslutningsprocessen. Giv brugeren al den information der behøves, for at salget kan foretages direkte fra din side, frem for at brugeren skal videre ud og søge information andet sted. Er du ikke en decideret sammenligningsside, bør du overveje at lave interne salgssider, som kan modne brugeren til at købe gennem dit site her og nu.
Håber svaret gav afklaring, og spørg endelig ind hvis du har spørgsmål :)
God dag,
Digital Advisor Affiliate
Læs mere om tracking her:
http://www.bloomberg.com/professional/blog/cross-device-ad-targeting-measurement/
http://www.pcworld.com/article/2458280/canvas-fingerprinting-tracking-is-sneaky-but-easy-to-halt.html
http://www.pcwelt.de/ratgeber/Cookies_2.0__Tracking_per_Canvas-Fingerprint-Internet-8938465.html