Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Personlig hæftelse?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 23. Jan 14
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har lige været til møde med erhvervsrådgiveren i banken angående lån/opstartskapital til vores kommende virksomhed, som skal starte som IVS.
Men da vi snakkede, sagde han at man altid hæfter personligt ved virksomhedslån i en bank?
Da både min partner og jeg har ejerbolig, så siger han, at man stiller garanti i det.

Men er det ikke forkert?
Jeg har da både lært og læst, at ved selskabsformer som IVS/APS, der er ingen personlig hæftelse?

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Bendix26:
Men da vi snakkede, sagde han at man altid hæfter personligt ved virksomhedslån i en bank?

Ja, det er meget normalt, jeg har altid hæftet personligt ved de erhvervslån jeg har haft. 

Bendix26:
Jeg har da både lært og læst, at ved selskabsformer som IVS/APS, der er ingen personlig hæftelse?

Det er som udgangspunkt også rigtigt. Dvs. hvis noget går galt i virksomheden, eks. en kunde går konkurs og trækker en med ned, så er det kun selskabet der lider skade, ikke personerne der ejer selskabet.

Men hvis selskabet skal låne penge i banken, kan de kræve at du hæfter personligt for lånet, men altså kun lånet, ikke hvad der ellers måtte ske i selskabet. Jeg har tidl. hæftet personligt for et selskabs kassekredit. Det er der ikke noget unormalt i.

Personligt ville jeg aldrig sætte huset på spil. Der ville jeg sætte grænsen. Jeg er selv stor tilhænger af at man har begge hænder på kogepladerne, og er villig til at tage en personlig risiko, men at sætte huset på spil ville jeg ikke. Så hellere knokle røven ud af bukserne i en periode og lave en opsparing, eller skære ned på omkostningerne ifm. opstarten. 

Mvh Carsten

Tilmeldt 23. Jan 14
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for godt svar Carsten!
Selvfølgelig vil jeg heller ikke sætte huset på spil..

Når men øv! Hvilke andre muligheder har man, hvis ikke man vil sætte huset på spil og der "kun" er tale om 200.000 kr.

Det er sindssygt svært at komme i kontakt med potentielle investorer indenfor denne branche (socialt medie hjemmeside) synes jeg.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

alle banker mig bekendt kræver personlig hæftelse af IVS (o ofte ApS) ejere

Jeg finder det tilmed naturligt nok uanset lan eller ikke

En bank HAR risiko ved erhvervskonto. Kunder kan betale netshop køb - ejer kan tage pengene og kuden returnere varen. Banken SKAL sikre kunden får penge retur efter bankers indbyrdes aftale - lige så ved fejl overførsler til forkeret konto osv.

Skal man så ikke låne og ved man at man aldrig tømmer konto så der ikke er til kunde retur, så sker der jo intet ved personlig kaution.

Ofte ser man folk der kun selv vil stille 1 krone til rådighed som sikkerhed, forvente at kreditorer og banker tager risiko i helt anden størrelsesorden.

Krdeitorer, leverandører vil også let kunne stille krav om forudbetaling eller personlig kaution ved større ordre - så det med ingen personlig hæftelse betyder jo JA hvis ikke de som skal tage risiko i ens selskab kræver det, og det kan sagtens tænkes

Ellers er personlig risiko begrænset til hvis man som ledelse optræder uansvarligt og f.eks. stifter gæld længe efter det var klart, at man ikke ville kunne betale, for så kan der også opstå personlig hæftelse

Hvis I ved I aldrig bringer banken i fare -så er der ingen ko på isen i at skrive under på personlig hæftelse - hvis I derimod vil kunne skabe en sådan fare, så gir hæftelsen jo fint mening

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Jan 14
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja, jeg kan klart forstå det fra bankens synsvinkel. Det mindes jeg heller ikke at have sagt, at jeg ikke gør :)
Men troede bare ikke det var tilfældet med sådan en slags hæftelse.

