Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor set domæne med "æ" underligt ud?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 22. Feb 07
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige lanceret hjemmesiden http://græskmad.dk.

Det undrer mig at domænenavnet i for eksempel wordpress' backend opgives til "http://xn--grskmad-nxa.dk". Det må selvfølgelig handle om at domænenavnet indeholder et "æ", men hvorfor lige den underlige syntaks?

Har det nogen praktisk betydning? Jeg ved godt at mange anbefaler at man undgår specielle tegn i domæner, men det har altid irriteret mig at bruge fx ae i stedet for æ i domænenavne, så jeg har valgt den rigtige stavning - specielt fordi jeg udelukkende henvender mig til danske brugere.

Er der nogensinde nogle, der vil støde på den underlige adresse, eller er det bare en teknikalitet jeg ikke behøver tænke mere over?

På forhånd tak.

Ferie i Grækenland til sommer? Overvej Sifnos - en autentisk og charmerende perle i Det Græske Øhav. Tjek denne rejseguide: Sifnosguide.dk

Fra Ballerup
Tilmeldt 23. Jul 12
Indlæg ialt: 228
Fra  WebHosting A/S Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Wolsing:
Er der nogensinde nogle, der vil støde på den underlige adresse, eller er det bare en teknikalitet jeg ikke behøver tænke mere over?

Hej

Dengang man designede DNS systemet, det som ligger til grund for domænenavne, lavede man det således at kun tegnene

a-z

0-9

- .

kunne bruges. Man har derefter lavet det som man kalder "localized domain names", problemet med dette er at DNS serverne stadig kun forstår ovenstående, derfor oversættes det til xn-- formatet, også kaldet "PUNYCODE". Du kan læse mere om dette her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Punycode

Mvh WebHosting A/S

 

 

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du søger på æøå domæner på google kan du læse en masse om fordele og ulemper.

Den korte forklaring er at domænenavne, som indeholder tegn, som ikke indgår i det engelske alfabet omskrives. Dette kaldes idn domæner og den "underlige" syntax kaldes punycode.

En ren dansk hjemmeside, der er sat rigtig op giver ikke problemer, men nogle onlinesystemer laver ged i indtastede links, så du kan miste besøgende og linkjuice fra andre hjemmesider.

Du kan heller ikke bruge domænet til e-mail.

Fra Ballerup
Tilmeldt 23. Jul 12
Indlæg ialt: 228
Fra  WebHosting A/S Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten Hansen:
Du kan heller ikke bruge domænet til e-mail.

Hej

Det kan du i princippet godt, det ser dog ikke så smart ud med

kurt.kubik@xn--grskmablablad-nxa.dk osv

:-)

Mvh WebHosting A/S

 

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

WebHosting Support:

Det kan du i princippet godt, det ser dog ikke så smart ud med

kurt.kubik@xn--grskmablablad-nxa.dk osv

:-)

Det er korrekt at punycode-udgaven af domænet rent teknisk kan benyttes til e-mail, men det 100% ubrugeligt i praksis.

Det korrekt stavet idn domænenavn kan ikke benyttes.

Fra Ballerup
Tilmeldt 23. Jul 12
Indlæg ialt: 228
Fra  WebHosting A/S Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Har lige checket om ae varianten af domænet er ledigt, og det er det, kan bestemt anbefale at du registrerer det til at sende/modtage e-mails på, det højner seriøsiteten lidt hvis du skal bruge det kommercielt.

Mvh WebHosting A/S

Fra Vejle
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 1451
Skrevet kl. 19:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Registrer domænet graskmad.dk eller graeskmad.dk og brug en af dem til mail, det er som oftest det man gør når man har et æøå domæne i forhold til mail.

Best regards

Kim

Tilmeldt 22. Feb 07
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg registrerede graeskmad.dk med det samme, jeg så jeres svar. Der er dog så lige gået en times tid før den er gået igennem.

Hvad er så det smarte at gøre nu? Lægger jeg bare alt indholdet over på det nye domæne og laver en 301 redirect fra det gamle? Hvad med alle de steder på mine andre domæner, hvor jeg linker til domænet med æ? De skal vel i princippet også laves om selvom jeg laver en 301?

Eller er det smartere at beholde indholdet på domænet med æ og lave en 301 redirect fra domænet med ae?

/Martin

 

Ferie i Grækenland til sommer? Overvej Sifnos - en autentisk og charmerende perle i Det Græske Øhav. Tjek denne rejseguide: Sifnosguide.dk

Tilmeldt 22. Feb 07
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tænker bare, at uanset hvad, så havner folk jo det rigtige sted pga. 301'eren. Men hvad er smartest mht. SEO?

Ferie i Grækenland til sommer? Overvej Sifnos - en autentisk og charmerende perle i Det Græske Øhav. Tjek denne rejseguide: Sifnosguide.dk

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Du bør lægge indholdet over på ae, så du slipper for problemer og lave 301 redirect fra æ -> ae.

Eksisterende links fra andre sider vil så blive redirected og fremover bør du primært linke til ae.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)