Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Måske eller måske ikke ?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra 3060
Tilmeldt 11. Feb 15
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Dette handler om borgere som er ledige grundet en eller flere former for sygdom, som Danmark forsøger at hjælpe tilbage på arbejdsmarkedet igen. 

Lad mig for en god ordensskyld nævnte at alle kan blive ramt, både psykisk som fysisk og nogle kan så ikke klare sit gamle fag og må finde nye områder, mens andre kun kan klare et mindre timetal  enten i den vante branche eller i en ny.

Det er jo folk med alle mulige forskellige kompetencer som bliver ramt, lige fra den som blot kan side/stå og pakke nogle få timer om ugen til jurister med international erfaring, som skal tilbage på arbejdsmarkedet efter sygsom og mistet netværk og kundegrupper.

Der findes forskellig ordninger bl.a. virksomhedspraktik typisk varende fra 4- 13 uger som er uden omkostning for en virksomhed og så er der  4 ugers praktik med f.eks. efterfølgende 6 måneders løntilskud som koster ca. 50 % af den normale udgift ( og her er borgeren fuldt ud arbejds duelig) 

Så er der den sidste som hedder fleks job og her får man kr. 20.000 i tilskud efter 9 måneder hvis den effektive arbekdstids hos borgeren vurderes til 10 timer eller derunder om ugen.

D.v.s. at hvis en borger ansættes i 12 timer ugentlig og arbejdsevnen bliver vurderet til 70 % så er det effektive time antal = 8,5 timer som så er det man betaler for og opnår så en bones på kr. 20.000 og man kan godt flere i fleksjob på samme tid.

Idag er det ofte firmaer som har 5 eller derover ansatte, som benytter sig af ovennævnte ordninger,,, 

Det jeg tænker er at når mindre eller helt små firmaer skal udvide, så bliver de oftes nødsaget til at finde en fuldtidsansat og det er dyrt og mindre let er det at finde en deltids.

Bruger man fleksjobsordningen så kan få  5 -10 timer effektivt,  hvis det er det som er behovet og som man kan skræddersy med flere ( hvis plads findes) og medfølgende kr. 20.000 bonus.

Derudover var der jo også den omkostningsfrie praktik uden krav om ansættelse, fra 4 til 13 uger.

Mit spørgsmål til jer som har en virksomhed, uanset størrelse - ville det være noget som i ville benytte jer af hvis i kunne få "serveret match borgere" 

Og sluttelig vil jeg nævne at der altid vil laves et uforpligtende møde mellem dig og  borgeren.

Fra Discover

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad  er grunden til dit spørgsmål?

Fra 3060
Tilmeldt 11. Feb 15
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er som sådan flere grunde, som jeg også kommer lidt ind på

1)

Har man behov for udvidelse af arbejdskraft, så bliver det typisk via en fuldtidstilling, som er hamrende dyrt, hvorimod at bruge f.eks, fleksjob med samme kompetancer, kan ansættelse ske på et langt lavere timeantal og endda med bonus og dermed give en ekstra energi til de små - fremfor at det er de store som napper ,,, 

2) 

Hvis en lille virksomheds ejer, selv skal gøre ikke salgsfremmede arbejde 10 timer om ugen, så kunne der være betydelig gevinst ved at ansætte en person på det timetal og så selv bruge tid på det som skaber vækst i firmaet.... og det samme gælder for den gratis virksomhedspraktik, som både viser at man er en social ansvarlig virksomhed og senere, når man så har brug for en ekstra ansat, så kender man nogen,

3)

Jeg tror at de små / nye virksomheder kan få en god opvind - ved at bruge den mere eller mindre gratis  og erfarne arbejdskraft, som idag  typisk tilfalder de større virksomheder.

4) 

Min egen tanke er at jeg vil lave en mulighed for at de helt små kan få en oversigt over ledige borgere og dets kompetencer m.v.  og igen hvorfor arbejde 50 - 70 timer selv inden der bliver ansat...

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Discover :

Der er som sådan flere grunde, som jeg også kommer lidt ind på

1)

Har man behov for udvidelse af arbejdskraft, så bliver det typisk via en fuldtidstilling, som er hamrende dyrt, hvorimod at bruge f.eks, fleksjob med samme kompetancer, kan ansættelse ske på et langt lavere timeantal og endda med bonus og dermed give en ekstra energi til de små - fremfor at det er de store som napper ,,, 

Med andre ord; udnytte udsatte borgere og dræne statskassen, og så er det vel heller ikke SÅ hamrende dyrt at ansætte folk på reelle vilkår. Du bestemmer jo selv timetal som arbejdsgiver

2) 

Hvis en lille virksomheds ejer, selv skal gøre ikke salgsfremmede arbejde 10 timer om ugen, så kunne der være betydelig gevinst ved at ansætte en person på det timetal og så selv bruge tid på det som skaber vækst i firmaet.... og det samme gælder for den gratis virksomhedspraktik, som både viser at man er en social ansvarlig virksomhed og senere, når man så har brug for en ekstra ansat, så kender man nogen,

Igen..... gratis arbejdskraft frem for at sørge for at ledighedstallet reduceres

3)

Jeg tror at de små / nye virksomheder kan få en god opvind - ved at bruge den mere eller mindre gratis  og erfarne arbejdskraft, som idag  typisk tilfalder de større virksomheder.

