Jeg sidder og er i gang med indberette årsrapport for et par IVS'er. I balancen er der lavet afrundinger, hvilket vil sige at hvis jeg skriver min passiver og aktiver ind vil passiverne i alt være lig med 1 kr. højere end mine aktiver. Hvordan skrives dette ind eller hvordan skal jeg gøre?
Derudover skal jeg også skrive noget om anvendt regnskabspraksis, hvilket jeg ville høre om nogle havde nogle eksempler på?
at lave årsrapport er ikke så let som nogen tror så ofte ville jeg råde til at lade en der kan gøre det
Jeg forstår ikke at dit regnskabsprogram har tilladt en ubalande på 1 krone og den skal rettes. Det vil normalt slet ikke være muligt - gad vide om din bank stemmer på øre? Det kan være noget øreafrunding, men det burde ikke være muligt at bogføre uden en balance der - balancerer
En balance fejl på 1 krone kan teoretisk dække over en fejl på 101.000 kr i aktiver og 100.000 kr i passiver, så den skal findes.
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Derudover skal jeg også skrive noget om anvendt regnskabspraksis, hvilket jeg ville høre om nogle havde nogle eksempler på?
Hvis du går ind på CVR kan du downloade massevis af eksempler på "anvendt regnskabspraksis". Men kunsten er jo her at du selv ved hvilke principper du har lavet dit regnskab efter.
Hannover har givet mig et svar, og man kan enten fjerne ørene eller runde op.
Og regnskabet stemmer.
ja for Caspers problem var ikke at balance ikke stemte med 1 krone eller andet. Passiver og aktiver var helt ens og alt så fint nok ud - det var bare, at der ikke kunne skrives øre på rapporten - så det er bare at runde op (eller fjerne øre beløbet)
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Afrundinger er ikke en ukendt problematik, og kan give grå hår når der også er krydsreferencer til flere noter :). Men lidt øvelse afhjælper som regel problematikken :)