Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura for udført arbejde eller skal jeg udbetale løn?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Randers
Tilmeldt 30. Sep 12
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 02:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg er ved at opstarte et eventbureau, hvor jeg har tilknyttet nogen piger til virksomheden. 

Det kommer til at foregå sådan at jeg fakturere kunden og giver pigerne penge når de så har været ude og arbejde ved kunden. 

Det mest logiske i mine øjne ville jo så være at udbetale pigerne "løn" ved at de sender mig en faktura som jeg så betaler.

Jeg har dog læst lidt nærmere på skats hjemmeside og er kommet lidt i tvivl, f.eks. ved at læse at det kan betragtes som lønmodtagerforhold at min virksomhed er deres eneste "kunde". Skal de ansættes?

Det virker for mig lidt skørt at skulle til at udbetale og administrere løn, når der er tale om så "lidt" arbejde, da:

- Der typisk er tale om 1-6 timers arbejde pr. kunde

- Der på ingen måder er fast arbejde i det; der kan gå flere måneder mellem en pige er ude og arbejde for en kunde (der er reelt set ingen garanti for at de vil komme ud til en kunde nogensinde) 

- De vil have det som fritids"job" i ny og næ; de vil med al sandsynlighed ikke komme i nærheden af at tjene 50.000 eller derover

- Pigerne bestemmer selv om de vil arbejde; når en kunde efterspørger piger til et job, ringer jeg rundt for at høre om de kan/vil tage jobbet. 

Til gengæld:

- Er jeg deres eneste "kunde"

- Eventbranchen er meget flydende og nogenlunde sæsonbestemt - pigerne kan have adskillige måneder uden at arbejde, hvorefter de måske har 4 jobs for 4 forskellige af mine kunder på én enkelt måned eller f. eks. 5 jobs over 2 måneder. Med andre ord kan der altså en chance for at de arbejder forholdsvist regelmæssigt i en kortere periode. 
- Min virksomhed varetager kundekontakt, udgifter til transport osv. Med andre ord har pigerne altså hverken udgifter eller risiko som "selvstændige"

Jeg er virkelig kommet i tvivl, især fordi jeg ikke vil gøre noget forkert i forhold til skat
Jeg håber meget at der måske er nogen der kan hjælpe mig med at få afklaring, så jeg ikke får stillet mig dårligt allerede fra start af. 


Hilsen Tatiana

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

De som vælger DataLøn som lønsystemvil blive hjulpet godt i gang. Hvis man ikke har arbejdet med løn før, er der mange ting at sætte sig ind i. Derfor tilbyder DataLøn et opstartskald, hvor de guider dig igennem de vigtigste ting, så du er klædt godt på til lønarbejde. 

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 06:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tatiana, 

Der er flere løsningsmodeller på problemet: 

1) Man skal først moms registreres. Så "lidt" arbejder, vil jeg ikke vurdere som et ansættelses-lignende forhold, dvs at sålænge de omsætter for 50K i en 12 mdrs periode, så er der ikke umiddelbart noget galt med at de bare sende dig en faktura uden moms (da de ikke er moms registreret) - og du bogfører det på en indkøbs konto uden moms. 

2) Mener man på Skats tastselv, bare med et CPR nr kan udbetale pengene, og samtidig lade Skat få det afvide

Og så til den anden del i dette, uanset om du ansætter dem eller bare hyre dem, så bør i stadig have en kontrakt for udført arbejde. Jeg tænker også på hvad hvis der sker en skade til den event, hvem betaler så? Ved løsning 2, så hænger det på dig, at du skal have forsikring for dine medarbejdere plus hvis der sker noget uventet på denne event.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jannik Hansen:
Så "lidt" arbejder, vil jeg ikke vurdere som et ansættelses-lignende forhold, dvs at sålænge de omsætter for 50K i en 12 mdrs periode, så er der ikke umiddelbart noget galt med at de bare sende dig en faktura uden moms (da de ikke er moms registreret) - og du bogfører det på en indkøbs konto uden moms. 

Det er da helt galt det svar.

1. Der er overhovedet ingen tvivl om at pigerne vil være at regne som lønmodtagere. De har ingen risiko, bestemmer ikke hvordan arbejdet skal udføres eller hvornår mv.

