Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsfradrag til ikke-ansat ejer

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Feb 14
Indlæg ialt: 21
Fra  Nias ApS Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har, sammen med en partner, et ApS. Vi er de eneste to i virksomheden men vi er ikke officielt ansatte. Altså ingen ansættelseskontrakt og ingen løn. Jeg foretager en del kørsel (til og fra en kunde, over 25 km hver vej) for virksomheden i min private bil, som jeg selv betaler for. Det kunne jeg jo godt tænke mig at virksomheden (eller skatteyderne) skulle være med til at betale for. Er det korrekt forstået at virksomheden ikke må betale for benzinen og at jeg ikke kan for kørselsfradrag, når jeg ikke er officielt ansat?

Og kan jeg blive ansat til ingen løn og alligevel få kørselsfradrag?

MVH

Aske 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må ikke få kørselsfradrag hvis du ikke er ansat - når vi taler selskab - og tilmed ansat med en løn der står i godt forhold til kørepenge, så de ikke ses som erstatning for løn

Ingen løn - ingen kørepenge i selskab - modsat personlig virksomhed hvor ejer har dem som fradrag - se http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html som også linker til skat mm

Husk lige også, at som partner - uden ansættelse men aktiv uanset 0 løn - så SKAL selskabet ha en lovpligtig arbejdsskadeforsikring for dig og at det er dyrt at blive taget uden. Gælder alle aktive ejere i selskaber i DK

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Feb 14
Indlæg ialt: 21
Fra  Nias ApS Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak, som altid, for hurtigt svar :)

Vil det sige, at der ikke er nogen måde jeg kan undgå at betale for kørsel af egen lomme? (ud over, selvfølgelig, at dele udgiften med min partner rent privat).

Ang arbejdsskadeforsikring, siger du så, at vi, selvom vi ikke er formelt ansatte, alligevel skal have en forsikring, når vi er aktive i virksomheden? Og at alle virksomheder, der har nogen som helst aktiviteter, skal købe en forsikring fra start?

MVH

Aske

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja til begge dele. Ingen chance for at få penge fra selskabet uden du har en tilsvarende løn Det er KUN lønmodtagere der må modtage skattefri kørselsgodtgørelse (eller fakturere benzin uden at blive beskattet af det) og JA arbejdsskadeforsikring er lovpligtig for alle ejere i selskaber IVS og ApS uanset de har løn eller ikke. Kun hvis de er ejere af ren finansiel holding kan de slippe - alle hovedejere der bor i DK SKAL har lovpligt arbejdsskadeforsikring - muligvis deltids - det må forhandles med forsikringsselskab - dette fra dag 1

Kun helt rene selvstændige = personlig virksomhed må undvære http://www.ask.dk/da/Arbejdsskader/Information%20til%20forsikringsselskaber/Hvad%20kan%20anerkendes/Hvilke%20personer%20er%20omfattet%20af%20arbejdsskadeloven/Selvstaendige%20og%20arbejdsskader.aspx

og bemærk dette citat

Ejere af aktieselskaber A/Siværksætterselskab (IVS) og anpartsselskaber ApS er ikke selvstændige i arbejdsskadesikringslovens forstand. Selskabet er en selvstændig juridisk person, som skal sikre de personer, der arbejder for selskabet - herunder også ejeren, når denne arbejder for virksomheden. Dette gælder uanset om pågældende er lønmodtager eller får løn ved overførsel at overskud fra virksomheden. Det gælder også uanset om selskabet ikke har et reelt økonomisk overskud.

Hvis ejeren af et A/S, IVS eller ApS udfører arbejde i A/S'et eller ApS'et, IVS'et  vil personen derfor være omfattet af arbejdsskadesikringsloven på samme vilkår som en  almindelig ansat.

Derfor har A/S, IVS  og ApS pligt til at sikre ejeren som de øvrige ansatte mod arbejdsskader ved at oprette en arbejdsskadeforsikring og tilmelde sig Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring (AES).

Det er ikke muligt fravælge arbejdsskadesikringen for ejerne af A/S, IVS  og ApS, når de udfører arbejde for virksomheden

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Feb 14
Indlæg ialt: 21
Fra  Nias ApS Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det. 

Det er næsten imponerende, at jeg har haft en virksomhed i over et år, og der aldrig er nogen, der har nævnt arbejdsskadeforsikring for mig. Det må jeg jo så få styr på (pokkers udgift).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :

det er der mange der misser. Ja pokkers - Se om du kan få deltids hvis du ikke er fuldtids og tegn for alle ejere/ansatte samlet - Det er dyrt at fanges uden + selvklart skidt hvis man får skade (mener 5000 kr + det der er sparet over tid - vist gange 2 - og 10.000 for næste)

Om kontrol er stor? måske ikke, dog har alle forsikringsselskaber en kontrolpligt og indberetningspligt hvis selskaber lukkes og ansattes aftaler siges op. Jeg ville ikke satse

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)