Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor meget skal forhandlere tjene på mit produkt (design) ??

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 15. Apr 15
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære aminoer,

Jeg har designet et produkt som skal produceres i to størrelser og to forskellige farver. Jeg skal selv stå for alt produktion, salg, marketing m.m.

Produktet skal distribueres via et uafhængigt netværk af forhandlere i Danmark, Europa samt lande udenfor EU, egen webshop samt messer / outlet. Jeg er MEGET forvirret over hvor meget forhandlere tjener på design produkter. Har talt med en ejer af en design forretning for at høre hvor omkring forhandler avancen ligger og hun sagde at de plejer at sige 50 % af produktets salgspris.

Mit produkt produceres i Denmark og der er en hel del håndværk i det, så købsprisen af produktet ligger på 150 kr for den lille, 200 kr. for den store, emballagen vil koste 100 kr. for den lille samt 125 kr. for den store. Salgsprisen forventes at ligge på 559,2 kr for den lille og 719,2 kr for den store (priser opgivet eksl. moms)

Hvis forhandlere skal have 50 % af salgssummen tjener jeg jo næsten ingenting på produktet. Har I nogen erfaringer med salg til forhandlere og hvor stor er forhandler avance i design branchen? Smile

Tilmeldt 11. Sep 13
Indlæg ialt: 62
Fra  dims Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey,

Jeg har for et år siden selv startet et lille designfirma med produktion i DK, så jeg kender udemærket dit problem:)

Kunderne forventer at skulle gange deres kostpris (ex moms) med 2,5 for at have udsalgsprisen (incl moms). dvs. at de vil give 400 kr plus moms for at have en udsalgspris på kr 1.000

hvis det drejer sig om ikke-mad varer - hvis det er mad er det 2,2.

Vi måtte selv leve med en meget begrænset avance på vores første produkt, da kostprisen blev meget høj - det var ikke nogen succes og kan ikke anbefales:(

100 kr. for emballage lyder meget højt, men nu ved jeg jo heller ikke hvor meget det fylder - på dette punkt kan det klart anbefales at undersøge markedet, da vi har fået tilbud på 40-50 kr for en kasse og er endt med at betale 3-4 kr, ved at gå lidt på kompromis.

Håber det giver mening, eller må du skrive:)

-Kim

Tilmeldt 12. Apr 12
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er fordi du i din priskalkulation kun har tænkt på dig selv, så at sige. Du har lagt en avance til din kostpris uden at tænke på at andre skulle sælge produktet.

Når du handler med forhandlere/detail skal du kalkulere på følgende måde: kostpris (din produktionspris, emballage osv som det koster dig når du har produktet i hånden) læg der til det du ønsker at tjene på produktet og dertil igen hvad produktet så skal koste, når forhandleren skal have sin fortjeneste.

et tænkt eksempel på et produkt

Din kost pris      100,-

Din fortjeneste    50,-

Det vil sige du sælger produktet til forhandler for 150,-

Hvis forhandleren vil tjene 50% på udsalgsprisen (altså hvad den står til i butikken) så skal udsalgs prisen være 300,- i eksemplet.

Gav det mening for dig? Jeg har handlet med forhandlere og detail i over 30 år, så kender de forskellige måder de kalkulerer på. Ellers er du velkommen til at give mig et kald på 53593157

mvh

Jørgen

 

Fra Vejle
Tilmeldt 2. Apr 15
Indlæg ialt: 21
Fra  Ollies Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Spændende tråd - følger lige med.

Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

I min branche, som er blomster og brugskunst, ligger kalkulationen fra 1,6 og op til omkring 3 (altså vores indkøbspris bliver ganget med den faktor)

I grossistledet til branchen er kan jeg se at kalkulationen af og til ligger på helt op til 4 og 6, dette kan jeg se, da jeg selv importere nogle af de samme varer.

Når jeg importerer til videresalg regner jeg sådan

varerens indkøbspris + fragt + håndtering (udpakning af container/ompakning)X 2 (x 2,5 hvis det er en vare hvor jeg ved at kunderne vil prøve at få rabat)

I dit tilfælde vil det betyde

Produktionspris (kr. 150.00) + Emballage (Kr. 100,00) + Fragt (Eks. kr. 10.00 pr. stk.) + Håndtering (Eks. kr.5,00 pr. enhed)

=kr. 265,00 x 2 = kr. 530,00 ( Din salgspris til butik) X 2 = kr. 1060.00 (Vejl.udsalgspris) hertil kommer fragt fra dit lager til butik

(beregn selv moms hvor det er nødvendigt)

Ovenstående er lidt forsimplet men brugbar, du kan jo selv rette til med rabatter, mængde rabatter, kommisionsalg osv.