2. Selv hvis de så var selvstændige ville Tatiana have indberetningspligt så længer pigerne ikke er momsregistreret. Og så kan hun lige så godt spille efter reglerne og behandle dem de rigtigt bør.

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Det er da helt galt det svar.

1. Der er overhovedet ingen tvivl om at pigerne vil være at regne som lønmodtagere. De har ingen risiko, bestemmer ikke hvordan arbejdet skal udføres eller hvornår mv.

Hej Whiskey, 

Hvad basere du det på? Det er vel deres frie vilje der afgøre om de vil gøre det som "selvstændige" eller? 

Det er vel @TS-kommunikation fra start om hvad hun tilbyder, der er afgørende for om de kan betegnes som lønmodtagere. 

Jeg ved godt du tænker, at det er nemmest for de ansatte, fordi de ikke skal tænke på B-skat etc - men det er vel en mulighed?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo den for mange besværlige sondring om lønmodtager eller freelance. Jeg ville her heller ikke være i tvivl om det var lønmodtagere og betale helt alm løn via bi-kort hvis de har andet arbejde

OM man i stedet vælger at satse på det kan være freelance som her i honorar / frelance http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/freelance-og-honorarmodtager.html så skal man stadigt som arbejdsgiver indberette som bidragspligtig B indkomst til skat - når de fakturerer som CPR personer, og jeg synes også det er en lidt dårlig ide at satse på det, fremfor bare at se dem som timelønnede og indberette helt alm med a-skat - for HVIS skat nu måtte bedømme dem, som jeg, som lønmodtagere der bare får omgået kildeskatteloven, og nogen af pigerne ikke får betalt deres B-skat når den ankommer som opkrævning, så kan der være en lille risiko for, at eventmageren hænger på den skat, som eventmageren undlod at indeholde som a skat for lønmodtagere.

Der er aldrig tvivl om CVR har pligt til indberetning for udbetaling til CPR for arbejde og ydelser - uanset B skat eller A skat.

Det har ikke med aftaler og kontrakter at gøre, om man er egentlig selvstændig eller freelance - eller lønmodtager, men med arbejdets karakter at gøre.

Da skatten er det 100% samme og det i alle fald skal indberettes, hvorfor så tage nogen som helst risiko?

Indberetningen er også helt lige så ukompliceret og kan gøres på hovedkort hvis det er pigernes hovedarbejde eller bi-kort hvis det er nogen de laver ved siden af anden hovedindtægt (så fradrag går på hovedarbejde kun)

Her også mere om hvad der er lønmodtagere og hvad der er selvstændige men links til skat og flere gode advokater som også advarer ret kraftigt mod, at arbejdsgivere springer over hegnet hvor det er laves, og bare kalder folk selvstændige http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jannik Hansen:

Hvad basere du det på? Det er vel deres frie vilje der afgøre om de vil gøre det som "selvstændige" eller? 

Nej, det er ikke noget man helt selv kan bestemme. Hvis du modtager en faktura for fremmed arbejde og karakteristika af det udførte arbejde ikke er selvstændig men et lønmodtagerforhold, kan du som arbejdsgiver/hvervsgiver dømmes for omgåelse af kildeskattelovens bestemmelser om indeholdelse af a-skat og am. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jannik Hansen:
Jeg ved godt du tænker, at det er nemmest for de ansatte, fordi de ikke skal tænke på B-skat etc - men det er vel en mulighed?

Det var nu ikke min tanke. Min tanke var hvad der ville være det rigtige for Tatiana at gøre.

Et godt link at blive klogere på er:

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064100&vId=0

Fra Randers
Tilmeldt 30. Sep 12
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, det lyder som om at det er en chance og tage hvis ikke jeg ansætter dem. Kan man ringe til skat og høre dem om de mener der er tale om lønmodtagerforhold?

Anyways, hvis jeg så skal til at ansætte... Hvordan er det så lige med lovpligtige forsikringer, hvordan betaler jeg pigerne og hvad koster det at lønne?
Hvordan holder jeg styr arbejdsmarkedsbidrag og alle de der tusind andre ting der indgår i en løn?

Og i øvrigt tak for svar :)

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 2 (19 indlæg)