Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ivs, ApS, A/S, enkeltmands?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Apr 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,
Jeg har lidt spørgsmål som jeg håber nogen herinde kan bidrage med rådgivning omkring. :-) da jeg synes der er masser af konstruktive svar at finde herinde!
Jeg har startet en enkeltmandsvirksomhed som tømrer.
Her kommer så lidt spørgsmål til rådgivning;
Jeg ønsker ikke at stå personligt til ansvar, altså ønsker ikke at privat bolig og bil, kan røres hvis det skulle gå galt,
Men jeg ønsker samtidig så lidt administrativt som muligt ( her tænker jeg bestyrelser, vedtægter osv.), hvilket selskabs model, er så bedst at vælge og hvorfor?
Samtidig vil jeg hører om mulighederne for a-kasse som selvstændig?
Har brugt en lang periode på at læse og undersøge, omkring disse ting men synes ikke helt at jeg finder overskuelige svar, og efterhånden er forvirringen total! Der er jo masser af fordele ved alle slags selskaber, men det ville være fantastisk med Råd fra nogen som har stået overfor samme valg!
Ha en go dag derude;-)

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

R H T:
Der er jo masser af fordele ved alle slags selskaber, men det ville være fantastisk med Råd fra nogen som har stået overfor samme valg!

Jamen, alle selvstændige har jo stået overfor det valg på et tidspunkt. Vi valgte selv enkeltmandsvirksomhed, fordi vores firma ikke har stor risiko for at skulle betale en stor erstatning, hvis noget går galt. I hvert enkelt sag kan vi faktisk kun miste vores dækningsbidrag, så vi arbejder gratis, men umiddelbart ikke blive draget til ansvar for  (væsentlige) skader, der er afledt af vores arbejde.

Og det er vel der, din specielle risiko som tømrer kommer ind? Hvis du løser opgaver, hvor du senere kan komme i klemme, fordi et tag eller en kælder er utæt, så er det jo helt andre ting, du er oppe imod. Jeg aner ikke, om man evt. kan forsikre sig ud af sådan noget?

Men det er kun dig selv, der kan vurdere, om du så vil prøve at dække dig ind med f.eks. et Aps, hvor du - som du selv skriver - har væsentligt flere udgifter til revisor, skal have en bestyrelse osv.
Og om det overhovedet vil kunne sikre dig mod at stille sikkerhed i dit hus og din bil m.m. Hvis du skal i banken og låne penge for at etablere dig, vil de under alle omstændigheder forlange sikkerhed for deres penge uanset hvilken forretningsform du vælger.

Hvis du ikke får flere svar her inde (håber, der kommer nogle tømrere og andre håndværkere på banen), skulle du måske spørge et væksthus eller give pengene ud til en afklarende snak med en revisor, der også han andre håndværkere i sin kundeportefølje?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 17. Apr 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Tillykke med din virksomhed.

Det bedste råd jeg kan give dig, find en som mig du kan sparre med.

Kort og groft fortalt, jeg ved intet om tømrearbejde men alt om at drive en virksomhed.

Jeg kan som rigtig mange andre gør - bogføre bilag, lave udskrift - og  så gå hjem. Det var det.

Men som regel, er jeg på en måde en del af virksomheden, en slags sparringspartner, og et eksempel på det.

Jeg har bogført og spørger så, jeg kan ikke se noget bilag for sygeforsikring - har du det. Skal man have det, naj da, og så fortæller jeg om fordele og ulemper ved at have en sådan.

En Bestyrelse, er noget en virksom vælger at oprette, og dem man "ansætter" i bestyrelsen er nogen som har noget viden som kan tilføres virksomheden.

Jeg arbejde engang for en (enkeltmandsvirksomhed) som ville oprette en Bestyrelse og blev spurgt om jeg ville være med. De andre fra Bestyrelsen kom fra Sverige og  Norge, mest fordi det meste salg foregik i disse lande, så han fik ekspertise som han ikke selv havde. Grunden til at jeg sagde nej tak, var at jeg ikke kunne afsætte tid til at blive et værdifuldt medlem.

Forskellen på en enkeltmandsvirksomhed og et selskab, er som du selv skriver - ansvar pådragelse.

Som sagt ved jeg intet om tømrearbejde så derfor ved jeg ikke hvilke muligheder for ansvar pådragelse du kan få, som ikke vil blive dækket af din forsikring.

den klassiske historie, håndværkeren som arbejder i en hangar, og ved et uheld starter han en brand. der var fly i den hangar og da skaden bliver gjort op bliver han spurgt, din forsikring dækker 5 millioner, hvordan har du tænkt dig at betale de sidste 45 millioner.

En anden forskel: enkeltmandsvirksomhed - du er selvstændig, selvskab - du er lønmodtager.

