Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af IvS med prompte omdannelse til ApS

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino-brugere.

Jeg har planer om at oprette en virksomhed, hvor der af opstartskapital skal bruges omkring 125.000 kroner.

Som udgangspunkt var min plan at oprette et ApS, hvor jeg kontantindskød de 50.000 kroner, der kræves som kapitalgrundlag og derefter investere de 50.000 kroner i noget af det udstyr, der kræves for at drive virksomheden.

Problemet er bare, at jeg ikke har 50.000 kroner på hånden, hvilket kræver, at jeg er nødt til at tage et privat lån, før virksomheden oprettes. Der er dog ikke en særlig optimal rente for forbrugslån.

I stedet tænkte jeg, at man kunne registrere virksomheden som IvS med et indskud på 1 krone og derefter tage sig et erhvervslån med en mere gunstig rente på enten 50.000 eller de fulde 125.000 og med det samme omdanne virksomheden til ApS.

Det skal siges, at jeg opretter et holdingsselskab som ApS og ruller kapitalgrundlaget ned i et nyt driftsselskab, som også er ApS (for skattemæssige fordele).

Er der nogen ulemper ved først at oprette IvS og derefter omdanne til ApS kontra at tage sig et forbrugslån med dårligere rente og direkte oprette virksomheden som Aps?

På forhånd mange tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal ikke stifte IVS for at omdanne - det koster og kræver jo at den frie (ikke belånt) kapital er 50.000 (efter skat om du vil)

du kan ikke lade selskabet låne til sin kapital for så har det samme gæld som penge og det giver jo 0 kapital, og har du tilmed brugt noget af lånet til udgifter, så har du negativ kapital

Du kan låne privat og bruge de penge til at stifte med

Jeg tror ikke et lån i selskab bliver billigere end privat. De vil kræve personlig sikkerhed og samme rente TROR jeg

Hvis du vil stifte IVS kan du for 44 kr + moms hente ebogen IVS Iværksætter selskaber som bringer dig mere forståelse for selskabsformen og kapital krav https://www.saxo.com/dk/ivs-ivaerksaetterselskab_pdf_9788740430066 

Ellers lyder det for mig, med dit behov, som at du skal låne i alle fald 50 t privat og bruge til at stifte ApS og så tage den derfra, men læs om IVS og se om du alligevel kan bruge det

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan ikke ud fra det oplyste konkludere om IVS eller ApS er det korrekte for dig, ej heller om det skulle lykkes at optage privat lån på kr. 50.000!

Som jeg læser teksten, så skal du bruge alle de kr. 50.000 til køb af driftsmateriel. Med et ApS står du med den reelle risiko at tabe kapital via enten straksafskrivning eller ved afskrivning kombineret med at driften i 1. regnskabsår kan have negativt resultat. Er det tilfældet vil du være bedre tjent med et IVS med en lidt mindre kapitalstørrelse, og så resten indskudt til en overkurs eller som finansiering.

Konkret vil det kæve et nærmere kendskab til setup og forventet drift, at skulle rådgive dig om hvorvidt IVS eller ApS er det korrekte for dig.

Fra Aalborg
Tilmeldt 5. Mar 13
Indlæg ialt: 104
Fra  www.letswork.dk Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du ville alligevel også skulle kautionere personligt for de penge du ville skulle låne i virksomheden. 

www.letswork.dk - Bringing brains to business!

Tilmeldt 20. Apr 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

"Med et ApS står du med den reelle risiko at tabe kapital via enten straksafskrivning eller ved afskrivning kombineret med at driften i 1. regnskabsår kan have negativt resultat."

Så hvis jeg køber udstyr og værdien forringes, så kan kapitalgrundlaget altså ædes op? Hvis jeg har 125.000 kroner i udstyr (teknisk udstyr), der forringes gennemsnitligt med 20 % om året, så kan jeg regne med, at jeg stadig bibeholder 50.000 kroner som kapitalgrundlag i ca. 4 år frem (125000*0.8^n), såfremt jeg ikke har driftsunderskud?

Jeg har prøvet at søge lidt på det selv, men jeg har svært ved lige at gennemskue det.

På forhånd tak.

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

'Gyllestav,

jeg syntes at du med dit sidste indlæg komplicerer tråden.

Hvad ønsker du egentlig svar på?

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Tilmeldt 20. Apr 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Mere simpelt: Hvis jeg køber teknisk udstyr for det kapitalgrundlag, jeg har indskudt, skal jeg så holde øje med om værdien af det tekniske udstyr forringes, så jeg bibeholder mit kapitalgrundlag på 50.000 kroner?

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil give dig mit standard svar. Som jeg giver til alle nystartet virksomheder.

'Koncentrer dig om at skabe noget omsætning/salg'. 

'Indkøb de aktiver og omkostninger som er nødvendige'.

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

enig med Stig - men ja du skal jo holde øje med kapitalen for falder den så den under 6 mdr er faldet til under 50% af den du har besluttet fra start, så skal du ha generalforsamling og vedtage hvordan den så kommer op - Det er jo ikke noget der sker år 1 - men JA du skal da lige holde øje med kapitalen og endnu vigtigere måske, med kapital beredskabet - så du ikke risikerer at forsætte gældssætning efter det burde være klart du ikke kan betale dine køb

At tænke 5 år frem - helt uden overskud i de år, synes jeg nok også er at komplicere ganske meget. Tag en revisor eller bog"mand" i hånden i starten så du kan få besluttet den bedste start

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)