Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning af ikke momsregistreret enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Apr 11
Indlæg ialt: 52
Fra  Awi Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej ale Aminoer :)

Jeg står overfor at skulle lukke min lille virksomhed, da min mand starter op som selvstændig på fuldtidsbasis og jeg derfor ikke får tid til at passe min egen virksomhed.

Er der nogle som kort og konkret kan fortælle hvordan jeg skal forholde mig?


Jeg har et mindre varelager med en indkøbsværdi på ca. 6500.-
Og kontorartikler o.l. for ca 500.-
Skal det hele sælges inden jeg overhovedet kan lukke min virksomhed?

Hvor skal man registrerer henne at man lukker sin virksomhed?

Og er der andet jeg skal tage højde for?

Håber der er nogen der vil hjælpe, så jeg kan få lukket hurtigst muligt, således at vi kan fokusere 100% på mandens firma.

MVH Janni

Fra Varde
Tilmeldt 22. Oct 13
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Janni

Du lukker virksomheden på cvr.dk. Du skal dog lave regnskab for 2015 til næste år, og sætte det på selvangivelsen. Det er ikke nødvendigt at du har solgt dine ting inden at du lukker, men hvis du vil sælge det, så gør det inden du lukker, men der er også mulighed for at du selv beholder tingene, eller kasserer det, hvis det er værdiløst.

Din Revisor ApS - Din samarbejdspartner indenfor revision, regnskab og rådgivning.

Læs mere på dinrevisor.net

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders: Hvorfor mener du ikke trådstarter skal ha solgt f.eks kontorartikler som han har taget som ren udgift? Udgangspunktet er vel, at hvis han har taget ting som ren udgift, så skal han købe de ting ud personligt eller sætte til salg til 3.person og i alle fald, at han ikke må trække f.eks. det kontorudstyr fra i virksomheden - lukke, og selv beholde tingene der har givet fradrag i personlig indkomst i virksomheden?

Varelager er jeg med på, da der ikke er moms, men trådstarter skal være med på, at vare lager IKKE er en udgift. Værdien af lageret skal, helt som ved drift, også ved lukning gøres op og har den værdi det har som indkøbspris - med mindre det ved lukning kan godtgøres at være uden værdi, men det er nok ikke let i en PMV som her at købe varer og tage dem som udgift og så beholde dem, så vil jeg mene de skal destrueres som minimum

Udgangspunktet må derfor være -at aktiver skal købes ud og varelager ikke må tages som udgift men skal lægges til resultatet, hvis købet hidtil bare er kørt som udgift. Så vil varelager tilhøre trådstarter men heller ikke ha givet fradrag i indkomst

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Apr 11
Indlæg ialt: 52
Fra  Awi Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John og Anders.

Tusind tak for jeres hurtige respons på mit indlæg.

Et tillægsspørgsmål (eller 2):

Må jeg godt sælger kontorartikler og varelager til mig selv, som privatperson?
Og i så fald, hvordan bør prisen fastsættes? (Vil nødig have skattefar på nakken, ved forkert prisfastsættelse)

MVH Janni

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Janni V. N.:
Må jeg godt sælger kontorartikler og varelager til mig selv, som privatperson?
Og i så fald, hvordan bør prisen fastsættes? (Vil nødig have skattefar på nakken, ved forkert prisfastsættelse)
Ja- Hvis det er noget der er anskaffet for nyligt og kurante varer - så til indkøbspris - ellers til markedspris som du f.eks. dokumenterer med tilsvarende fra DBA eller andre sites

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Apr 11
Indlæg ialt: 52
Fra  Awi Skrevet kl. 07:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Super. Tak for svar også i den anden tråd :)

Fra Varde
Tilmeldt 22. Oct 13
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

John: Jeg tror vi er inde på det samme. Min pointe er at det ikke er nødvendigt at sælge til tredje part, trådstarter kan sælge til sig selv ved at tage som en hævning i forbindelse med lukningen.

Din Revisor ApS - Din samarbejdspartner indenfor revision, regnskab og rådgivning.

Læs mere på dinrevisor.net

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)