Er den faktura I sender lig med faktura fra underleverandør + moms, eller bliver der lagt et beløb oveni? Overfor hvem har kunden reklamationsret? |
SeverinSvendsen:Vi formilder blot kontakten og betalingen, og der er tale om momspligtige ydelser. Kunden køber ydelsen fra underleveranderøren, og ikke os. Jeg tror det er nemmeste for alle parter hvis underleverandøren er momsregistreret.
Hvorfor overvejer i ikke at anvende udlægsordningen, så i viderefakturerer ydelsen til samme pris som leverandøren tager for den. Efterfølgende sender i selv en faktura til leverandøren på formidlingsprovision som er jeres fortjeneste på den konkrete handel.
Så skal i ikke tage højde for momsen, så er det i princippet en særskilt problemstilling hos leverandøren og kunden. Om de skal ligge moms på ydelsen fra starten afhænger så umiddelbart kun af om de som leverandør er momspligtig. Og for kunden er situationen den samme, de kan kun få fradrag hvis der er moms på ydelsen fra start, uanset om hvad jeres momsmæssige status som formidler er.
Og i skal umiddelbart heller ikke selv lægge moms på provisionen, den burde være fritaget efter ML § 13, stk. 1, nr. 11