Reelt set ved man jo aldrig med 100% sikkerhed om man kommer til at tjene penge på sine produkter/ydelser.
I vores tilfælde vil vi forhandle en serviceydelse over vores hjemmeside, som samtidigt vil fungere som en slags socialt medie.. Altså med betaling af opgradering af en bruger-profil osv.
Vi ser selvfølgelig et kæmpe potentiale i en unik idé vi har fået, og det kunne erhvervsrådgiveren heldigvis også, men derfra til at låne i sin ejendom..
Skal siges vi dog har betalt godt 35.000 selv indtil videre.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det drejer sig om 200.000 kr. som du skriver, og I er flere stiftere, mon så ikke banken vil være med til en personlig hæftelse spredt ud over jer alle, som ikke kræver sikkerhed i hus?

Da jeg stillede sikkerhed mod et ApS' kassekredit, mener jeg vi hæftede 50.000 kr. hver, og vi var tre stiftere. Det er jo ikke en formue, det er et beløb man hurtigt kan tjene som lønmodtager hvis det skulle komme dertil. Hvis hæftelsen er solidarisk, kan det måske være vanskeligere. 

Mvh Carsten

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Når i kommer og beder om et højrisiko lån, som jeg vil mene alle lån i et IVS er - så kan jeg sagtens forstå at banken vil have den slags sikkerhed. 

IVS = normalt næsten ingen kapital

De løber en stor risiko, og de skal se at i er villige til at løbe den samme. 

HUsk hvis det går galt - og i så skulle skylde det.. Så betyder det ikke at de sætter begge jeres huse til salg! Det er altså kun i yderste konsekvens!

Hovedsageligt, så vil de kigge på hvordan i så kan betale gælden af, og i kan lave en fornuftig plan b for hvordan banken kan få sine penge. 

Typisk er der allerede lån i ejer-boliger, så det er jo kun en eventuel friværdi de vil kunne bruge sikkerheden i, da der sikkert er en anden pant-tager. 

De vil tjene flere penge på at lave en plan B, hvor du fx får lov til at betale det af over 5 år, til 10% i rente... Så tror du på det her, så er det sgu ikke de sølle 2 x 100.000 kr sikkerhed jeg vil være bange for. 

Jeg vil sige det på den måde, at hvis jeg ikke troede så meget på et projekt, så jeg ville satse hus og hjem, så vil jeg sgu aldrig gå ind i projektet. 

Tilmeldt 23. Jan 14
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 01:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, kan jeg godt følge dig i Jannik.. Men kvinder har åbenbart en anden opfattelse :p (Jeg bor sammen med en tryghedsnarkoman)
Men det er et projekt, som vi som sagt har lagt over 35.000 kr i indtil videre og arbejdet på i snart 2 år.. Men det gør desværre ikke tingene lettere, når det kommer til stykket! Specielt fordi det er en branche, som jeg synes er svær, at få erfaringer og viden fra. Jeg føler lidt, at man står på bar bund, da det nærmeste vi kommer vores koncept er webshops.. Som jo dog ikke er det samme :)

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 06:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey, 

Min bedre halvdel er selv trygheds narkoman - hun har været lønmodtager i over 22 år.. 

Men nogle gange er man nødt til at sige Skat.. Det her brænder jeg virkeligt for... 

Og så sige: Min andel er 100.000 kr - og kun som sikkerhed.. Dvs over 5 år, med 7% i rente, så er det noget der ligner under 1600 kr. / pr. måned. 

Trust me - det kan de fleste forstå, efter der er blevet penslet ud.. Og hvad pokker er 1600 kr om måneden det betyder vel en halv ferie mindre om året. Men hvis du ikke udlever din drøm, så er du måske endnu mere ivrig.

Hvis jeg valgte at se på de begrænsninger som min bedre halvdel har, så vil jeg aldrig kunne være selvstændig. Dog må jeg erkende at jeg altid har været det, og jeg ikke kan være lønmodtager, fordi det er bare ikke mig. 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)