Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb og salg af genbrug med alm moms

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Oct 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg overvejer at tilføje lidt genbrugsartikler i min blomsterforretning og har læst op på reglerne vedr moms af brugte varer. 

Som jeg forstår det, kan man åbenbart vælge at benytte brugtmomsordningen eller ej, og jeg vil faktisk helst bare holde mig til den almindelige momsordning, så jeg sælger alle mine varer til alm momssats.

Så jeg vil gerne lige have bekræftet om jeg fx

kan købe en vare i en genbrugsbiks og få en regning som jeg kan trække fra, som alm købsmoms, fx varekøb 100kr, heraf købsmoms 20kr

og så derefter sælge varen igen med alm salgsmoms,

fx varesalg 300kr, heraf salgsmoms 60kr?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

du kan kun trække moms fra hvis der er moms synligt på regningen fra en momsregistreret sælger. Aldrig ellers - så ikke hvis du har kønt den af privat eller genbrugsbiks uden moms på regningen. Så er det bare hele beløbet som udgift og så skal du lægge moms på salget - ellers skal du bruge brugtmoms som forklaret her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html  Du må aldrig selv "beregne" moms af noget som helst - moms er KUN fradrag hvis den er på regningen fra en dansk momsregistret

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 07:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Blomsterbiksen:

Som jeg forstår det, kan man åbenbart vælge at benytte brugtmomsordningen eller ej, og jeg vil faktisk helst bare holde mig til den almindelige momsordning, så jeg sælger alle mine varer til alm momssats.

Helt på tråd med John, der er ikke fradrag for købsmoms hvis varen er købt hos en ikke momsregistreret virksomhed.

 

Men du må gerne anvende både brugtmoms og alm. moms i samme virksomhed. Altså drive din blomsterforretning ved brug af den almindelige momsordning, også i en del af butikken så sælge brugte varer og anvende brugtmomsordningen på de varer.

Men det afhænger selvfølgelig af hvem du køber de brugte varer af, hvis du køber af primært privatpersoner eller ikke momsregistrerede virksomheder så er der en god værdi ved at anvende brugtmomsordningen for de varer.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)