Du er Direktør, så der er nogle specielle lønmodtagerforhold.

Hvis du har et selskab, er dit regnskab offentlig.

Er du enkeltmandsvirksomhed og får en kassekredit på 500.000 og du bruger de 4, og kunden går konkurs så du ingen penge får, så hæfter du med hus og bil for pengene over for banken.

Er du et selvskab, kan du være sikker på at banken har sikret sig af du har kautioneret for selvskabet, så der er ingen forskel.

For at svare på hvilken selvskabsform du skal vælge, vil jeg starte med et spørgsmål: Jeg har været i Polen og set et fantastisk træhus, og jeg kan købe træelementerne for billige penge. Jeg spørger dig om du så vil bygge huset, det er kun skelettet til huset jeg har, resten er op til dig.

Du er nu nødt til at finde nogle underleverandører, som f.eks. elektriker, vvs, maler og hvad ved jeg.

Hvad vil du kikke efter, selvskabsform, garanti ordninger, og så videre.

Hvis ansvar pådragelse er et problem, så skal du vælge et selvskab.

Ellers skal du fortsætte som enkeltmandsvirksomhed og alt efter hvordan virksomheden udvikler sig, tager du beslutning om skift af selvskabsform.

Der kan være en stor skattefordel ved at skifte fra enkeltmandsvirksomhed til ApS.

Det er kun en som kender din virksomhed rigtig godt og som kender dine planer for fremtiden, som kan give dig et kvalificeret svar på hvilken form du skal vælge.

Endelig til sidst.

Forudsætning: du har en trækprocent på 50.

Enkeltmandsvirksomhed: Overskud 10.000, Skat 50% = 5.000 altså til dig 5.000 og til skat 5.000

APS: Overskud 10,000 Selvskabsskat 22% = 2.200, Tilbage i virksomheden 7.800, dette beløb udbetalt som løn - skat 50%= 3.900 til dig: 3.900

Ovenstående er noget firkantet, men det som afholder nogle fra at lave et Selvskab er at regnskabet er offentlig og der er en eller anden form for dobbelt beskatning på indkomsten.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

start her med en række store forskelle på selskab og personlig virksomhed- regn med uanset hvad - banken kræver personligt ansvar http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html   Skulle du falde for selskab og ikke ville bruge mere end 1 krone på kapitalen (jeg ville aldrig vove under 10.000 uanset hvad) så læs BOGEN OM IVS

Forsæt her med a-kasse osv http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/selvstndig-hvad-med-kasse-og-dagpenge.html 

VH John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 00:52
Hvor mange stjerner giver du? :

FDB: Med al respekt for dit vid inden for rådgivning af selskaber. Kan du forklare mig lidt her?

FDB:
En anden forskel: enkeltmandsvirksomhed - du er selvstændig, selvskab - du er lønmodtager.

Øhh. Hvis du ejer selskabet, er du så ikke selvstændig?

FDB:
Du er Direktør, så der er nogle specielle lønmodtagerforhold.

Hvilke er det? Bare et eksempel, så jeg - efter at have været direktør i mit eget selskab mange år - lige kan få dét på plads.

FDB:
det som afholder nogle fra at lave et Selvskab er at regnskabet er offentlig og der er en eller anden form for dobbelt beskatning på indkomsten.

Hvis du står til et overskud på 10.000 kr. i dit ApS og så giver dig selv 10.000 kr. i løn, er det så ikke en udgift for selskabet, som så ikke har overskud længere?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

FDB kan jeg godt lidt forstå når han skilner mellem selvstændig personlig virksomhed og ejer af selskab

Som ejer af selskab er man ikke på alle områder bare selvstændig. Det er man som A kasse f.eks men penge ud = lønmodtager så vist er der forskelle

Direktør i selskab modsat personlig virksomhed: Lidt forskelle: F.eks må personlig virksomhed altid trække statens takst for kørsel fra - dir i selskab må kun hvis der hæves en løn der står i fornuftigt forhold dertil. 

Ejer i persolig virksomhed skal ikke har arbejdsskadeforsikring som pligt - direktør i selskab skal

Direktør har også forskelle til alm ansat, f.eks ikke som standard omfattet af ferielov og funktionærlov og ikke som standard omfattet af lønmodtagernes garantifond

Der er IKKE dobbelt beskatning som sådan i et selskab men det er korrekt, at hvis man lader overskud stå og betaler selskabsskat, så er der risiko for samlet højere skat (f.eks enten løn eller udbytteskat til 42% hvis man er over grænsen) end hvis man var personlig virksomhed hvor der ikke sker noget før topskat. 

En del af de store forskelle mellem selskab og virksomhed tror jeg jeg har linket - men ellers her igen :) http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)