Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan giver jeg mine kunder videre uden at give køb på dem?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Apr 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg er helt ny her, men håber I kan give mig lidt vejledning.

Jeg arbejder for den danske afdeling af et lille, udenlandsk firma. Indtil videre er jeg tilknyttet som freelancer uden kontrakt, men jeg står for alle deres opgaver i Danmark. Firmaet, som har ansat mig, arbejder med konceptuel kommunikation og det er deres koncept, der gør dem unikke. De har i midlertid spurgt mig, om jeg kan hjælpe dem med at skaffe flere danske kunder. Desuden har et par af mine tætte kunder kontaktet mig, for at lære mere om dette koncept. Det er lidt problematisk, da jeg selv har freelancet i kommunikationsbranchen i et par år - og selvfølgelig har kontakterne og kunderne, men jeg har ikke rigtig lyst til at "give dem væk" til min nye arbejdsgiver uden at få noget igen.

Hvad skal jeg gøre?

Som jeg ser det, har jeg tre alternativer:

1) Da jeg ikke er bundet af en kontrakt, har jeg mulighed for at smutte fra min position, lave et lignende kommunikationskoncept og selv udvikle det her i Danmark som en konkurrent. Det er ikke særlig venligt, da jeg p.t. er et bærende element i deres organisation her i DK. Samtidigt vil jeg gå glip af deres kunder og fremtidige opgaver.

2) Jeg kan forelægge dem min kundekreds og foreslå, at jeg vil starte et datterselskab i Danmark, som varetager danske kunder. Jeg vil så kunne bruge deres markedsføring og koncept, og vi vil skulle finde en løsning på, hvordan udgifter/overskud af datterselskabet skal fordeles imellem dem og mig. Det vil dog også give problemer, da de få danske kunder de har, har tegnet aftaler med deres firma, så på sigt vil datterselskabet (mig) og det udenlandske firma konkurrere om de samme kunder.

3) Jeg kan lave aftaler med kunderne enkeltvis og forlange en procentdel for denne kontakt. Problemet her er, at det ikke fremtidssikrer mig. Hvis dette koncept skulle vokse sig stort og åbne flere afdelinger i andre lande, har jeg ingen muligheder for at få del i det.

Jeg har svært ved at se en løsning. Kan det betale sig at samarbejde eller løsrive sig? Arbejde med, eller konkurrere? Hvordan kan jeg sikre min kundekreds, så jeg selv får part i en voksende forretning? 

Jeg ser frem til at høre jeres råd og mening.

mvh Anders

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart ser jeg da størst mulighed (og moral) i løsning 2. Ikke nødvendigvis som et datterselskab, men at du forelægger dem de mest nødvendige oplysninger om din potentielle kundekreds og I så forhandler jer frem til en kontrakt og en betaling, der vokser sammen med dine resultater.

Spændende, om der kommer andre på banen, der har mere erfaring med den slags ... :-)

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)