Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bilag nr og Faktura nr i samme serie

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Augustenborg
Tilmeldt 29. Jul 14
Indlæg ialt: 15
Fra  Capesolution Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg kom til at tænke over noget ang. nummerserien for bilag og faktura.

Må man godt have dem i samme nr serie?

Så man f.eks har faktura 36 som bilag 1 (salg), og jeg laver et køb til min virksomhed, som så får bilag 2, og et køb mere som får bilag 3, men så laver et salg (faktura 37) som så får bilags nr 4 i min mappe? 

Eller vil det være smart, at starte bilag nr med f.eks. 0001 og køre derfra, for ikke at "ramme" et faktura nr på et tidspunkt? 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper Christensen:

Hej,

Jeg kom til at tænke over noget ang. nummerserien for bilag og faktura.

Må man godt have dem i samme nr serie?

Så man f.eks har faktura 36 som bilag 1 (salg), og jeg laver et køb til min virksomhed, som så får bilag 2, og et køb mere som får bilag 3, men så laver et salg (faktura 37) som så får bilags nr 4 i min mappe? 

Eller vil det være smart, at starte bilag nr med f.eks. 0001 og køre derfra, for ikke at "ramme" et faktura nr på et tidspunkt? 

Du må gerne have to separate nummerserier, en til dine bogføringsbilag og en til dine fakturaer. Ofte er det nærmest praktisk umuligt ikke at have to forskellige nummerserier.

Desuden refererer de nummerserier til hvert sit område, og har som sådan ikke noget med hinanden at gøre. bogføringsbilagene dækker jo alle bilag i din virksomhed, hvorimod fakturabilagene er et isoleret del af din virksomhed.

 

Reglerne for dine bogføringsbilag findes i bogføringsloven, hvilken siger din bogføring skal følge god bogføringsskik. Hvilke de fleste er enige om, betyder du giver dine bilag fortløbende numre i den rækkefølge du bogfører dem, dette uanset om det er en udgående faktura, købs- eller udgiftbilag, bankoverførsler m.m.

Reglerne for dine fakturaer følger af kravene til en faktura (kan eksempelvis findes i momsbekendtgørelsen). Og kravet til nummerering er at dine fakturaer følger en nummerserie, så hver enkelt faktura kan identificeres hver for sig.

 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper Christensen:
Må man godt have dem i samme nr serie?

Hvad mener du med "samme serie"? I dit eksempel har du jo faktura-numre 36, 37,... og bilags-numre 1, 2, ... Mener du, smart at starte bilag på nr. 1001, 1002, ... eller?

Fakturaer kører i egen serie og er hver især jo også et bilag (for indtægt) og har derfor også et bilags-nummer. Jeg har tilfældigvis ikke samme nummerserier på fakturaer og bilag og kan da godt forestille mig, at det kunne give lidt forvirring ved clash.

Min erfaring siger mig i øvrigt, at det er smart, hvis serierne for bilags-numre og faktura-numre er højere end året før, f.eks. bilags-nummer 20150001, 20150002,.. henholdsvis fakturanumre 15001, 15002,... i år og tilsvarende 20160001, 20160002,... henholdsvis 16001, 16002,... næste år osv. Der vil således aldrig være forvirring over, fra hvilket år en given faktura eller et givent bilag stammer. Eventuelle kategoriseringer til arkivering eller sagsstyring etc. fra forskellige år vil så entydigt kunne referere til ét bilag, bare ved dets nummer.

Som du nok har set, skal serierne blot være fortløbende. Der er intet krav om, at de starter med nr. 1. 

Fra Augustenborg
Tilmeldt 29. Jul 14
Indlæg ialt: 15
Fra  Capesolution Skrevet kl. 07:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for respons, jeg fik svar på det jeg skulle :) 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)