Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Når den lille købmand lukker ...

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

- hvad gør (vi) borgerne så? Er der nogen der har erfaringer med "alternativ" drift af en lokal dagligvarebutik? Rundt om i landet er der jo eksempler at borgerforeningen har taget initiativ til en folkelig overtagelse med drift på frivillig basis. De fleste er sikkert kuldsejlet, men nogen har haft succes og har overlevet.

Hvordan skaffer man finansiering, kreditter og garantier ud over hvad enkeltpersoner og virksomheder er villige til at indskyde i foretagendet?

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

KlaMus:
Hvordan skaffer man finansiering, kreditter og garantier ud over hvad enkeltpersoner og virksomheder er villige til at indskyde i foretagendet?

Det triste og hårde svar er nok, at det gør man heller ikke!

De helt små købmandsforretninger i landsbyerne KAN ikke overleve og give løn til de medarbejdere, der ville være nødvendige, for at købmanden også følte, at han fik et liv ud af det.

Dagligvarehandelen på landet samles på nogle færre, lidt større købmandsforretninger. Gerne nogle, der samtidig laver "butik i butikken", så de eksempelvis har blomsterforretning, gavebutik eller lignende integreret i forretningen.

De er desuden dybt afhængige af at kunne sælge ugeblade og Lotto, og det skal forretningerne jo godkendes til.

Så vil man have en lille, lokal dagligvarebutik, er der nok kun løsningen med frivillige, der overtager driften. Og selv skyder penge eller private lån ind.

Fra danmark
Tilmeldt 4. Sep 13
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

man kikker indad og gør revision over om man som egen husstand har gjort hvad i kunne i at handle lokalt.. Eller om i selv starter bilen og køre til Bilka mm eller en tur til Tyskland for at være med  til at undergraver landet økonomi, undskyld jeg måske lyder negativ, men mine forældre drev en butik på landet og jeg har se dette billede af hvordan kunde flakker. det er i mine øjne helt ok. for vi må jo selv bestemme hvor vi handler, dog er det som du skriver også på bekostning af mindre butikker i lokalsamfundet. prøv at se mindre byer hvor butiksdøden også rammer andre butikstypper, dette pga nethandel mm. Min ven TIDEN er den der ændre handelsmønster.

Blot så for at kunne fortælle om personer der start mindre butikker op som livstils butikker, som tænke som købmænd, vi handler med alt vi hjælpe med alt. dvs. prøv at tænk på en lokalbutik hvor en ydelse kunne være at hjælpe ældre med at handle, med at computer, med kontakt vi eboks mm, jeg har selv en bekendt der bo på landet, ældre mand som ikke har computer, som i dag føler sig udenfor for alt er www. facebook mm han kan ikke holde dialog med det offentlige for de sende kun breve om der er en beske i eboks og ikke hvad der står.  prøv at tænk hvad kunne mand ikke gøre.

måske er det ikke en normal butik der skal drivs men et service kontor, hvor man kunne lave fælles indkøb mm. et kontor der er rammen om lokal samfundet.

Hvis nu de gamle eller byens beboer kunne aflevere eller ringe en ordre inden eks inden 12. og kontor kørte på indkøbstur. kl 12. og de kunne afhente eller få bragt vare inden aften.  eller storkøb af vare på bestillingsservice.   eks. med 10% honorar... støtte fra kommune, der findes nogle tilskud i forbindelse med indkøb og levering af vare til ældre... 

En helt anden sag er køb lokal. køb dansk. det skaber arbejder. jeg har flere gange oplevet den indkøbs jagt dansker har ved grænsen. tænker tir.at dem der står der tirsdag formiddag er pensionister og arbejdsløse, har hør hvordan de beklager sig. og tænke. hvis i handle lokalt måske der var ekstra job ved købmand. eller slagteri medarbejder der henter billige øl. er  hvorfor skal vi så ikkehente billig kød. ups så slagter de også i Tyskland. og de lukke det lokale slagteri ups ups

vi må acceptere. og tænke kreativ for skibet er ude af kurs og vi kan ikke rette op ... det kræver en forståelse som vi tag mange år at forstå.....  ved ikke om dette er svar eller en bøvs.....

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

KlaMus:
Hvordan skaffer man finansiering, kreditter og garantier ud over hvad enkeltpersoner og virksomheder er villige til at indskyde i foretagendet

Birte Andersen:
Det triste og hårde svar er nok, at det gør man heller ikke!