Tilmeldt 15. Apr 15
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen,

Tusind tak for jeres svar! Det sætter jeg stort pris på! :) Har ikke troet at forhandlere tjente så meget på produkterne. 50 % og ja, endda mere hvis man skal gange med 2,5 lyder til at være rigtig meget. Det er jo netop producenten (mig) som står for alle udgifter (produktion, emballage, kataloget) og alligevel tjener forhandlere mere end selve producenten. Mine tanker er at tage kontakt til mindre og større interiør forretninger her i Danmark til at starte med, her tænker jeg Inspiration, Kop og Kande, Høgh, Kalejdoskop, Luxoliving m.m. Har I erfaringen med denne slags butikker? Vil de også forvente kostpris x 2,5 = udsalgspris inkl. moms)? Er meget forvirret, da jeg skal have mig besluttet mht. emballage. Tanken var at få lavet de her dyre æsker med magnet lukning og skum indsats men ja 100-125 kr. er alt for meget hvis produktet skal beholde salgspris og forhandlere også skulle tjene på det. Lauridsen84 har du et godt forslag til en leverandør til emballage og hvilke leverandører har du erfaringer med hvis jeg må spørge? Synes det var rigtig svært at finde nogen som både kunne designe og producere det. :)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :

IEASD:
Tanken var at få lavet de her dyre æsker med magnet lukning og skum indsats men ja 100-125 kr. er alt for meget hvis produktet skal beholde salgspris og forhandlere også skulle tjene på det. Lauridsen84 har du et godt forslag til en leverandør til emballage og hvilke leverandører har du erfaringer med hvis jeg må spørge? Synes det var rigtig svært at finde nogen som både kunne designe og producere det. :)

 

Det er jo helt vanvigtigt at bruge en så dyr emballage til et forholdsvis billigt produkt . Man kan faktisk få lavet meget smart (genialt) uden det behøves at koste en bondegård. Mange af de store bølgepap producenter har emballage konstruktører som hjælper dig gratis med forslag og demo modeller.

https://www.emballageservice.dk/raadgivning/specialemballage/specialemballage-pap/

http://www.smurfitkappa.com/vHome/dk/Innovation/Sider/Default.aspx

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

IEASD:
Det er jo netop producenten (mig) som står for alle udgifter (produktion, emballage, kataloget) og alligevel tjener forhandlere mere end selve producenten.

Du glemmer at forhandleren skal bruge en masse tid på vanskelige kunder som måske slet ikke køber varen i sidste ende,  de har store udgifter til husleje, kapital bundet i varelager ...osv.  måske er din avance ikke så stor, men du skulle også gerne sælge mange enheder. 

Fra København
Tilmeldt 7. Jan 11
Indlæg ialt: 24
Fra  towoo.dk Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Her er min erfaring

Designvare har en udsalgspris(prisen + moms) der er 2,5x butikkens indkøbspris.
Butikken køber for 100 kr og sælger for 250 kr

Inspiration, Imerco og Kop og Kande har mig bekendt ikke noget lager selv, men bruger en grossist/mellem-mand til dette. Hvis du selv skal sælge til disse kæder skal du fragtfrit kunne levere ordre af minimum 6 styk til hvert enkelt butik i f.eks. Inspirationskæden.

Det vil sige foruden omkostning til produktion og indpakning skal du også medregne lageromkostning og forsendelsesomkostninger.

Hvis du skal sælge til Inspiration, skal du igennem grossist før du når til en slutpris:
("Hvad du vil tjene" + "produktionsomkostninger" + "emballage"+"hvad du vil tjene") x 1,3-1,5 til grossisten x 2,5 til Inspiration -> og du har prisen kunden skal betale

Hvis du selv vil sende til Inspiration skal du lægge fragt oven i, så ca. 66kr/6styk =+11 kr oven i omkostningen per produkt

Hvis du vil sælge på din egen webshop/messer
(produktionsomkostninger + emballge + messe/webshop + marketing + fortjeneste) x (1,25)moms

Det er en tuff branche at komme ind i, og volume er din ven - håber det kan hjælpe

 

Tilmeldt 15. Apr 15
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 07:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for alle jeres svar, det giver en god overblik over hvordan jeg skal beregne priser og hvad jeg skal forvente i forbindelse med salg via forhandlernetværket. Mht. emballagen så bliver det helt klart kartonæsker, da æsker med magnetlukning og skumindsats bliver alt for dyre hvis jeg skal tjene bare lidt på produktet :)

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)