Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af potentiel kundes eget materiale til markedsføring overfor ham

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 15. Feb 10
Indlæg ialt: 23
Fra  René Blidegaard Kommunikation Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en idé, hvor jeg vil markedsføre mig overfor potentielle kunder, som vil give dem et særligt indtryk af hvad jeg tilbyder.

Idéen går ud på, at jeg vil bruge noget af kundens nuværende materiale (f.eks. beskrivelser, billeder mv.) og lave et nyt forslag til ham, som jeg selvfølgelig håber skaber noget interesse.

Det kunne f.eks. være en plakat, annonce eller flyer jeg har set, og mener, jeg kan gøre bedre. Jeg tager så nogle af beskrivelserne, billederne og gør det mere attraktivt.  

Mit spørgsmål går så på, om jeg gerne må bruge den potentielle kundes materiale iflg ophavsretsloven? Og hvad synes i rent etisk?
Jeg vil jo tro, at han har copyright på materialet og jeg derfor ikke må bruge den i min markedsføring. Omvendt, så udgives det ikke, og bliver kun brugt i markedsføringen rettet mod ham. 

Jeg kan alternativt kontakte den potentielle kunde personligt og spørge om lov. Det vil bare, efter min mening, tage toppen af effektiviteten, netop fordi han er forberedt på at modtage det. 

Nogen som mere indsigt i markedsførings- og ophavsretsloven end mig? 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Copyright på et værk reguleres efter ophavsretsloven. Og i denne lovs § 2, omfatter beskyttelsen kun ”almenheden”, dvs. lige så snart du tager en anden persons værk og i et eller andet omfang gør det tilgængeligt overfor bare én tredjeperson skal du respektere ophavsretsloven.

Så længe du kun henvender dig til en potentiel kunde (i et lukket forum, jer 2 i mellem) med et forslag om hvordan denne kunde muligvis (med din hjælp) kan ændre sine værker/markedsføringsmaterialle krænker du efter min mening ikke hans copyright.

 

Markedsføringsloven skal du som udgangspunkt ikke tænke på i første omgang, den bliver først aktuel når den til rettede kampagne eller dit til rettede materiale reelt skal bruges overfor et offentlig publikum.

Fra Aarhus
Tilmeldt 15. Feb 10
Indlæg ialt: 23
Fra  René Blidegaard Kommunikation Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var også min første tanke! Min erhvervsret fra gymnasietiden var ikke helt nok, til at jeg tør være sikker på min første indskydelse.

Tak for input.  

Tilmeldt 19. Dec 12
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej René.

Jeg tror ikke, at du kommer uden om, at du bliver nødt til at få kundens tilladelse til at du må bruge dennes ophavsretligt beskyttede materiale til din markedsføring, selv om det kun sker over for denne kunde og ikke til "almenheden".

Jesper_nl skriver, at ophavsretsloven kun gælder, hvis der sker en henvendelse til en "almenhed". Det er dog ikke rigtigt. Hvis du laver kopier af materiale, som er beskyttet af ophavsretten, er der tale om eksemplarfremstilling, og her er det ikke en betingelse, at der foreligger en "almenhed". Se ophavsretslovens § 2, stk. 1: "Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne indskrænkninger, eneret til at råde over værket ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret skikkelse, i oversættelse, omarbejdelse i anden litteratur- eller kunstart eller i anden teknik."

Som det fremgår af bestemmelsen, har den, som har ophavsret, eneret til at fremstille eksemplarer af det materiale, som er beskyttet af ophavsretten. Herefter fremgår det af § 2, stk. 1, at der også er eneret til at "gøre det tilgængeligt for almenheden". Det er først her, at det har betydning, om der er tale om en "almenhed".

Jeg mener derfor, at du kan få problemer med ophavsretten, hvis du tager noget af en kundes materiale - uden dennes samtykke - og laver kopier af dette og så laver "et nyt forslag" til kunden. Du har nemlig foretaget en eksemplarfremstilling.

Derudover mener jeg også, at denne fremgangsmåde måske kan give problemer i forhold til markedsføringsloven, f.eks. § 1 om god markedsføringsskik.

Derfor er mit råd, at du på en eller anden måde får et samtykke fra den potentielle kunde, selv om dette måske lidt ødelægger konceptet.

Fra Aarhus
Tilmeldt 15. Feb 10
Indlæg ialt: 23
Fra  René Blidegaard Kommunikation Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nikolaj. 

Ja, hvis det skal betragtes som eksemplarfremstilling, så må jeg finde på et alternativ.

Netop problemstillingen omkring god skik har også været inde i overvejelserne. Hvis der er personale eller andre ting på billederne, kan det sagtens virke grænseoverskridende og fornærmende.

Men det samtykke kan vel ikke hentes pr mail? Det opfattes vel som reklamemail og skal i stedet hentes personligt, på brev eller over telefonen? 

