Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ret til at stifte gæld i I/S

Side 3 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, man kan ikke opdele den solidariske hæftelse på nogen måde. 

Ja, interessentskabskontrakten er et internt styringsredskab. Ikke et internt hæftelsesredskab. Dog behøver man jo ikke eje 50/50 hver.

Når jeg taler om at direktøren i mit eks evt kan komme til at betale i sidste ende alene, er der tale om et erstatningsansvar, direktøren har overfor I/S'et efter han har handlet i strid med kontrakten. Alle hæfter stadig solidarisk overfor tredjemand. Når i kun er to betyder det fx at du kan komme til at lægge ud for hele den disposition, du ikke er enig i - for derefter at prøve at få den ind igen ved din medinteressent.

Hvis du vil begrænse din hæftelse på nogen måde, skal du oprette et kapitalselskab. Du kan jo aldrig sikre dig helt mod en partners dispositioner. Men ved et kapitalselskab vil der i det mindste være et maksimum for hæftelse og du ville kunne registrere tegningsregler overfor tredjemand.

I kan også vælge at samarbejde bag hver jeres firma. 

Tilmeldt 3. Jan 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror konklusionen bliver at vi opretter et IVS istedet. Vi er begge lidt bange for den solidariske hæftelse, og vil egentligt gerne begrænses til kun at hæfte med egenkapitalen.

Jeg takker mange gange for at belyse dette og samtidig gøre os meget klogere:)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

overvej lige også ApS - men ellers er her en E-BOG OM IVS I DETTE LINK som let læst på tablet eller computer - både har de gode og dårlige sider med - let læst men vigtig viden for jer synes jeg, så I ikke glemmer vigtige punkter - med huskeliste og med de forskelle der faktisk er på ApS og IVS - lovpligtige ting at ha med osv 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

En I/S kontrakt gælder altid og kun inter partes (altså mellem parterne) og ALDRIG overfor 3. parts. Så nej, du kan kun slippe for at hæfte for gælden uden samtykke hvis 3.parts er i ond tro. At du sender kontakten til erhvervs styrelsen gør ikke dermed 3.parts til at være i ond tro.

Hvis du ikke vil hæfte så overvej komanditselskab, hvor kun én hæfter og de andre hæfter kun med indskudt kapital Er en god løsning hvis den ene part er mere "all in" på projektet end den anden :)

Side 3 ud af 3 (24 indlæg)