Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indskud i erhvervskonto vs. egenkapital

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 3. Mar 12
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg har oprettet en virksomhed som IVS sammen med to andre. Og jeg er i gang med at tilknytte en erhvervskonto til virksomheden. Da det er min første virksomhed er jeg i tvivl om hvordan egenkapitalen forholder sig til det beløb, der kommer til at være på erhvervskontoen. Og hvordan foregår det rent praktisk at "skyde" penge ind på erhvervskontoen? Jeg ringede til min bankrådgiver, og han sagde at det var samme procedure som hvis jeg skulle overføre penge til en privatperson, men er lidt i tvivl her.

Mvh.

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Enten kan du kører med privat udlæg: Altså hvor du bare betaler tingene privat, og så tilbage føre de præcise beløb eftersom at tingene bliver betalt. Der er nok nogle klogere hoveder end mig, som vil kalde det lidt af en cowbow metode - men holder. 

Alternativt, er man vel ude i kapital forhøjelse. 

Se her. 

Ellers se om du kan finde nogle af John Hannovers link omkring på Amino.. Han er jo nærmest IVS ekspert :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved ikke om jeg har forstået spørgsmålet men:

Peenge der kommer ind på erhverskontoen tilhører selskabet. Der må ikke ske sammenblanding mellem private penge og selskabets. Skal du ha private penge UD er der kun to måder - løn eller udbytte - begge dele indberettet til skat (eller tilbagebetaling af lån) Penge ind kan du give på 2 måder. Helt kortfristet - som udlæg = noget selskabet med det samme betaler tilbage til dig som udgangspunkt - eller du skal oprette et lån på anfordring - hvor der SKAL beregnes markedsrente som du skal skatte af og selskabet ha som udgift - eller en tilsvarende overkurs ved tilbagebetaling

her om at skyde penge ind - og du skal bemærke forskellen mellem personlig virksomhed og som i dit tilfælde et selskab http://johnhannover.blogspot.dk/2014/07/skyde-penge-ind-i-virksomhed-eller.html  og da jeg lige i dag har udgivet en E-bog om IVS på Saxo, så kan jeg ikke lade være med at LINKE TIL BOGEN OM IVS her Smile Den burde kunne forhindre en del begynderfejl

venligst John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Mar 12
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar begge to :)

Jeg ønsker at vide hvordan indkomsten/beløbet på min erhvervskonto kan stige (udover selvfølgelig fra revenuet, der genereres af hovedaktiviteterne).

På min private bankkonto kan beløbet jeg har stående inde på min konto vokse ved at jeg fx får SU eller løn fra mit studiejob, men det kan også vokse ved at jeg laver et kontant indskud (fx kontanter jeg har tjent ved at sælge mine højtalere eller penge som bliver overført til min konto, fordi jeg har lagt ud til en påskefrokost). 

Jeg fik af vide af en erhvervsrådgiver at man på samme måde kan overføre penge til en erhvervskonto, altså "skyde penge ind" og ikke "tjene penge ind".

Efter telefonsamtalen med min erhvervsrådgiver blev jeg i tvivl om, om han måske ikke mente indskud i virksomheden gennem egenkapitalen, som man kan forhøje på virk.dk.

Jeg er lidt i tvivl om de to "poster" - beløbet stående på erhvervskontoen og egenkapitalen, og om det overhovedet er muligt at lave kontante indskud på begge poster.

Jeg ønsker ikke at have private penge UD, men IND. Ud fra dit svar, John, så tror jeg det er et udlæg jeg fisker efter, men jeg forstår ikke hvorfor jeg skal have penge tilbage igen lige efter jeg har postet penge i min virksomhed. Kan du uddybe nærmere?

Mvh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

prøv at læse det link jeg gav dig igen. Din SU må ikke gå ind på din erhverskonto - den er jo privat - din løn heller ikke lige som du ikke skal lægge ud for påskefrokost fra den - alt det har du på din private konto udelukkende som du også selv skriver

Penge ind på din erhvervskonto kommer alle kun fra indtægter som dit IVS fakturerer - og skal dit IVS ha penge af dig privat er der kun to mulighed

Helt kort udlæg hvor du helt undtagelsesvis har lagt ud privat - Penge som du får retur fra erhvervskonto til privat med det samme - men undlad det, brug erhvervskonto direkte

Lån fra dig til selskabet - hvor du laver lånebevis og tager markedsrente som du beskattes af

Forhøjelse af selskabskapitalen - besværligt - tag en advokat med ind over - men stift helt enkelt altid med kapital nok til at klare alle udgifter indtil indtægterne overstiger udgifterne

En god del af alt dette er med i danmarks eneste e-bog om netop IVS - du kunne du nok bruge BOGEN OM IVS  55 kr og du er lidt mere med generelt om IVS

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Mar 12
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg prøver med et konkret eksempel :)

Vi skal købe et stykke software, som kun kan købes, hvis man har en erhvervskonto. Men for at have en erhvervskonto, så skal man være en registreret virksomhed. (No surprise)

Hvis der er skudt 3 kr. ind i virksomheden og softwaren koster 1000 kr., for et års abonnement, hvor skal jeg så poste de 1000 kr. ind, så jeg undgår at kalde til generalforsamling og gå igennem den knudrede proces, fordi der allerede er underskud - på erhvervskontoen, på egenkapitalen eller et helt tredje sted? 

Mvh. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

du kan jo godt ha erhvervskonto i personlig virksomhed - og derved undgå pligt til lovpligt arbejdsskadeforsikring som du får i et IVS - det kan jo koste dig 1800 kr per år - og den er en pligt uanset du tager løn eller ikke. Du må desuden jo kun købe den software hvis det er til selskabet - ellers er der jo ikke fradrag

Hvis du VIL ha IVS så stift med så stor kapital at der er rigeligt til alle udgifter - stiftelse - lovpligt arbejdsskade - evt omk. til bank og erhvervskonto, muligt behov for hjælp med årsregnskab og hvad ved jeg - vel ikke under 5000 kr i kapital fra start så du ikke skal oprette lån med rente du skal betale skat af - generalforsamling for vedtage hvad I gør med tabt kapital på sigt og hvad ved jeg. Jeg tror du skal afholde dig fra at stifte selskab hvis du føler besvær med de ting du nævner for at være ærlig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Mar 12
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 08:26
Hvor mange stjerner giver du? :

1) Jeg har allerede en IVS, og der er bundet 3 kr. i virksomheden.

2) Softwaren er udelukkende til selskabet (jeg er ikke programmør, den er til mine medstiftere).

3) Da 1) + 2) ALLEREDE er gældende, hvordan tackler jeg så problemet? Hvordan kan jeg købe softwaren?

Mvh.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Du opretter en balance konto der hedder mellemregning med X (den der indbetaler de 1000 kr). Ved indbetalingen debiterer du banken og krediterer den nye konto. Nu har du 1000 kr mere stående i banken, og du skylder X 1000 kr. Balancen går i "0".

Mellemregninger med anpartshavere skal renteberegnes, så sørg for ikke at have for mange posteringer løbende på denne konto. Det gør det mere overskueligt at foretage renteberegningen.

Husk endvidere at lån/mellemregninger ikke må opstå den anden vej, dvs som lån fra selskab til kapitalejere.

Tilmeldt 3. Mar 12
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej arguins

Tak for svar!

Kan du komme nærmere ind på hvordan jeg beregner renten?

Og evt. også forklare forskellen mellem at skyde penge ind i virksomheden (selskabskapital) og at skyde penge ind på erhvervskontoen?

Mvh.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)