Hvorfor tror du det kun er store virksomheder der kan benytte virksomhedspratik og fleksjobbere? Det sker alle steder. Og hvordan tror du man som ledig synes det er at skulle arbejde fuld tid for dagpengesats - ren udnyttelse.

Man vil gerne have erfarne medarbejder, men ikke betale for det.

4) 

Min egen tanke er at jeg vil lave en mulighed for at de helt små kan få en oversigt over ledige borgere og dets kompetencer m.v.  og igen hvorfor arbejde 50 - 70 timer selv inden der bliver ansat...

Den oversigt ligger jobcentrene inde med, og der kan virksomhederne jo bare henvende sig. Jeg kan ikke sen nogen gyldig grund til at private også skal til at blande sig på det område.

Som ledig, og på kanten til at miste dagpengene, kan jeg se frem til "aktivering" af en slags, uden garanti for et fast job efterfølgende - så jeg ved ikke lige hvor socialt ansvarligt det er. 3 måneder i virksomhedspraktik giver ikke flere penge i posen og tæller heller ikke med som reelt arbejde

Fra 3060
Tilmeldt 11. Feb 15
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Dine svar var forventet.

1) 

Der er ingen udnyttelse overhovedt tvært imod - en borger på f,eks, fleksjob, skal have mindst den overenskomstmæssige løn pr. effektiv time -  så borger kommer ud i arbejdssamfundet blandt andre  og tjener så mere end ved blot at blive overladt til førtidspension, som i gamle dage

Givet det kan være dyrt at ansætte en på fuldtid, hvis der reelt ikke er brug for det  -  den mindste samlede omkostning på fuldtid er vel på omkring 20.000 til 22.000

Ja korrekt at at en arbejdsgiver selv kan bestemme antal timer -  men hvor mange normalt funktionsdygtige tror du vil arbejde måske blot 10 timer pr. uge det er nok = 0 -  så derfor er fleksjob win win, da de kan fylde de små huller ud.

2)

Det kan godt ses som gratis arbejdskraft at tage imod fuldtids praktikanter, men det er vigtigt at ledige ikke glemmer at fungerer på en arbejdsplads + at det giver netværk.

Afhængig af hvor godt macth som sker, så bliver folk også fastansat bagefter..  

3) 

Fleksjobbere får mindst overenskomstmæssig løn  -  så tal slet ikke om udnyttelse på det område. og er det en advokat på fleks så er det nok 325 kr. pr. time mod 100 uden fleks.

På dagpenge så er der kun 4 ugers virksomhedpraktik  - er DET så slemt ????  og tror du ikke det er meget sundt lige at få lidt træning i at arbejde og begå sig... og arbejds giver ved ikke på forhånd om det bliver bøvl eller succes, så det er også en investering af tid fra arbejssgiver.

Klart at firmaer oftes vil have erfarne medarbejdere og dem som har midlerne betaler klart hellere det end at spille på de usikre kort  - men at tage imod en fleksjobber eller en gratis praktikant er på ingen måde  en gratis omgang tidsmæssigt for et firma.

4 )

Idag er det ikke jobcentrerne som hjælper med at skaffe ledigde job eller i praktik  -  men de bruger private aktører og det har de brugt i flere år

I dag sker det via telemarketing at der enten skaffes job eller praktik eller løntilskudsjob  hos virksomheder, hvor der så laves et uforpligtigende måde hvor både borger som virksomhed har retten til at sige nej TAK.

Jeg VED at det ofte er de større virksomheder som har tilgangen og jeg kan ikke forklare helt dybt her hvad min mision er  -  men det jeg vil er at få de helt små med, som har ambition til at vækste og så er det da genialt at man kan få medarbejdere som passer til til det timeantal der er brug for. 

Ja fakta ligger hos jobcentre omkring ledige - men virksomheder tænker ikke så langt da de har og skal have fokus på det de er sat verden for og derfor har jeg en idé til at firmaer let kan få et overblik til ledige match borgere,,, 

Og jeg mener helt klart at en hel del  små og nystartede kan finde meget match derude, som senere kan give et  netværk til begge parter...

Til dig personligt, så inden du kommer på kontant hjælp har du muligheden for et ½ eller et helt år, hvor du kan få de kurser du vil og søger du et arbejde som du kan få garanti ansættelse for - vil din kommune opfylde de krav til opkvalificering du mangler -  så klag ikke over alle de andre..

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)