Overordnet har du helt sikkert ret, men nogle steder ER det altså lykkedes at få noget til at køre og overleve det første år. Jeg erindrer f.eks. den lille landsby, Harre, i Salling. Når jeg besøger hjemegnen og kommer forbi, glæder jeg mig over at den findes endnu. Jeg efterlyser bl.a. her eksempler på flere, som man måske kan kontakte og høre om deres erfaringer.

Birte Andersen:
De er desuden dybt afhængige af at kunne sælge ugeblade og Lotto, og det skal forretningerne jo godkendes til.
Det har vores butik og det kan vel overtages uden at skulle søge igen?

Birte Andersen:
Så vil man have en lille, lokal dagligvarebutik, er der nok kun løsningen med frivillige, der overtager driften. Og selv skyder penge eller private lån ind.
Det der definitivt har knækket vores købmand er et omfattende vejarbejde, som nu har varet mere end et år og da det viser sig at være grebet forkert an fra starten, skal de nu til at begynde helt forfra med pilotering m.m., så der er udsigt til mindst et år endnu og det kan købmandsparrets økonomi ikke holde til.

Hvorvidt en evt. indledende begejstring og entusiasme blandt en håndfuld beboere vil kunne bære på lang sigt, savner jeg andres erfaringer for at kunne vurdere.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

funny.ideas :
man kikker indad og gør revision over om man som egen husstand har gjort hvad i kunne i at handle lokalt.. Eller om i selv starter bilen og køre til Bilka mm eller en tur til Tyskland
I 2015 er de tider forlængst forbi hvor det er realistisk at en familie køber ALT hos den lokale købmand. Det gør vi da heller ikke, men vi lægger tårnhøjt over gennemsnittet; faktisk er vi flinke til at handle der, mens mange kun kommer der når de lige står og mangler den pakke gær de glemte at købe i Bilka.

En lille dagligvareforretning kan sagtens overleve at folk køber stort ind i Bilka en gang om måneden, hvis bare folk så vil købe deres daglige fornødenheder som frisk mælk, tobak, ugeblade m.m. og at MANGE gør det. Mere skal der ikke til.

funny.ideas :
Blot så for at kunne fortælle om personer der start mindre butikker op som livstils butikker, som tænke som købmænd, vi handler med alt vi hjælpe med alt. dvs. prøv at tænk på en lokalbutik hvor en ydelse kunne være at hjælpe ældre med at handle, med at computer, med kontakt vi eboks mm
Den med e-boks er et guldkorn. Tak for den. M.h.t. vareudbringning er vi jo straks ude i noget der koster. Det skal, som minimum, kunne tjene sig selv hjem, men behøver ikke nødvendigvist være en kilde til fortjeneste oven i vareavancen.

Hele tankesættet omkring begrebet "servicekontor" tager jeg til mig. Butikken har i forvejen post og medicinudlevering m.m.

"Shop-in-Shop" i forskellige former er også en god idé og jeg lurer lidt på om nogen kunne være interesseret i f.eks. at levere varer på kommissionsbasis, om egnens økologiske producenter kunne være interesseret i at butikken fører deres varer m.m. Ost - ud over vaccuumpakket Danbo - er næsten umuligt at opdrive i Viborg, efter at den sidste ostemand lukkede for et års tid siden. Det er min indtryk, at folk savner et ordentligt sortiment af ost, men også andre specialiteter KUNNE måske gøre stedet til steDET hvor Viborgensere tager ud, når de vil have andet og mere end det som Rema kan tilbyde. Fra butikken til city er der trods alt kun 6 kilometer.

