Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indskyde penge fra et I/S til et andet?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude! Et hurtigt spørgsmål med udgangpunkt i et tænkt eksempel ikke langt fra den situation jeg reelt står i:

Jeg har to I/S selskaber, lad os kalde dem A & B. A har et overskud 10.000,- stående, i B står 0 kr. Jeg vil gerne indskyde de de 10.000 fra A til B, da B mangler startkapital, og A ikke har brug for pengene. Hvordan gøres dette?

Jeg tænker dels på den helt konkrete metode i Dinero, dels på de forskellige skattemæssige forhold jeg skal være opmærksom på. Jeg er selvfølgelig interesseret i at vide, om de 10.000 kr skal beskatiges på noget tidspnkt, eller om de "ubesværet" kan trækkes ud af A og indsættes i B og i så fald hvordan det bogføres korrekt.

På forhånd tak, og god påske!

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Det nemmeste vil jo være hvis B kunne udfører reelt arbejde for A, og fakturere de 10.000 kr. 

Reelt at flytte det imellem de to selskaber, der kan jeg ikke se nogen mulighed uden at det har været over et holding selskab eksempelvis som er ejer i begge to.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Mener du en slags proforma faktura udskrevet for et reelt stykke udført arbejde, der måske ikke normalt vil faktureres 10.000? Er der muligt, lovligt!? En anden og måske mere korrekt mulighed vil måske være at hæve de 10.000 som udbytte fra A og så indskyde dem dem privat i B?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke sådan at det er I/S som sådan der indskyder fra I/S A til I/S B. Det er jo personlig virksomhed og måden du tager penge ud (eller du og din partner hvis I begge skal skyde penge over i B) er - privat hævning helt enkelt - under egenkapitalen skal I ha to konti for PRIVAT hævning - og så hæver I det (eller kun DU) som skal over i B - hvor I (eller du) bogfører det på konto for PRIVAT INDSKUD (og igen en konto for hver af jer hvis I er to) og i begge tilfælde med bank som modkonto

Rod ikke med at fakturere med mindre der er tale om en ren faktisk indsats eller vare - bare privat hævning og indskud

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

ThomasDyrholm:

Mener du en slags proforma faktura udskrevet for et reelt stykke udført arbejde, der måske ikke normalt vil faktureres 10.000? Er der muligt, lovligt!? En anden og måske mere korrekt mulighed vil måske være at hæve de 10.000 som udbytte fra A og så indskyde dem dem privat i B?

Nej kun reelt arbejde - ellers gør som John skriver med hævningen. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

ThomasDyrholm:
Mener du en slags proforma faktura udskrevet for et reelt stykke udført arbejde, der måske ikke normalt vil faktureres 10.000? Er der muligt, lovligt!? En anden og måske mere korrekt mulighed vil måske være at hæve de 10.000 som udbytte fra A og så indskyde dem dem privat i B?
nej det er ikke lovligt at fakturere fiktivt beløb - men I taler om selskaber og du skriver I/S??

Selskab = IVS eller ApS f.eks.   I/S er personlig virksomhed og det er to helt forskellige metoder til at flytte penge

Hvis det er IVS du mener - så skal der udarbejdes et egentlig lånebrev og der skal tages markedsrente fra det ene til det andet når der er fælles hovedindehaver interesse - og formentlig bør det med i vedtægter at I låner ud  - og udbytte kan man jo ikke udbetale til andet end ejere og i IVS jo først når der er opsparet fri kapital efter skat på 50.000 kr - men du skriver I/S og det er personlig virksomhed og så er udbytte og alt det slet ikke aktuelt 

Bare personlig hævning- som jo er i egenkapital og ikke påvirker din skat i hverken a eller b 

http://johnhannover.blogspot.dk/2014/07/skyde-penge-ind-i-virksomhed-eller.html og du kan finde det med at skyde penge ind - både for personlig virksomhed og for selskaber

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

ThomasDyrholm:
Mener du en slags proforma faktura udskrevet for et reelt stykke udført arbejde, der måske ikke normalt vil faktureres 10.000? Er der muligt, lovligt!? En anden og måske mere korrekt mulighed vil måske være at hæve de 10.000 som udbytte fra A og så indskyde dem dem privat i B?
nej det er ikke lovligt at fakturere fiktivt beløb - men I taler om selskaber og du skriver I/S??

Selskab = IVS eller ApS f.eks.   I/S er personlig virksomhed og det er to helt forskellige metoder til at flytte penge

Hvis det er IVS du mener - så skal der udarbejdes et egentlig lånebrev og der skal tages markedsrente fra det ene til det andet når der er fælles hovedindehaver interesse - og formentlig bør det med i vedtægter at I låner ud  - og udbytte kan man jo ikke udbetale til andet end ejere og i IVS jo først når der er opsparet fri kapital efter skat på 50.000 kr - men du skriver I/S og det er personlig virksomhed og så er udbytte og alt det slet ikke aktuelt 

Bare personlig hævning- som jo er i egenkapital og ikke påvirker din skat i hverken a eller b 

http://johnhannover.blogspot.dk/2014/07/skyde-penge-ind-i-virksomhed-eller.html og du kan finde det med at skyde penge ind - både for personlig virksomhed og for selskaber

vh John Hannover

Det ér I/S 'er vi taler om som også har andre interessenter. Men det virker klart for mig nu: personlig hævning fra A I/S -> personligt indskud i B I/S.

John, du siger det ikke påvirker min personlige SKAT. Men en hævning på 10.000 fra A må vel være at regne som et skattepligtigt overskud? Eller modregnes det af et evt fradrag for det tilsvarende beløb (de samme penge) som skydes ind i det B?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Nix - personlig hævning i personlig virksomhed sker i egenkapitalen som er i status og påvirker derfor slet ikke drift og dermed slet ikke overskud og endeligt derfor slet ikke skat

Samme med indskud - sker i status privat indskud og påvirker ikke resultatet i B

Overvej en bogholder online - billigt altså - noget med 500 kr per måned giver en del - men se også her om skat i personlig virksomhed som et I/S er (når det køres alm. og ikke i speciel VSOhttp://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html og du ser du kan hæve og sætte ind helt som du vil i princip

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)