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2209
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Selvfølgelig skal man følge reglerne, selvom jeg godt nok tvivler på, at nogen ville orke at klage over den brug af materialet. Men noget helt andet er, om det kan betale sig. Jeg vil i hvert fald tro, at det uanset reglerne bedst betaler sig at rette henvendelse med sit tilbud, få lov - og så gå i gang. Ellers risikerer du nemt at bruge masser af tid på folk, der er ligeglade eller endda bliver fornærmede. :)

Tekstforfatter, korrekturlæser, cand.mag., specialist i Emotionelle Kundetyper

Få en rådgivning for 0 kroner her.

Tilmeldt 19. Dec 12
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej René.

Ja, du har nok ret i, at en henvendelse fra din side til en af dine (potentielle) kunder vil blive betragtet som en "reklamemail". Jeg går ud fra, at dem, som du vil rette henvendelse til, er andre erhvervsdrivende og ikke forbrugere. Derfor er den relevante bestemmelse umiddelbart markedsføringslovens § 6. Du kender jo selv bedst den forretningsmodel, som du påtænker at lave, så jeg synes, at du skal starte med at læse mere i Forbrugerombudsmandens vejledning om § 6 (http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og-vejledninger/Markedsfoeringsloven/Spamvejledning) og så vurdere, om du vil være omfattet af forbuddet. Jeg tror også, at du kan finde andre vejledninger på Forbrugerombudsmandens hjemmeside, som du kan bruge til at vurdere, om forretningsmodellen kan være i strid med markedsføringsretten.

Fra Aarhus
Tilmeldt 15. Feb 10
Indlæg ialt: 23
Fra  René Blidegaard Kommunikation Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror, at jeg hellere må lægge idéen på hylden. For som Louise nævner, kan man hurtigt komme til at bruge meget til på at udforme noget, som bare bliver smidt i skraldespanden 
Og hvis det er på kant med loven, så skal det slet ikke komme på tale. 

Jeg må tænke videre i alternative markedsføringstiltag. Tak for inputs!

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:02
Hvor mange stjerner giver du? :

NikolajS:

Jesper_nl skriver, at ophavsretsloven kun gælder, hvis der sker en henvendelse til en "almenhed". Det er dog ikke rigtigt. Hvis du laver kopier af materiale, som er beskyttet af ophavsretten, er der tale om eksemplarfremstilling, og her er det ikke en betingelse, at der foreligger en "almenhed". Se ophavsretslovens § 2, stk. 1: "Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne indskrænkninger, eneret til at råde over værket ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret skikkelse, i oversættelse, omarbejdelse i anden litteratur- eller kunstart eller i anden teknik."

Som det fremgår af bestemmelsen, har den, som har ophavsret, eneret til at fremstille eksemplarer af det materiale, som er beskyttet af ophavsretten. Herefter fremgår det af § 2, stk. 1, at der også er eneret til at "gøre det tilgængeligt for almenheden". Det er først her, at det har betydning, om der er tale om en "almenhed".

Jeg mener derfor, at du kan få problemer med ophavsretten, hvis du tager noget af en kundes materiale - uden dennes samtykke - og laver kopier af dette og så laver "et nyt forslag" til kunden. Du har nemlig foretaget en eksemplarfremstilling.

Hej Nikolaj,

Jeg er fuldstændig enig med dig, i hvert fald på det teoretiske plan. Den uindskrænkende fortolkning af denne paragraf er meget vidtgående, og ja "almenheden" er ikke en betingelse.

 

Men i forhold det praktiske, så er der jo ingen som indleder en sag med mindre man har gjort fejlagtig brug af ophavsretten overfor "almenheden". Og hvis man kigger på den uindskrænkende fortolkning, så er det jo noget rigtig mange mennesker som i teorien overtræder bestemmelsen hver eneste dag.

Så i forhold til den konkrete problemstilling, har jeg meget svært ved at se der skulle kunne opstå en sag (med mindre man henvender sig til en tredjeperson). 

 

Personligt, tror jeg forretningsideens største problem, er som Louise skriver at man kommer til at lave alt for meget arbejde uden at få betaling herfor.

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2209
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er da ikke noget galt med idéen, du skal bare ikke give et så generøst tilbud til alle & enhver. :)

Find en håndfuld potentielt superinteressante kunder, kontakt dem og få lov.

Gør det klart, at hvis de bruger dit arbejde, betaler de et honorar på kroner x, ellers er det gratis og uforpligtende for dem. Er der tale om navne, der vækker en vis genklang, kan du også tilbyde dem at gøre arbejdet gratis mod reference.

Afgræns opgaven til nogle få timer, eller hvor lang tid du nu har råd til at bruge på dem uden betaling.

Tekstforfatter, korrekturlæser, cand.mag., specialist i Emotionelle Kundetyper

Få en rådgivning for 0 kroner her.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)