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Klamus vil lige gøre opmærksom på en anden tråd om samme emne. Jeg har en potentiel løsning på hvordan nogen (ved godt det ikke er perfekt alle steder) kan konkurrere med både discount og Tyskland. Netto og Tyskland er ikke nødvendigvis billigere end en god kødmand, men det kræver et vis antal medlemmer men folk vil godt køre langt for medlemskab i "min" købmand.

http://www.amino.dk/forums/t/248265.aspx#1611295

Fra Gråsten
Tilmeldt 24. Apr 13
Indlæg ialt: 240
Fra  XtraCom Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

I en ideel verden er butikker drevet som "service kontor" slet ikke nogen tosset ide, og problemet er ikke kun at danskere kører til de store butikskæder i byen, eller en tur over grænsen. Der var engang hvor den lokale købmand, slagter eller bager kunne leve af at sælge dagligvarer, men som tiden gik, kom der flere og flere regler, og der skulle bruges mere og mere tid på at lave papirarbejde. Så kom EU eller EF som det hed engang, og nu blev de mange regler til ENORMT mange regler, som tog livet af den lokale købmand, slagter m.v. Nu skulle der ikke længere bruges meget tid på papirarbejde, men timerne nærmede sig måske efterhånden til en fuldtidsstilling.  De små butikker dengang, var ikke i stand til at honorere de regler som blev udstedt, som ofte betød at man skulle udvide butikken, hvilket der enten ikke var penge til, eller også var det ikke fysisk muligt. I dag er det ikke nok at have "købmandsgener", man skal evne at kunne sætte sig ind i så mange regler, at det er et studie som man aldrig bliver færdig med. Jeg tror faktisk der findes ildsjæle som har lyst til at drive et lokalt "service kontor", hvor de ikke tænker på at de måske har hvad der svarer til 2 fuldtidsjob, men inden den slags kommer af tegnebrættet, er "service kontoret" druknet i regler og EU forordninger.

Dette indlæg er ikke skrevet som for eller imod EU, det er en helt anden diskussion, men for at fortælle lidt om en af grundene til at de små butikker udddøde/uddør.

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg kan egenligt godt se personen funny.ideas ide i en kombination med min ide om nul profit mod medlemskab.

Hvis en by med 210 husstande laver en andelsklub og betaler 600 kr. hver per måned mod nul profit. dvs. 126000 i omsætning hvis man laver det rent online med levering til døren for 40kr. per levering, så gætter jeg på at hver husstand vil betale 80kr. om ugen for 2 leveringer (nogen mere nogen mindre) dvs. der er 210 gange 2 pakker /7dage = 60 pakker per dag. Dvs. daglig indtægt 2400kr.

Deraf betaler du to pensionister (?) 750 hver for at pakke 30 pakker hver især, så har de 10 minutter til hver pakke og kan gøre mellem 11-16. Fra kl. 14-17:30 lader du 3 bude 14-18år aflevere 20 pakker hver a 10 kr. per levering (de ligger jo på rute). så koster levering 600 kr. per dag. 

Så tjener købmanden faktisk 300kr. per dag på slet ikke at holde åben - så han kan koncentrere sig om indkøb og webshop/personale, og det har han så 119000 kr. til at aflønne sig selv og administrationen plus 16000 til husleje per måned.

For kunden er varen leveret inden aftensmaden skal laves, til billige penge. 

Fra Marienlyst
Tilmeldt 24. Apr 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er trist udvikling for de mindre samfund.

Foelger lige med på sidelinjen

Fra danmark
Tilmeldt 4. Sep 13
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Tanken om et servicekontor er måske ikke dumt.  Der er mange services som kan gøres til en lille forretning og mange penge små gør .....

Dette må for mig gerne blive i offentlig tænketank for ide til indkøb og service i lokalsamfundet. lad os få nogle input.

1/ indkøbsservice.    

2/ Sociale service for eks. ældre.

3/post

4/ pakkecentral hvor man kan afhentet og sende pakker ( pakkeshop gls) osv.

5/ ...

6/ ...

Det kunne være sjovt om nogle kan hjælpe med at få denne liste udviklet.  

 

Fedt med en økonomisk vinkel. der er jo ingen der sige dette skal være en million forretning, men hvem ville ikke finde en sjov levevej....

En dag når der er 200 service kontor og de indgår samarbejde,  kan der også laves indkøbsaftale på mange ting. fra storkøb af toiletpapir, forsikringer. benzin mm.

Husk dem der har netværker har afgang til kunde = omsætning.  noget som alle gerne vil have del i

En sjov tanke komme fra min barndom hvor min far (købmanden). Havde en plakat på døre om bestilling af spitkylling (dybfrost) de skulle bestilles og betales. med levering på en fastdag hvor der kom en frostbil og alle stod i kø for at afhente deres køb ......  Denne kunne jo også gøre med anden. eks toiletpapir. Øl . Vin . Brænde,

 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)