Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan firmaet hjælpe med et lån til indgåelse af medejerskab?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Apr 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Efter 7 år i en ejerledet virksomhed er jeg blevet præsenteret for muligheden for at købe 10% og dermed blive medejer.

Der findes mange muligheder for at finansiere dette køb, men jeg er blevet gjort opmærksom på en måde som jeg finder attraktiv, og som jeg gerne vil have verificeret herinde.

Det forlyder at virksomheden kan kan hjælpe ved at tage lån i egen bank på den nye medejers vegne. Et lån som afhændes ved en årlig tilbagebetaling og på baggrund af opgørelsen af resultatet. Dermed stiller firmaet også sikkerhed for lånets størrelse og belaster dermed ikke undertegnede.

Er dette en gangbar vej at indgå partnerskab? Og hvordan håndteres det i praksis?

Jeg hører gerne fra jer.

 

Mvh klc/

Tilmeldt 6. Apr 15
Indlæg ialt: 14
Fra  IDEAH Law House ApS Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Det afhænger af, hvilken selskabsform der er anvendt til virksomheden? 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig

Er der tale om kapitalselskab kan det ikke gennemføres, men andre former for selskaber kan det være muligt for.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:
Er der tale om kapitalselskab kan det ikke gennemføres,

Er du sikker på at det beskrevne setup ikke kan passes ind under de nu mere lempelige regler om selvfinansiering i selskabsloven?

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det kunne det muligvis, men det skal være på markedsvilkår for at det ikke klassificeres som ulovligt. Jeg lægger særligt mærke til bestemmelsen om at lånet tilbagebetales på baggrund af resultat. Måske er det udbytte der tænkes på

Tilmeldt 24. Apr 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres indlæg.

Der er tale om et A/S, og det er naturligvis af udbyttet der tilbagebetales.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Som du nok har kunnet læse dig frem til er det en mulighed.

Få et skriftligt forslag fra nuværende ejere omkring dette og præcenter det for en rådgiver (revisor/advokat), for at få deres vurdering af tilbuddet :)

Tilmeldt 20. Mar 15
Indlæg ialt: 23
Fra  Vendersbo Equity IVS Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Så længe det sker på markedsvilkår, jf. selskabslovens § 209, jf. sammen lov § 206 - dog vil tilbagebetaling via udbytte højst sandsynligt være i konflikt med begrebet markedsvilkår.

Det vil være min umiddelbare vurdering at den konstruktion ikke holder

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad med aftale om fast tilbagebetaling, samt at evt udbytte for kapitalandel går til nedbetaling af lånet?

Tilmeldt 24. Apr 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen i bund og grund handler det om at sample kapital, uden at skulle stille sikkerhed i eget hus m.v.
Virksomheden nuværende ejer har, udover min fremtidige loyalitet og arbejdskraft, også en interesse i at realisere en del af firmaet til egen vinding i hans holdingselskab. På mange områder er dette en interessant mulighed for begge parter, og det skal selvfølgelig gå efter reglerne.

Jeg er bare i tvivl om hvad der kan lade sig gøre, hvordan man bærer sig ad med at komme fra ord til handling og i hvilken rækkefølge tingene skal tages.

Mvh. klc7 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)